Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134 - LØST
Moderator: Moderatorer
Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134 - LØST
Er på bilferie nå og fikk frem meldingen check engine. Fikk målt kodene som tilsier P0101 (mass or volume air flow circuit range/performance problem) og P0134 (O2 Sensor Circuit No activity Detected - bank 1- sensor 1).
P0101 henviser jo til luftmassemåleren. Denne har jeg tatt av og prøvd å rense med elektronikk spray. Denne meldingen har ikke kommet tilbake, men vet ikke om renser har hjulpet helt enda (har bare tatt noen småturer etter dette).
P0134 er jeg ikke helt sikker på hva er?? Finner ikke noe om O2 / oxygen sensor i Haynes håndboken. Hva vil dette hete på norsk/svensk? Fix for dette etter søk på nettet, kan være vakkel i kontakt på ECU...
Spørsmålet er: kan/bør noe av dette fikses nå, eller kan jeg leve med det til jeg kommer hjem?
P0101 henviser jo til luftmassemåleren. Denne har jeg tatt av og prøvd å rense med elektronikk spray. Denne meldingen har ikke kommet tilbake, men vet ikke om renser har hjulpet helt enda (har bare tatt noen småturer etter dette).
P0134 er jeg ikke helt sikker på hva er?? Finner ikke noe om O2 / oxygen sensor i Haynes håndboken. Hva vil dette hete på norsk/svensk? Fix for dette etter søk på nettet, kan være vakkel i kontakt på ECU...
Spørsmålet er: kan/bør noe av dette fikses nå, eller kan jeg leve med det til jeg kommer hjem?
Sist redigert av goddis den 29 aug 2010, 11:04, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
O2 sensoren er vel en av lamdba sondene...
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Ser man det jaPaul N1176 skrev:O2 sensoren er vel en av lamdba sondene...

Da bør jeg nok ta en titt på disse da.
Så forresten at luftmassemåleren har en pris på 6100 her i Norge. Sjekket Sverige for morro skyld, og her var den nede i 2700!
Sattan. Snakk om forskjell i pris!(mekonomen. no/se)
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
6100 for en luftmassemåler til T7?? Hvor i all verden har du fått den prisen?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Slo inn regnummer på bilen på nettsiden til mekonomen.noIngvar N629 skrev:6100 for en luftmassemåler til T7?? Hvor i all verden har du fått den prisen?
Fikk da frem 6172kr for luftmassemåleren.
Har du noe billigere da?
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Husker ikke nøyaktig hva jeg betalte, men tror det var under 3k hos Saab...
EDIT: 2400 +mva minus evt STCN-rabatt
EDIT: 2400 +mva minus evt STCN-rabatt
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Har sendt mail til Scan Auto i Bergen, så får vi se hvilken pris de kommer med.
Men angående disse meldingene, kan jeg kjøre langt med bilen slik?
Planen var å besøke Sverige fra Sandefjord nå. Et par timers kjøring der nede. Etter dette må jeg også komme meg over fjellet til Bergen igjen...
Men angående disse meldingene, kan jeg kjøre langt med bilen slik?
Planen var å besøke Sverige fra Sandefjord nå. Et par timers kjøring der nede. Etter dette må jeg også komme meg over fjellet til Bergen igjen...
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Leverte inn bilen til service idag.
De byttet fremre lamdasonde og resatte koden.
Kjørte en tur nå i sted, og nå kom pokker meg P0134 koden tilbake igjen
Er dette en dårlig kontaktfeil eller noe tror dere?
Kjipt å betale 3 lapper for noe som ikke fungerte
De byttet fremre lamdasonde og resatte koden.
Kjørte en tur nå i sted, og nå kom pokker meg P0134 koden tilbake igjen

Er dette en dårlig kontaktfeil eller noe tror dere?
Kjipt å betale 3 lapper for noe som ikke fungerte

Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Jeg hadde akkurat feilkode på lambdasonden på min 2002 9-5. Var hos Gjestrum Larsen, Larvik og Rune Gj-L sa at det var sjeldent at det var selve lambdasonden. Det viste seg at det var noen dårlige vakumslanger som ble byttet. Har ikke fått feilkode igjen etter det.
"Alt" fra totakt til turbo
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
De på verkstedet sjekket opp i vakumslangene og disse så bra ut.
Kjørte på kontaktspray på lamdasondekontaktene nå nettopp. Skulle gjerne tatt de oppe med ECU kontaktene også, men har ikke verktøy med for å demontere dette. Må jo demontere dekselet under viskerne også, men disse var eiret fast i boltene sine.
Meningen er å kjøre til Bergen i morgen, men skal ta en prat med Vestfold Auto igjen og høre hva de sier.
Kjørte på kontaktspray på lamdasondekontaktene nå nettopp. Skulle gjerne tatt de oppe med ECU kontaktene også, men har ikke verktøy med for å demontere dette. Må jo demontere dekselet under viskerne også, men disse var eiret fast i boltene sine.
Meningen er å kjøre til Bergen i morgen, men skal ta en prat med Vestfold Auto igjen og høre hva de sier.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Jeg var lenge plaget med samme melding på en Alfa. Byttet 3 lambdasonder, koblinger etc. før jeg fant ut at det var jordingen i ledningsnettet til lambdaen som hadde brudd. Verdt å sjekke kanskje.
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Skal ta en titt på dette idag jeg 
Takker for tips.

Takker for tips.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Må under lokket hvor viskerarmene sitter.
Prøvde å få opp viskerarmene, men disse satt som pokker. Noen tips her?
Vil ikke bruke alt for mye makt heller og risikere å ødelegge noe der...
Prøvde å få opp viskerarmene, men disse satt som pokker. Noen tips her?
Vil ikke bruke alt for mye makt heller og risikere å ødelegge noe der...
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Du bare bender opp lokket i enden over ECU. Husk å dra lokket nedover fra ruta, da det sitter klammer opp under ruta. Se her, http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/box/box95.htm
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Kjempe.Ronny_N169 skrev:Du bare bender opp lokket i enden over ECU. Husk å dra lokket nedover fra ruta, da det sitter klammer opp under ruta. Se her, http://speedparts.se/arkiv/anvisningar/box/box95.htm
Fikk demontert ECU'en nå. Gått over alt med kontaktspray. Klarte ikke helt å se hvilke kabler som var jording der, men vi får se om det hjalp med litt spray ihvertfall.
Takker for hjelpen

Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI