Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134 - LØST

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134 - LØST

Legg inn av goddis » 07 aug 2010, 15:12

Er på bilferie nå og fikk frem meldingen check engine. Fikk målt kodene som tilsier P0101 (mass or volume air flow circuit range/performance problem) og P0134 (O2 Sensor Circuit No activity Detected - bank 1- sensor 1).

P0101 henviser jo til luftmassemåleren. Denne har jeg tatt av og prøvd å rense med elektronikk spray. Denne meldingen har ikke kommet tilbake, men vet ikke om renser har hjulpet helt enda (har bare tatt noen småturer etter dette).

P0134 er jeg ikke helt sikker på hva er?? Finner ikke noe om O2 / oxygen sensor i Haynes håndboken. Hva vil dette hete på norsk/svensk? Fix for dette etter søk på nettet, kan være vakkel i kontakt på ECU...

Spørsmålet er: kan/bør noe av dette fikses nå, eller kan jeg leve med det til jeg kommer hjem?
Sist redigert av goddis den 29 aug 2010, 11:04, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av Paul N1176 » 07 aug 2010, 15:19

O2 sensoren er vel en av lamdba sondene...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 07 aug 2010, 16:34

Paul N1176 skrev:O2 sensoren er vel en av lamdba sondene...
Ser man det ja :)
Da bør jeg nok ta en titt på disse da.

Så forresten at luftmassemåleren har en pris på 6100 her i Norge. Sjekket Sverige for morro skyld, og her var den nede i 2700!
Sattan. Snakk om forskjell i pris!(mekonomen. no/se)
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av Ingvar N629 » 07 aug 2010, 16:44

6100 for en luftmassemåler til T7?? Hvor i all verden har du fått den prisen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 07 aug 2010, 16:52

Ingvar N629 skrev:6100 for en luftmassemåler til T7?? Hvor i all verden har du fått den prisen?
Slo inn regnummer på bilen på nettsiden til mekonomen.no
Fikk da frem 6172kr for luftmassemåleren.
Har du noe billigere da?
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av Ingvar N629 » 07 aug 2010, 16:55

Husker ikke nøyaktig hva jeg betalte, men tror det var under 3k hos Saab...

EDIT: 2400 +mva minus evt STCN-rabatt
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 07 aug 2010, 18:33

Har sendt mail til Scan Auto i Bergen, så får vi se hvilken pris de kommer med.

Men angående disse meldingene, kan jeg kjøre langt med bilen slik?

Planen var å besøke Sverige fra Sandefjord nå. Et par timers kjøring der nede. Etter dette må jeg også komme meg over fjellet til Bergen igjen...
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 11 aug 2010, 17:28

Leverte inn bilen til service idag.
De byttet fremre lamdasonde og resatte koden.

Kjørte en tur nå i sted, og nå kom pokker meg P0134 koden tilbake igjen :(

Er dette en dårlig kontaktfeil eller noe tror dere?

Kjipt å betale 3 lapper for noe som ikke fungerte :upset:
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av Morten S. » 11 aug 2010, 18:16

Jeg hadde akkurat feilkode på lambdasonden på min 2002 9-5. Var hos Gjestrum Larsen, Larvik og Rune Gj-L sa at det var sjeldent at det var selve lambdasonden. Det viste seg at det var noen dårlige vakumslanger som ble byttet. Har ikke fått feilkode igjen etter det.
"Alt" fra totakt til turbo

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 11 aug 2010, 18:26

De på verkstedet sjekket opp i vakumslangene og disse så bra ut.
Kjørte på kontaktspray på lamdasondekontaktene nå nettopp. Skulle gjerne tatt de oppe med ECU kontaktene også, men har ikke verktøy med for å demontere dette. Må jo demontere dekselet under viskerne også, men disse var eiret fast i boltene sine.

Meningen er å kjøre til Bergen i morgen, men skal ta en prat med Vestfold Auto igjen og høre hva de sier.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

jensabo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 194
Registrert: 10 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1746
Sted: Sykkylven

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av jensabo » 12 aug 2010, 09:37

Jeg var lenge plaget med samme melding på en Alfa. Byttet 3 lambdasonder, koblinger etc. før jeg fant ut at det var jordingen i ledningsnettet til lambdaen som hadde brudd. Verdt å sjekke kanskje.

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 13 aug 2010, 08:55

Skal ta en titt på dette idag jeg :)
Takker for tips.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 13 aug 2010, 12:17

Må under lokket hvor viskerarmene sitter.
Prøvde å få opp viskerarmene, men disse satt som pokker. Noen tips her?
Vil ikke bruke alt for mye makt heller og risikere å ødelegge noe der...
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av Ronny_N169 » 13 aug 2010, 12:37

Du bare bender opp lokket i enden over ECU. Husk å dra lokket nedover fra ruta, da det sitter klammer opp under ruta. Se her, http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/box/box95.htm
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 13 aug 2010, 16:47

Ronny_N169 skrev:Du bare bender opp lokket i enden over ECU. Husk å dra lokket nedover fra ruta, da det sitter klammer opp under ruta. Se her, http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/box/box95.htm
Kjempe.
Fikk demontert ECU'en nå. Gått over alt med kontaktspray. Klarte ikke helt å se hvilke kabler som var jording der, men vi får se om det hjalp med litt spray ihvertfall.

Takker for hjelpen :)
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Svar