Gl?dende turbo!!
Moderator: Moderatorer
Glødende turbo!!
Har justert turbotryket på maks på stag og apc på min 88 9000t.
Ved litt hard kjøring feks toppfart test på E6 ved moss(230km hehe) ble manifoil,turbo og ca 15 cm av eksosrøret rødglødende(fint å grille på).
Vil d hjelpe å sette på 3" downpipe med tanke på tempen?.
Er vel ikke helt bra for turboen å rødgløde hele tiden heller vel?
Skal faktisk ikke så mye kjøring til før det gløder ganske bra.
samt kan 3" downpipe monteres uten noen problem med motorstyring?
Sitter simonz anlegg på bilen(er vel ikke så mye mer effekt i d vel)
Ved litt hard kjøring feks toppfart test på E6 ved moss(230km hehe) ble manifoil,turbo og ca 15 cm av eksosrøret rødglødende(fint å grille på).
Vil d hjelpe å sette på 3" downpipe med tanke på tempen?.
Er vel ikke helt bra for turboen å rødgløde hele tiden heller vel?
Skal faktisk ikke så mye kjøring til før det gløder ganske bra.
samt kan 3" downpipe monteres uten noen problem med motorstyring?
Sitter simonz anlegg på bilen(er vel ikke så mye mer effekt i d vel)
SAAB SAAB SAAB
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Större downpipe = snabbare evakuering av dom heta gaserna = kallare!
Troligen innebär det också snabbare "spoolup", det betyder i sin tur mer tryck tidigare, men om det måste kompenseras för detta med ny mjukvara är jag osäker på!
Jag har som tumregel att all hårdvaruförändring i motorkonfiguration måste följas av mjukvara i motorstyrningen!
Men det är jag det!
För att vara på den säkra sidan, ring någon "chip"firma och fråga!
Mvh Anders
Troligen innebär det också snabbare "spoolup", det betyder i sin tur mer tryck tidigare, men om det måste kompenseras för detta med ny mjukvara är jag osäker på!
Jag har som tumregel att all hårdvaruförändring i motorkonfiguration måste följas av mjukvara i motorstyrningen!
Men det är jag det!
För att vara på den säkra sidan, ring någon "chip"firma och fråga!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Jeg tror faktisk det er nokså normalt at turboen blir så varm at den blir rød. Man skal huske på at den surrer med et vanvittig turtall, når den er i bruk. Hvor mye det er på disse bilene er jeg usikker på, men på en lastebil så snurrer den ,hvis jeg ikke husker helt feil, opp til et hundre tusen omdreininger i minuttet. Da er det gjerne ikke så rart at det blir en smule varmt. Jeg er ikke helt sikker på om du har vannkjølt turbo eller ei, men hvis den ikke er vannkjølt ville jeg ikke ha slått av motoren før det har gått minst ett par minutter etter at du har parkert. Det er fordi at når du stopper motoren så bortfaller oljetrykket til turboen, noe som igjen fører til at oljen som blir igjen i turboen levrer seg og blir til koks i lagrerne på turboen og dette fungerer omtrent som sand. I tillegg til at oljetilførselen til turboen kan tette seg. Så sant du kan, vil jeg råde deg til å bruke en syntetisk olje av et skikkelig merke. Shell Helix er eksempel på et uskikkelig merke. Personlig kjører jeg av prinsipp med Mobil 1, 5W 50, men det finnes nok noen andre merker som duger også.
NB: Har du kjørt med mineralsk olje en stund, skal du være forsiktig med å gå over til syntetisk, da du rissikerer at motoren, som kanskje ikke har gjort det før, begynner å bruke olje. Det er fordi at den syntetiske oljen er så kraftig, (rene løsemiddelet), at den løser opp gammel koks,(som kan være med på å holde motoren tett), ja til og med pakninger,(ventiltetninger f.eks.). Hvis du likevel velger å gjøre det, kan det lønne seg å bytte oljen to ganger med syntetisk, fordi at smøreevnen til oljen etter første oljeskift, blir kraftig redusert p.g.a. all smuss og skitt,(koks etc.), som løses opp i motoren. Begynner motoren din å bruke olje er det bare å pakke om, en overhalt motor bruker normalt ikke olje i hvertfall. Så fremt det blir gjort av en som vet hva han gjør da.
