Har nå kjørt ca 100km etter at jeg renset kontaktene på ECU. Ingen feilmeldinger har kommet opp igjen, men merker nå en ujevn gange på motoren og høyt drivstoff-forbruk (1,27 l/m i snitt).
Haynes håndboken sier dette ved bytte av ECU:
Når en ny ECU har blitt montert, så må den for en periode få "lære seg" motorens egenskaper mens bilen kjøres. Kjørbarhet, prestasjoner og drivstoff-forbruk kan endres i denne perioden.
Er det dette jeg nå merker?
Jeg måtte jo koble fra batteriet for ca 1 time mens jeg holdt på...
Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134 - LØST
Moderator: Moderatorer
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Jess, den må få adaptere seg på nytt.goddis skrev:Har nå kjørt ca 100km etter at jeg renset kontaktene på ECU. Ingen feilmeldinger har kommet opp igjen, men merker nå en ujevn gange på motoren og høyt drivstoff-forbruk (1,27 l/m i snitt).
Haynes håndboken sier dette ved bytte av ECU:
Når en ny ECU har blitt montert, så må den for en periode få "lære seg" motorens egenskaper mens bilen kjøres. Kjørbarhet, prestasjoner og drivstoff-forbruk kan endres i denne perioden.
Er det dette jeg nå merker?
Jeg måtte jo koble fra batteriet for ca 1 time mens jeg holdt på...
gi den litt tid, så ordner det seg
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Godt å høre.
Var redd for flere problemer
Var redd for flere problemer

Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Etter 100 km så skal den ha adaptert for lengst! Det går normalt på noen få km, avhengig av kjøremåte.
Men når du har en feilkode som indikerer at oppmålt luftmengde ikke er den korrekte, så sier det seg selv at bilen ikke går som den skal. Få lest av multiplikativ adapsjon med Tech 2 (Saab-verksted) og få dem til å trykksette hele innsugssystemet fra LMM til manifold for å finne evt lekkasjer. Det er ikke nødvendigvis LMM som er feilen selv om det er denne som trigger feilkoden.
Men når du har en feilkode som indikerer at oppmålt luftmengde ikke er den korrekte, så sier det seg selv at bilen ikke går som den skal. Få lest av multiplikativ adapsjon med Tech 2 (Saab-verksted) og få dem til å trykksette hele innsugssystemet fra LMM til manifold for å finne evt lekkasjer. Det er ikke nødvendigvis LMM som er feilen selv om det er denne som trigger feilkoden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Tror jeg må gjøre det ja.
check engine kom frem igjen idag. Fikk da P0101 og P1133
Får snakke med Scan Auto og bestille time.
check engine kom frem igjen idag. Fikk da P0101 og P1133

Får snakke med Scan Auto og bestille time.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Bilen ble levert inn på verksted idag.
Jeg gav beskjed til dem at bilen hadde kode P0101 og P1133. Disse meldingene forsvant jo selvfølgelig på bilen 2 dager før jeg skulle levere den inn
I går kom meldingen P0134 opp igjen
Snakket nettopp med verkstedet som hadde fokusert på den siste feilmeldingen P0134. Altså lamdasonden. Denne er jo nettopp byttet, så de mente derfor at selve ECU kunne være gåen?
Hva sier dere?
Jeg vet ikke om de har tatt full sjekk av innsuget med instrument eller hva. Må høre med dem når jeg henter bilen etterpå.
Liker ikke utviklingen her altså...
Jeg gav beskjed til dem at bilen hadde kode P0101 og P1133. Disse meldingene forsvant jo selvfølgelig på bilen 2 dager før jeg skulle levere den inn


Snakket nettopp med verkstedet som hadde fokusert på den siste feilmeldingen P0134. Altså lamdasonden. Denne er jo nettopp byttet, så de mente derfor at selve ECU kunne være gåen?
Hva sier dere?
Jeg vet ikke om de har tatt full sjekk av innsuget med instrument eller hva. Må høre med dem når jeg henter bilen etterpå.
Liker ikke utviklingen her altså...
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI
Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134
Ser et lys i tunnellen her 
Før jeg byttet ECU, ville jeg gjerne teste noen jeg fant på nettet. Nemlig dårlig jording på lamdasensorene opp til ECU kontakten.
Tok derfor og skjøtet på nytt jordingskablene som linkes sammen ved ECU. Etter dette har ikke feilmeldingen kommet tilbake, og bilen virker normal og grei å kjøre (har kjørt 300km etter dette)
Ser ut til at jeg forhåpentligvis sparte meg for 6-8 lapper der ja

Før jeg byttet ECU, ville jeg gjerne teste noen jeg fant på nettet. Nemlig dårlig jording på lamdasensorene opp til ECU kontakten.
Tok derfor og skjøtet på nytt jordingskablene som linkes sammen ved ECU. Etter dette har ikke feilmeldingen kommet tilbake, og bilen virker normal og grei å kjøre (har kjørt 300km etter dette)

Ser ut til at jeg forhåpentligvis sparte meg for 6-8 lapper der ja

Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI