Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
krsve88
- Innlegg: 22
- Registrert: 21 aug 2010, 18:08
Legg inn
av krsve88 » 21 aug 2010, 18:18
Trenger hjelp her..!
Har en rallybil, 85 modell 900 Turbo 16v, som begynner å fuske, og feiltenne akkurat når den får ladetrykk. Noen kjennte feil ang. dette? Blir veldig leistarta når den blir varm, og lukter veldig bensin.
Noen ideer??
Håper å få kjørt ett løp om kort tid, så om noen kunne gitt noen tips?

-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 21 aug 2010, 19:03
Sjekket plugger? Kjører du NGK? Har den gått rent før med samme ladetrykk?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 21 aug 2010, 19:17
Drar den falskluft noe sted mellom luftmassemåler og innsug? Sjekk spesielt vakuumslangen til bensintrykksregulatoren. Er motoren original, eller er det gjort "lure" løsninger?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
krsve88
- Innlegg: 22
- Registrert: 21 aug 2010, 18:08
Legg inn
av krsve88 » 21 aug 2010, 22:23
Har sjekket pluggene, det er Denso iridium plugger som sitter i, disse var sota men ikke defekte. Den begynnte plutselig å gå sånn. Bilen går strøkent på tomgang.. Finner ingen lekkasje i noen av slangene, kan det være en føler som spiller meg ett puss? Noen kjente følere som kan lage ugang?
Takker for tips så langt!

-
Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
-
Kontakt:
Legg inn
av Kristian N70 » 21 aug 2010, 22:50
Sett i NGK plugger til å begynne med du, hadde samme plunder som deg med t16 en gang i tida. Når ladetrykket kom blei det bare fusk og elendighet. Prøvde noen beru plugger, men det ble bare tull.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 21 aug 2010, 22:59
Som Kristian skriver så SKAL det være NGK plugger, type til den der er vel BCP7ES.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 22 aug 2010, 00:30
Sånn ellers så kan det være en pakning på trykkrør på turboen også, ryker den veldig? Min gamle 900 så gikk pakningen imellom IC og innsug rett etter litt justering av ladetrykk, den gikk også noenlunde normalt på tomgang (ettersom det ikke er trykk i systemet). Kjørte 1 mil på en halv tank og den gikk veldig urent og det røyk noe vanvittig, skulle nesten trodd det var diesel bilen gikk på. Ta av pakningene imellom LMM og innsug som Ingvar nevner, kan hende du finner et hull eller to da, samt sjekk om slangeklemmene står ordentlig på etterpå. LMM kan kanskje også lage krøll hvis den er defekt regner jeg med, har du Bosch eller Lucas?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
krsve88
- Innlegg: 22
- Registrert: 21 aug 2010, 18:08
Legg inn
av krsve88 » 22 aug 2010, 08:20
Skal få tak i 4 NGK'er imorra og prøve. Tidl. eier sa også at det hadde skjedd tidligere for han, og at han da skifta pluggene og alt var bra igjen. Virker som pluggene kan gjøre mye krøll sånn sett da.. Åpna LMM'en som forøvrig er bosch, så ingen tegn til skade der.
Takker nok en gang for mange gode tips, virkelig ett forum der det skjer litt dette!

-
krsve88
- Innlegg: 22
- Registrert: 21 aug 2010, 18:08
Legg inn
av krsve88 » 25 aug 2010, 17:45
Har nå bytta plugger til BCP7ES, bytta tenningsmodul. Fremdeles fusker bilen så fort ladetrykket kommer.. Og stopper så fort den blir varm. Går ellers like strøkent på tomgang..
Tenker på bankesensor eller mapsensor jeg..?
Noen som har vært borti dette før?
Evt, hvem firmaer har erfaring med sånne biler på østlandet?
-
Kristian N70
- MAX BOOST
- Innlegg: 2016
- Registrert: 06 mar 2003, 01:00
- Sted: oslo
-
Kontakt:
Legg inn
av Kristian N70 » 25 aug 2010, 18:31
Bankesensor regulerer bare ned trykket ved banking, har ikke noe med bensinsiden å gjøre.
Det fines jo en trykkgiver til APC, og en trykkvakt som kutter bensintilførsel ved "for mye trykk" (kan justeres).
Er det trykkvakta som slår inn, så har du enten godt over originalt trykk (noe det ikke virker som er ditt problem) og merkes usedvanlig godt ved at du nærmest sitter med nesa i rattet når alt bråstopper.
Når du sier "så fort trykket kommer", har du målt hva slags trykk du har da?
Trykkgiveren gir beskjed til APC om hva slags trykk man har (hvis jeg husker riktig?) og skal vel ikke kunne gi slike problemer i det hele tatt.
Det er jo egentlig 3 systemet som virker "uavhenig" av hverandre.
APC
Bensin
Tenning
Tror fortsatt problemet ditt ligger i tenningen, har du sjekket at den er riktig stillt, og at vakuumklokka virkelig fungerer?
Husker ikke gradtallet, sikkert noen andre som husker det her.
05 9-5 Vector Estate 2,0t
02 Toyota Yaris type moped
-
krsve88
- Innlegg: 22
- Registrert: 21 aug 2010, 18:08
Legg inn
av krsve88 » 25 aug 2010, 19:02
Hvordan kan jeg sjekke at vakumklokka fungerer?
Den begynner å bludre, og smelle, for så å stoppe.. Skal se om jeg kan få filmet det, så kan dere se hva jeg mener?
Den kutter med en gang den passerer 0,2 bar på måleren. Så fort man hører turboen såvidt begynner å jobbe..
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 25 aug 2010, 19:07
kan det ver at'an går i kaldstart modus sjøl når'an e varm?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Liebak
- 2.0 bar

- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Legg inn
av Liebak » 25 aug 2010, 20:39
pluggledninger, fordelerlokk og rotor?
min t16 var likedan i sommer, men der var det bensinpumpa som det var noe rart med. målte trykk og mengder etter alle kunstens regler men fant ikke noe feil....bytta pumpe og problemet løst....
SAAB SPORT & RALLY
-
9000turbo16v
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 28 mar 2009, 14:41
- Medlemsnummer: n1647
- Navn: lars ole
- Bil: saab 9000 turbo 2l 16v
- Sted: kirkenær
Legg inn
av 9000turbo16v » 26 aug 2010, 21:49
har du riktig plugg gap?