Mvh
Johnny
NB: Har du kjørt med mineralsk olje en stund, skal du være forsiktig med å gå over til syntetisk, da du rissikerer at motoren, som kanskje ikke har gjort det før, begynner å bruke olje. Det er fordi at den syntetiske oljen er så kraftig, (rene løsemiddelet), at den løser opp gammel koks,(som kan være med på å holde motoren tett), ja til og med pakninger,(ventiltetninger f.eks.). Hvis du likevel velger å gjøre det, kan det lønne seg å bytte oljen to ganger med syntetisk, fordi at smøreevnen til oljen etter første oljeskift, blir kraftig redusert p.g.a. all smuss og skitt,(koks etc.), som løses opp i motoren. Begynner motoren din å bruke olje er det bare å pakke om, en overhalt motor bruker normalt ikke olje i hvertfall. Så fremt det blir gjort av en som vet hva han gjør da.
Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Turboen på min snurrer med 200 000 rpm. Selv med vannkjølt turbo (som du også har) så gløder det en stund etter hard kjøring. Vær derfor nøye med å la den stå på tomgang og kjølne før du stenger av. Hvis jeg har kjørt skikkelig hardt, lar jeg den stå i et par minutter. Tror ikke du får det mye kaldere med større avgass system, men det hjelper vel litt.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Dette er en digresjon.Johnny skrev: opp til et hundre tusen omdreininger i minuttet. Da er det gjerne ikke så rart at det blir en smule varmt. Jeg er ikke helt sikker på om du har vannkjølt turbo eller ei, men hvis den ikke er vannkjølt ville jeg ikke ha slått av motoren før det har gått minst ett par minutter etter at du har parkert. Det er fordi at når du stopper motoren så bortfaller oljetrykket til turboen, noe som igjen fører til at oljen som blir igjen i turboen levrer seg og blir til koks i lagrerne på turboen og dette fungerer omtrent som sand. I tillegg til at oljetilførselen til turboen kan tette seg. Så sant du kan, vil jeg råde deg til å bruke en syntetisk olje av et skikkelig merke. Shell Helix er eksempel på et uskikkelig merke. Personlig kjører jeg av prinsipp med Mobil 1, 5W 50, men det finnes nok noen andre merker som duger også.
NB: Har du kjørt med mineralsk olje en stund, skal du være forsiktig med å gå over til syntetisk, da du rissikerer at motoren, som kanskje ikke har gjort det før, begynner å bruke olje. Det er fordi at den syntetiske oljen er så kraftig, (rene løsemiddelet), at den løser opp gammel koks,(som kan være med på å holde motoren tett), ja til og med pakninger,(ventiltetninger f.eks.). Hvis du likevel velger å gjøre det, kan det lønne seg å bytte oljen to ganger med syntetisk, fordi at smøreevnen til oljen etter første oljeskift, blir kraftig redusert p.g.a. all smuss og skitt,(koks etc.), som løses opp i motoren. Begynner motoren din å bruke olje er det bare å pakke om, en overhalt motor bruker normalt ikke olje i hvertfall. Så fremt det blir gjort av en som vet hva han gjør da.
Mvh
Johnny
Med STOR fare for å være frekk...
Her var det vel uvanlige mye svada!
1 Årsaken til at manifold, turbo og eksosrør blir glødende er nok i hovedsak det faktum at det foregår en forbrenning inne i motoren. Forbrenning utvikler varme avgasser. Disse er kjent som EKSOS og går gjennom EKSOSmanifold, turbo og eksosrør. Den lille opplagrede vifta inne i turbohuset får nok ikke mye til å gløde...
2 Shell Helix er dårlig det da? Den helsyntetiske Helixen kommer visstnok fra samme raffineri som Mobil 1, og har mye de samme tilsetningene...
