
Saab 900 turbo 210 Hk
Moderator: Moderatorer
Saab 900 turbo 210 Hk
Noen som har peiling på et greit batteri som jeg kan bruke i 900 en min,har vurdert Gel batteri er det og anbefalle 

- Haaka
- 2.0 bar
- Innlegg: 588
- Registrert: 16 des 2007, 05:50
- Medlemsnummer: N1236
- Bil: Saab900SEturbo94'
- Sted: Oslo (Tromsø)
Re: Saab 900 turbo 210 Hk
Har ikke oversikt over forskjellen/likheten mellom de to typene 900.. Kan nok være lurt å presisere hvilken av bilene du har, ny eller gammel/og, ng/-93,94- for å være sikker på at eventuelle forslag til eksakt batteri faktisk passer i boks og på polsko..
Å fraråde gel, blir litt det samme som å anbefale hest og kjærra..
Bly-batteriet (standard) funker nok for de fleste, og er billigste alternativ. Gel-batteri, og nå, agm-batteri blir henholdsvis dyrere og dyrere, men gir høyere startstrøm generelt, selv i en mindre pakke.. Lavere tap ved minusgrader.. Og problemer med de-sulfatering fra syreteknologien er vel også borte (eller? har iaf jeg forstått..), og holder altså lenger uten vedlikeholdslading, og lever derfor også lenger totalt sett..
Men så holder de fleste bly-batteri 10år og langt forbi, selv i norsk vinterkulde og småkjøring uten vedlikeholdslading..
Kjøp det billigste, som leverer den strømmen du trenger.
Edit: kom også på at agm-batt. skal ha noe høyere ladespenning (og helst controllerstyrt, for gjevnere og bedre lading), og blir nok ikke å anbefale uten nyere eller modifisert dynamo, verken for OG eller NG900..

Å fraråde gel, blir litt det samme som å anbefale hest og kjærra..
Bly-batteriet (standard) funker nok for de fleste, og er billigste alternativ. Gel-batteri, og nå, agm-batteri blir henholdsvis dyrere og dyrere, men gir høyere startstrøm generelt, selv i en mindre pakke.. Lavere tap ved minusgrader.. Og problemer med de-sulfatering fra syreteknologien er vel også borte (eller? har iaf jeg forstått..), og holder altså lenger uten vedlikeholdslading, og lever derfor også lenger totalt sett..
Men så holder de fleste bly-batteri 10år og langt forbi, selv i norsk vinterkulde og småkjøring uten vedlikeholdslading..

Kjøp det billigste, som leverer den strømmen du trenger.
Edit: kom også på at agm-batt. skal ha noe høyere ladespenning (og helst controllerstyrt, for gjevnere og bedre lading), og blir nok ikke å anbefale uten nyere eller modifisert dynamo, verken for OG eller NG900..
Sist redigert av Haaka den 25 aug 2010, 17:22, redigert 2 ganger totalt.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Saab 900 turbo 210 Hk
Hei og velkommen hit 
Når du skal poste så bør du lage en overskrift som faktisk sier noe om hva du lurer på
Batteri hører vel også til under Elektrisk så jeg flytter tråden...
Ta også en titt på reglene er du snill

Når du skal poste så bør du lage en overskrift som faktisk sier noe om hva du lurer på

Batteri hører vel også til under Elektrisk så jeg flytter tråden...
Ta også en titt på reglene er du snill

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor