Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134 - LØST

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 14 aug 2010, 18:08

Har nå kjørt ca 100km etter at jeg renset kontaktene på ECU. Ingen feilmeldinger har kommet opp igjen, men merker nå en ujevn gange på motoren og høyt drivstoff-forbruk (1,27 l/m i snitt).

Haynes håndboken sier dette ved bytte av ECU:
Når en ny ECU har blitt montert, så må den for en periode få "lære seg" motorens egenskaper mens bilen kjøres. Kjørbarhet, prestasjoner og drivstoff-forbruk kan endres i denne perioden.

Er det dette jeg nå merker?
Jeg måtte jo koble fra batteriet for ca 1 time mens jeg holdt på...
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av Paradigm N558 » 14 aug 2010, 18:21

goddis skrev:Har nå kjørt ca 100km etter at jeg renset kontaktene på ECU. Ingen feilmeldinger har kommet opp igjen, men merker nå en ujevn gange på motoren og høyt drivstoff-forbruk (1,27 l/m i snitt).

Haynes håndboken sier dette ved bytte av ECU:
Når en ny ECU har blitt montert, så må den for en periode få "lære seg" motorens egenskaper mens bilen kjøres. Kjørbarhet, prestasjoner og drivstoff-forbruk kan endres i denne perioden.

Er det dette jeg nå merker?
Jeg måtte jo koble fra batteriet for ca 1 time mens jeg holdt på...
Jess, den må få adaptere seg på nytt.
gi den litt tid, så ordner det seg
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 14 aug 2010, 18:39

Godt å høre.
Var redd for flere problemer :shock:
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av Ingvar N629 » 15 aug 2010, 12:46

Etter 100 km så skal den ha adaptert for lengst! Det går normalt på noen få km, avhengig av kjøremåte.

Men når du har en feilkode som indikerer at oppmålt luftmengde ikke er den korrekte, så sier det seg selv at bilen ikke går som den skal. Få lest av multiplikativ adapsjon med Tech 2 (Saab-verksted) og få dem til å trykksette hele innsugssystemet fra LMM til manifold for å finne evt lekkasjer. Det er ikke nødvendigvis LMM som er feilen selv om det er denne som trigger feilkoden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 15 aug 2010, 13:26

Tror jeg må gjøre det ja.
check engine kom frem igjen idag. Fikk da P0101 og P1133 :(

Får snakke med Scan Auto og bestille time.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 19 aug 2010, 13:47

Bilen ble levert inn på verksted idag.
Jeg gav beskjed til dem at bilen hadde kode P0101 og P1133. Disse meldingene forsvant jo selvfølgelig på bilen 2 dager før jeg skulle levere den inn :? I går kom meldingen P0134 opp igjen #-o

Snakket nettopp med verkstedet som hadde fokusert på den siste feilmeldingen P0134. Altså lamdasonden. Denne er jo nettopp byttet, så de mente derfor at selve ECU kunne være gåen?

Hva sier dere?

Jeg vet ikke om de har tatt full sjekk av innsuget med instrument eller hva. Må høre med dem når jeg henter bilen etterpå.
Liker ikke utviklingen her altså...
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: Saab 9-5 2002 - check engine P0101 + P0134

Legg inn av goddis » 29 aug 2010, 11:04

Ser et lys i tunnellen her :)

Før jeg byttet ECU, ville jeg gjerne teste noen jeg fant på nettet. Nemlig dårlig jording på lamdasensorene opp til ECU kontakten.
Tok derfor og skjøtet på nytt jordingskablene som linkes sammen ved ECU. Etter dette har ikke feilmeldingen kommet tilbake, og bilen virker normal og grei å kjøre (har kjørt 300km etter dette) :)

Ser ut til at jeg forhåpentligvis sparte meg for 6-8 lapper der ja :D
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Svar