3 Årsaken til at man får økt oljeforbruk ved overgang til helsyntetisk er IKKE at helsyntetiske oljer kommer fra MARS og inneholder superfantastiske megaløsemidler. De er enkelt og greitt TYNNERE enn mineralske. Dette vil på GAMLE motorer og motorer som har gått MYE gi oljeforbruk da pakninger og tettinger ikke er like tette som de var!
Lykke til videre i synsinga!
Regner med at det snart kommer en påstand om at det er dreiemomentet man akselerer med; slik VAG TDi gutta sier!
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Är en sanning i sig själv det, men det är Watt man accelererar med.Querulanten skrev: Regner med at det snart kommer en påstand om at det er dreiemomentet man akselerer med; slik VAG TDi gutta sier!
Varför sätter man på turbo?
Man vill öka luftmänden i cylindern så man kan spruta in mer bränsle = få ut mer kraft från varje cylinder, varje varv motorn går!
Watt!
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
- Ole N26
- 1,5 bar
- Innlegg: 408
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 26
- Sted: "i reserbilen"
- Kontakt:
Du kan trygt sette på 3" frontrør uten at det gir noen store utslag iht motorstyring. Det vil fungere bedre enn det gjør nå, og det vil bli bedre flow. Må også nevne at det i utgangspunktet er fy, fy og stramme på WG staget.9000tic skrev:Noen som har satt på 3" anlegg og tuta og kjørt etterpå uten å gjøre noe med motor styringer?
Hadde større turbo og 3" hele veien på min 9-5, og etter banekjøring var faktisk turboen så varm at den nesten var lys gul. Kunne faktisk skimte konturene av propellen gjennom huset!!!
Den tok ikke noen varige men av det. Den går forsatt i en annen 9-5 uten problemer.
BTW: var det du som var innom oss i dag?
SPEEDPARTS
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
M96 900 661hk/651Nm "extremebilen"
M05 Saab 93SS "konebilen"
M04 VW T5 Hvit og kort "bruks/trekkbilen"
"Den som gir seg er en dritt..."
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 549
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Sted: Alta, Finnmark
Jeg satte 3" pluss at jeg fjernet originaladapter og sveiste på adapteret som fulgte med turboen (T28BB)... (komplett 3" ferrita m/racekat og 4" enderør )9000tic skrev:Noen som har satt på 3" anlegg og tuta og kjørt etterpå uten å gjøre noe med motor styringer?
Før adapteret kom på plass, "slo" turboen seg inn først ved ca. 1500 omdreininger..
Etter at eksosen fikk mer "fri" passasje, har jeg et vanvittig pådrag fra ca. 1000-1100 omdreininger.. Noe jeg merket var ganske "daff" før.. nå spinner jeg bare... Ikke morsomt for dekka.. men høyrefoten har klart seg utmerket å tilvenne forskjellen..
En annen ting var at turboen "kutta" rundt 4500-5000 rpm, ved noen anledninger... hvorpå jeg nok bør justere ladetrykket noe ned....
I tillegg jobber turboen lettere, noe som gir økt levetid?? Samt at bensinforbruket gikk noe ned... ifølge Sid'en da..
Angrer jeg på å bytte til 3"?? Nei!!!
Pajero 3,5 GDI - 01
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
9-5 Estate 2,3t- 00 250 hk (solgt)
9000 2,3T CD Nordic -96 (solgt)
Saab 9000 2,3i CD- 90 (solgt)
Saab 900c 2,0 -87 (solgt)
Saab 99 GL 5-speed -84 (solgt)
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Innlegg: 2223
- Registrert: 24 aug 2003, 01:00
- Sted: Langhus
temp
Øyh, turboen Skal lyse som en høyfjells-sol! Nemlig!
Stålet i turboen er laget for det, men husk å la den kjøle seg ned ordentlig før du skrur av........
Bytt olje ofte så er alle glade (ink. din turbo)
Stålet i turboen er laget for det, men husk å la den kjøle seg ned ordentlig før du skrur av........
Bytt olje ofte så er alle glade (ink. din turbo)
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
- Frode N220
- 1,5 bar
- Innlegg: 338
- Registrert: 04 jan 2004, 01:00
- Sted: Stjørdal
Gjør en digresjon jeg og:Saab900STC skrev:Är en sanning i sig själv det, men det är Watt man accelererar med.Querulanten skrev: Regner med at det snart kommer en påstand om at det er dreiemomentet man akselerer med; slik VAG TDi gutta sier!
