Rettigheter etter verkstedbesøk?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Rettigheter etter verkstedbesøk?

Legg inn av Aleks_ » 28 jul 2010, 14:50

Hei.

Jeg hadde turbohavari i påsken i år, og fikk byttet turbo på verksted. Disse klarte å bruke over sju timer på å bytte turboen. Og i tillegg til det, så fikk jeg beskjed om at jeg hadde eksoslekkasje. "Men det visste du vel", sa de.
"Nei, det visste jeg ikke. Det var helt fint og tett når jeg leverte den", sier jeg.
Men de nekter for å ha gjort noe. Får beskjed om at det gjelder en knekt pinnbolt mellom manifold og blokk. Og at jeg burde vurdere å få fikset det. Men de nekter skyld i å ha knekt den. Selv om jeg vet 100% sikkert at alt var i skjønneste orden før jeg leverte den inn til dem.
Dette var da i påsken.

Pga jobb og lite fritid, så har jeg ikke fått sett noe på det før nå. Jeg skrur det fra hverandre og finner ikke bare èn knekt pinnbolt, men to! Det gjelder den lengst til høyre, nederst, og den helt til venstre, nederst. Disse er da knekt såpass langt inn at man må borre de ut.
Det vil si, at man må ta av servopumpe for å komme til, i tillegg til å demontere alt i fronten for å kunne sikte greit nok. Og der gikk da grensa for hva jeg følte jeg kunne klare i garasjen hjemme.
Så da ble det Viking bort til et verksted jeg kun har gode erfaringer med.

De begynte på bilen i dag, og har holdt på så og si hele dagen. De sa at de også kom til å bruke mye av morgendagen pga at de måtte demontere så mye for å komme til(enda jeg demonterte manifold, innsugsrør og kjølevifte før de fikk den), og at de måtte gjenge opp igjen ihvertfall ett av hullene.

Så det ser nesten ut som feriepengene går til reperasjon av noe et verksted har ødelagt.

Hva slags rettigheter har jeg midt oppi alt det her?
Jeg er lite villig til å måtte punge ut godt over 10 000,- kr i verkstedregninger for noe et verksted har ødelagt. :upset:

Mvh
Aleksander
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Rettigheter etter verkstedbesøk?

Legg inn av Karl N1641 » 28 jul 2010, 14:59

Sjekk gjerne opp at dette stemmer, men meiner å ha lest at det verkstedet som har gjort ein feil, har rett på ett forsøk på å utbedre feilen sjøl, før du evt går til andre. Men, det kan godt tenkast at eg husker feil.

EDIT:
Forøvrig er det gjerne håndverkerloven som gjelder? http://www.handboka.no/Vgslarer/Lover/H ... 04.htm#a22
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Legg inn av Paul N1176 » 28 jul 2010, 22:16

Er ikke helt uvanlig att de boltene knekker da... på min 2,0 var den ene knekt, og på en kompis sin (2,3 Aero) som jeg hjalp til å bytte reister på så var begge de som du snakker om knekt...

skal ikke si att dem ikke har knekt dem, men hvordan skulle de klare det bare med å bytte turbo?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 28 jul 2010, 22:22

Gjenbruk av pinnebolter sikkert..? De er såpass svake på 9-5 har jeg hørt, så dette bytter man hver gang man tar av grenrør..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 28 jul 2010, 22:34

Pinnbolter til manifoilden knekker ikke av at noen skifter turboen din, da må de ha hatt mer enn 10 tommeltotter.. man er rett og slett ikke i nærheten av dem for å skifte turboen. Om så selve turboen sitter fast som fjell så vil man alikevel ikke kunne klare å knekke de boltene for å løsne snurra.
Det du skal huske er at man ikke nødvendigvis får eksoslekkasje med en gang de knekker, det er jo flere pinnbolter der slik at det gjerne tar litt tid før man får lekkasje, men når lekkasjen først oppstår så blir den gjerne raskt verre.
Pass på å be verkstedet om å skifte alle pinnboltene når de først holder på, de resterende boltene dine har vært med like langt som de som har knukket og de vil gjerne gi seg etterhvert de også. Gi de også beskjed om å sjekke at støttestaget til turboen faktisk sitter der, mange som har skiftet turbo "glemmer" å sette på dette og da vil belastningen på boltene bli større.

Ellers er det normalt at den første som ryker er den som sitter helt til høyre når du ser ned på motoren forfra.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 29 jul 2010, 02:55

Ja, jeg er jo fullt klar over at man demonterer downpipe i stedet for grenrør når man bytter turbo, altså jobber nedenfra.
Men det jeg derimot er sikker på er at disse boltene ikke var knekt før jeg leverte inn bilen.
Så jeg har jo spurt meg selv de samme spørsmålene dere stiller.
Nå vet ikke jeg hvilken metode de brukte for å skifte turboen min, men jeg fikk høre at de måtte flytte AC-kompressoren midlertidig for å få den på plass, og at det var rimelig trangt. Turboen er større enn orginalen..
Så når jeg fikk igjen bilen, var disse boltene knekt og jeg hadde lekkasje.

Har også vært innom tanken at boltene kan være knekt pga varmeutvidelse av manifolden, siden det gjelder de to ytterste.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Legg inn av Ronny_N169 » 29 jul 2010, 08:27

Så lenge du fikk verkstedet til å sette på en uorginal turbo, så er det jo ikke lett å si i etterkant hva verkstedet måtte gjøre for å få den på plass. Normalt sett så tar man jo ikke av manifoilen for turbobytte eller bruker 7 timer.Og måtte manifoilen av, så er jo de pinneboltene så dårlige etter noen år, at begynner man å dra i dem så er jo faren stor for at noen av dem ryker. Men de burde jo fortalt deg det, men om du har rett på å få det utbedret gratis vil jeg vel neppe tro, så lenge du fikk verkstedet til å sette på en uorginal turbo i utgangspunktet.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
2strksm
0.7 bar
0.7 bar
Medlemsnummer: 990
Sted: Askøy

Legg inn av 2strksm » 29 jul 2010, 20:55

Jeg synes hovedspørsmålet rundt rettigheter fremdeles står ubesvart, selv om uhellet viser seg å ha en teknisk forklaring.

Selv fikk jeg 2-feil på håndbrems sist jeg var på eu. Angivelig var det ingen funksjon på h.side. Jeg sa, ok fix, så verkstedet plukket ned, gjorde rent og monterte tilbake. Når jeg kjører fra verkstedet har det oppstått en forferdelig risting/kast ved brems. Det viser seg at dette stammer fra bakhjulene og at bremseskiven sannsynligvis ikke passer så godt på som den en gang gjorde. Jeg fikk altså levert tilbake en EU-godkjent bil i dårligere stand enn det de valgte å ikke godkjenne. Men hvordan skal bakeren klare å overbevise den skitne mekanikeren om at han har gjort noe galt? Verkstedet sier selvfølgelig bare at "slik er det med gamle biler". :x

Det er klart at det er slik med gamle biler, men i et slik tilfelle mener jeg at de uansett har gjort en feil på et tidspunkt. Enten når de overhalt bremsene, eller når de godkjente bilen. Jeg har dekket begge tjenestene.
MY07 9-5 2.0t Hirsch
1961 Vespa GL
2002 Husqvarna LT151

Svar