Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 09 aug 2010, 20:18
heisann har en slik en dum lekkasje i kjøleveskesystemet på 9000 min er en 96mod. har byttet vannpumpe men lekkasjen er der enda er kun når det er trykk i systemet at det lekker men klarer ikke se det. innbiler meg at det er det dumme røret som går bak motoren fra vannpumpa men er ikke sikker. lurer på om noen har vært borti det samme hehe
mvh espen reggestad
Sist redigert av
reggestad vettu den 18 aug 2010, 21:21, redigert 2 ganger totalt.
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 09 aug 2010, 20:26
Lukter ikke kjølevæske inne i bilen da? Eller du er ikke plaget med å få en feit film på innsia av frontruta?
Kjenner du lukta så er det nok varmeapparatregisteret

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 09 aug 2010, 20:31
er nok ikke det heller. var slik i en audi jeg hadde en gang men ikke i denne. men glemte å skrive at det vannet kommer ut ender bilen langs etter høyre bærebru hehe

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 09 aug 2010, 20:33
Det "dumme" røret er nå i allefall kjempelett å løsne for å sjekke oringen

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 09 aug 2010, 20:35
kunne du vært så grei ¨å gitt meg en kjapp leksjon tor hehe. så kansje jeg får fikset det "dumme" røret mitt hehe
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 09 aug 2010, 20:45
Er jo ikke så mye å leksjonere det .. det er vel festet kun med 1 skrue om jeg husker rett, mulig det er 2..
Løsne den(dem), trekke ut røret, sjekke oring og evt bytte den, smøre inn oringen og dytte inn røret.. skru fast
Så må plastinnerskjermen bort for å komme til selvfølgelig

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 09 aug 2010, 22:59
takker så mye tor

-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 10 aug 2010, 18:01
utrolig nok så lekker det ikke noe kjøleveske nå. har vært ute å kjørt motor god og varm så systemet er under trykk og kjørte den inn i garasjen for å sjekke hvor det rant men jammen så kom det ikke noe vann hmmmm

men så skulle jeg sjekke luftfilteret mitt og det var det endel olje i så ser ut som turbohavari her. skal sjekke turbienen så snart motoren er varm. men undrer meg over hvorfor ikke jeg ser lekkaskjen under bilen når det har dryppet/rent så mye på garasjegulvet da men hehe
mvh espen reggestad
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 10 aug 2010, 22:41
kjente på turboen istad og den var litt slarkete opp og ned også så jeg at den bevegere seg litt inn når den bygger opp trykk så den er vel mere eller mindre gåen da med andre ord. har hatt det litt sånn opp og ned med ladetrykk men det kan jo være wg klokka også da som har gjort sitt hehe. men den går i alle fall enda hehe. skjønner ikke en pøkk av den kjøleveskelakkasjen men kanskje det bare er turboen .
mvh espen reggestad
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 18 aug 2010, 21:20
lekkasjen var bare fra silikonslangen fra vannpumpa alt virker i orden nå hehe

fant faktisk en annen lekkasje også men det var fra et t-rør fra spylevesketanken. bar koblet det ut siden den ene gikk til lyktespylerne og det har jeg koblet ut

-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 19 aug 2010, 07:54
reggestad vettu skrev:kjente på turboen istad og den var litt slarkete opp og ned også så jeg at den bevegere seg litt inn når den bygger opp trykk så den er vel mere eller mindre gåen da med andre ord. har hatt det litt sånn opp og ned med ladetrykk men det kan jo være wg klokka også da som har gjort sitt hehe. men den går i alle fall enda hehe. skjønner ikke en pøkk av den kjøleveskelakkasjen men kanskje det bare er turboen .
mvh espen reggestad
noe olje i innsugsrøret er vanlig, og noe slark opp og ned er heller ikke kritisk. få en annen til å sjekke den før du gir den en dom

har du gitt gass mens du har kikka på turboen med innsugsrøret av? siden du kan se at turbinen beveger seg inn når turboen bygger opp trykk

skal holde i lange baner å bare kjenne etter slark inn og ut med hånda.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 19 aug 2010, 13:48
det er slark inn og ut når jeg kjenner med handa også har jeg i tillegg sjekket når den bygger opp trykk med innsugsrøret av og jeg ser at selve turbinen går inn når den byger trykk hehe.
-
reggestad vettu
- 1.2 bar

- Innlegg: 237
- Registrert: 12 sep 2008, 16:12
- Navn: Espen Reggestad
- Bil: Saab 9000cs 2.3 turbo 96mod
- Sted: Holmestrand
Legg inn
av reggestad vettu » 19 aug 2010, 13:50
snakker om det røret som luftfilteret sitter på bare så det ikke blir misforståelser hehe