Varför sätter man på turbo?
Man vill öka luftmänden i cylindern så man kan spruta in mer bränsle = få ut mer kraft från varje cylinder, varje varv motorn går!
Watt!
Mvh Anders
Effektbegrepet, kW eller hk inneholder TID. Det sier altså noe om hvor fort man kan gjøre en jobb. Hesten kan trekke 75 kpm/s - 2 hester det dobbelte osv. Det betyr også at to hester kan trekke samme mengde på halve tida...
Dreiemoment, Nm beskriver bare en kraft. Den sier ingen ting om hvor lang tid denne krafta leveres over. Jamfør med et gammelt vannmøllehjul. Det leverer et enormt dreiemoment, men er ikke akkurat raskt å endre hastighet på...
Vanskelig å gjøre dette klinkende klart!
Sammenlikner man med store dieselmotorer (les: lastebil) ser man at også der er hestekrefter viktige. Produsentene ønsker å levere maskiner som gjør at 50-tonnerene kan akselere og følge trafikken mest mulig. Scania leder visst blant "vanlige" trekkbiler, med 620 hk.
Så til tross for at turbodieselmaskinene ofte leverer masse dreiemoment blir de ingen racermaskiner. Det som er bedre er virkningsgraden (+40% på diesel og +25% på bensin). Det betyr altså at av den tilførte energien blir en større andel gjort om til bevegelsesenergi - som driver kjøretøyet framover.
Men, man skal holde seg for god til å tro på all "barneskolefantaseringa" f eks den hysteriske prestesønnen på NRK2, mandager 2005, driver med.
MAN KAN IKKE SAMMENLIKNE EN TURBODIESEL MED EN SUGEBENSIN.
Samme slagvolum og turbotrykk på en diesel og en bensin vil uansett gi en raskere motor i bensinutgaven!
Ellers tror jeg nok bilsporten for lengst hadde gått over til VAG's 1,9 TDI!
Frode N220
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Er det sånn man skal svare når man er gjest i et forum? Synes dette er overmåte frekt jeg da! Tenker da på at dette er anonymt, og at det er MINST like mye feil i dette innlegget som i det som blir kritisert. Lurer fælt på hvaslags kompetanse Querulanten har på olje... Mye de samme tilsetningene er ikke det samme som at oljene er likeverdige i en hardt belastet motor! Og Querulanten er ikke ekte kverulant, de er kun ute etter å få alt riktig, ikke angripe ufullstendige opplysninger med sine egne likedanne! Ville vanligvis ikke skrevet et slikt innlegg, det håper jeg at alle som etter hvert kjenner meg forstår, men dette er jo ikke noe personlig angrep på noen, i og med at vi ikke vet hvem denne personen er! Åja! Ang. lysende turbo: Dersom hele turboen gløder rødt, er det nok litt for varmt. Det er opplagringen i midten som er avkjølt av vann og olje og smurt med olje. Det er jo bare eksosdelen av turboen som lyser... Så lenge motoren går får turboen olje og vann og lagrene skjærer seg ikke.Som Johnny var inne på: Dersom du stopper motoren uten å la den kjøle seg litt først, kan oljen som blir stående i oljereturen og i lageret bli så varm at den kokser. Returen kan kokse tett over tid. Det anbef. av GIK Turbo å sjekke oljereturen ved bytte av turbo. Så uansett farge er det viktigste nedkjølingen etter kjøring.... Og syntetisk olje tåler høyere temp uten å bli ødelagt...Querulanten skrev: Dette er en digresjon.
Med STOR fare for å være frekk...
Her var det vel uvanlige mye svada!
1 Årsaken til at manifold, turbo og eksosrør blir glødende er nok i hovedsak det faktum at det foregår en forbrenning inne i motoren. Forbrenning utvikler varme avgasser. Disse er kjent som EKSOS og går gjennom EKSOSmanifold, turbo og eksosrør. Den lille opplagrede vifta inne i turbohuset får nok ikke mye til å gløde...
