Jeg har en 9-5 2.3, 2001 mod. Mitt problem er at bilen er vanskelig å starte når den er varm i spesielt varmt vær.
Bilen kan tenne, gå ujavnt i 2-3 sekunder for deretter å stoppe igjen. Etter flere forsøk starter bilen som oftest, men det har også skjedd at jeg har måtte vente til bilen blir kald for å få start på den.
Problemer oppsto i mai fjor, ved noen varme dager i pinsen. Den gang ble veivakselgiveren byttet, siden dette ble antatt av flere å være årsaken. Bilen ble ikke bedre og veivakselgiveren ble byttet enda en gang, i tilfelle det kunne være feil også med den nye. Ingen bedring.
I november året før (2008) ble tennkassetten byttet (i en kampanje fra Saab), samt bensinpunpen da bilen nektet å starte en morgen.
Etter dette er flere ting forsøkt, luftmassemåleren er byttet, samt spjeldhuset for en uke siden. I dag skjedde det samme igjen, bilen stoppet igjen 3 ganger før den ville gå. Da var bilen nettopp kjørt og hadde stått et kvarter i sola.
Noen her som har hatt lignende fenomen med 9-5, eller helst, er det noen som kan ha en ide om hva dette kan være?
Mekanikerne kan ikke se noen feil vha. måleinstrumenter, mest naturlig fordi feilen har en tendens til å være fraværende når bilen har vært inne på verksted.
Saab 9-5, stopper når den blir spesielt varm!
Moderator: Moderatorer
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Saab 9-5, stopper når den blir spesielt varm!
Automat?? Kan i såfall være girvelgeren..
Ellers er det desverre ikke helt uvanlig at både bensinpumpe samt tennkassett kan stryke med selv om de ikke har alt for mange km bak seg.. jeg hadde nok begynt med å teste med en annen tennkassett.
Ellers er det desverre ikke helt uvanlig at både bensinpumpe samt tennkassett kan stryke med selv om de ikke har alt for mange km bak seg.. jeg hadde nok begynt med å teste med en annen tennkassett.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Saab 9-5, stopper når den blir spesielt varm!
Ja, det er sikkert verd et forsøk, men vil ikke bilen da nekte å starte i det heletatt? Jeg hadde problem med tennkassetten i en annan 9-5 tidligere og den nektet plent å starte. Det samme gjaldt tilfellet med bensinpumpa på den jeg har nå.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5, stopper når den blir spesielt varm!
Hvis det er girvelgeren (kun automat) så vil ikke starteren heller slå inn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-5, stopper når den blir spesielt varm!
Og en ting til: - siden feilen var den samme også i fjor sommer- framsto helt likt på varme sommerdager, var vekk i vinterhalvåret men kom igjen i sommer. Da er kanskje sjansen for at tennkassetten krangler mindre. Feilen ville vel da uansett blitt værre til bilen nektet å starte. Jeg har blitt fortalt at feil på tennkassetten fører til total stopp.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5, stopper når den blir spesielt varm!
Feil på tennkassett kan gi ørten forskjellige feil.
De vanlige feilene til at en slik motor ikke starter når startmotoren vil gå, er tennkassett, bensinpumpe (eller tett filter eller sprekt slange) eller veivakselgiver.
Hvis du mener du VET at det ikke er noen av disse tingene (VITE=sjekke grundig) så ville jeg fått en med GOD peiling på feilsøking med Tech2 til å gå over bilen. Få eksempelvis lest ut verdier på alle tre trykkgivere, les av multiplikativ og additiv adapsjon, les av temperaturgivere, trykktest hele systemet fra oppstrøms LMM og helt til innsug.
De vanlige feilene til at en slik motor ikke starter når startmotoren vil gå, er tennkassett, bensinpumpe (eller tett filter eller sprekt slange) eller veivakselgiver.
Hvis du mener du VET at det ikke er noen av disse tingene (VITE=sjekke grundig) så ville jeg fått en med GOD peiling på feilsøking med Tech2 til å gå over bilen. Få eksempelvis lest ut verdier på alle tre trykkgivere, les av multiplikativ og additiv adapsjon, les av temperaturgivere, trykktest hele systemet fra oppstrøms LMM og helt til innsug.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-5, stopper når den blir spesielt varm!
De vanlige feilene til at en slik motor ikke starter når startmotoren vil gå, er tennkassett, bensinpumpe (eller tett filter eller sprekt slange) eller veivakselgiver.
Hvis du mener du VET at det ikke er noen av disse tingene (VITE=sjekke grundig) så ville jeg fått en med GOD peiling på feilsøking med Tech2 til å gå over bilen. Få eksempelvis lest ut verdier på alle tre trykkgivere, les av multiplikativ og additiv adapsjon, les av temperaturgivere, trykktest hele systemet fra oppstrøms LMM og helt til innsug.
---------
Takk for tips.
Det er flere merkemekanikere sett på bilen siden det som er gjort med den er gjort på Saab-verksteder, både i Norge og Sverige. Det er gjort målinger også, uten å finne noe feil, men jeg kan selvsagt ikke garantere grundigheten av feilsøkingen. Det er imidlertid Saab-mekanikere som har foreslått og gjort dette, samt byttet de komponentene jeg har nevnt innledningsvis, veivakselgiver, bensinpumpe, tenningskasett, luftmassemåler og sist spjeldhuset. Men ift. det temporære stoppproblemet, status er dessverre uendret.
Hvis du mener du VET at det ikke er noen av disse tingene (VITE=sjekke grundig) så ville jeg fått en med GOD peiling på feilsøking med Tech2 til å gå over bilen. Få eksempelvis lest ut verdier på alle tre trykkgivere, les av multiplikativ og additiv adapsjon, les av temperaturgivere, trykktest hele systemet fra oppstrøms LMM og helt til innsug.
---------
Takk for tips.
Det er flere merkemekanikere sett på bilen siden det som er gjort med den er gjort på Saab-verksteder, både i Norge og Sverige. Det er gjort målinger også, uten å finne noe feil, men jeg kan selvsagt ikke garantere grundigheten av feilsøkingen. Det er imidlertid Saab-mekanikere som har foreslått og gjort dette, samt byttet de komponentene jeg har nevnt innledningsvis, veivakselgiver, bensinpumpe, tenningskasett, luftmassemåler og sist spjeldhuset. Men ift. det temporære stoppproblemet, status er dessverre uendret.