2 Shell Helix er dårlig det da? Den helsyntetiske Helixen kommer visstnok fra samme raffineri som Mobil 1, og har mye de samme tilsetningene...
3 Årsaken til at man får økt oljeforbruk ved overgang til helsyntetisk er IKKE at helsyntetiske oljer kommer fra MARS og inneholder superfantastiske megaløsemidler. De er enkelt og greitt TYNNERE enn mineralske. Dette vil på GAMLE motorer og motorer som har gått MYE gi oljeforbruk da pakninger og tettinger ikke er like tette som de var!
Lykke til videre i synsinga!
Regner med at det snart kommer en påstand om at det er dreiemomentet man akselerer med; slik VAG TDi gutta sier!
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Yes! Endelig en som virkelig vet hva han snakker om!
Det er et par ting du må forklare meg:
Kan det tenkes at det er noe som heter friksjon?
Og til slutt: Hvilke forutsetninger har du for å skrive det du skrev?
Kaste stein i glasshus ville neppe gartneren ha gjort i hvertfall.
Mvh
Johnny
(Mvh: Om "v-en" står for vennlig eller vemlig får en selv vurdere denne gang!)
Det er et par ting du må forklare meg:
Hvordan kan det ha seg at manifoilen på en sugemotor ikke blir rødglødende, med mindre man bruker skjærebrenner på den da?Årsaken til at manifold, turbo og eksosrør blir glødende er nok i hovedsak det faktum at det foregår en forbrenning inne i motoren. Forbrenning utvikler varme avgasser. Disse er kjent som EKSOS og går gjennom EKSOSmanifold, turbo og eksosrør. Den lille opplagrede vifta inne i turbohuset får nok ikke mye til å gløde...
Kan det tenkes at det er noe som heter friksjon?
Var telefonen opptatt hos Norske Shell da du prøvde å sjekke om dette var riktig og derfor ringte du kanskje husmorlaget i Skjåk?Den helsyntetiske Helixen kommer visstnok fra samme raffineri som Mobil 1
Har du åpnet en motor som er kjørt på syntetisk olje, kontra en som er kjørt på mineralsk? I fall du da ikke kunne konstatere at det omtrent ikke fantes koksbelegg på f.eks. innsiden av blokka til den som det var brukt syntetisk på: Var det lenge siden du pusset brillene dine? Eller kanskje du ennå ikke har anskaffet deg det?Årsaken til at man får økt oljeforbruk ved overgang til helsyntetisk er IKKE at helsyntetiske oljer kommer fra MARS og inneholder superfantastiske megaløsemidler. De er enkelt og greitt TYNNERE enn mineralske. Dette vil på GAMLE motorer og motorer som har gått MYE gi oljeforbruk da pakninger og tettinger ikke er like tette som de var!
Og til slutt: Hvilke forutsetninger har du for å skrive det du skrev?
Kaste stein i glasshus ville neppe gartneren ha gjort i hvertfall.
Mvh
Johnny
(Mvh: Om "v-en" står for vennlig eller vemlig får en selv vurdere denne gang!)
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002
Bra innlegg! Og når det gjelder syntetiske oljer lurer jeg på om SAAB's turboolje er helsyntetisk? Kjøpte ei bøtte i Trollhattan med turboolje, og mener jeg leste at den var delsyntetisk. Ble derfor brukt som munnskyllevann før jeg fylte med skikkelig olje. Er det derfor motorene på 9-5 kokser og skjærer seg også?Har du åpnet en motor som er kjørt på syntetisk olje, kontra en som er kjørt på mineralsk? I fall du da ikke kunne konstatere at det omtrent ikke fantes koksbelegg på f.eks. innsiden av blokka til den som det var brukt syntetisk på:
Serviceintervallene på nyere 9000 sier at turbomotorne berger med oljeskift hver 20' km. Jeg ville til nød kjørt min 10' km med samme olje. Foretrekker å bytte hver 5000 km for min del. Men hvis SAAB bytter delsyntetisk olje hver 20' km er det ikke rart det kokser