Saab 9-5 '99 2.0t med start problemer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
GeoTrail
Navn: Robert
Bil: Saab 9-5 2.0t BSR '99
Sted: Bergen, Norway
Kontakt:

Saab 9-5 '99 2.0t med start problemer

Legg inn av GeoTrail » 02 sep 2010, 18:06

Jeg har en Saab 9-5 '99 2.0t med start problemer. Dette har skjedd 3 ganger, siste nå nettopp.
Når jeg vrir tenningen går starteren rundt, men det er ingen antydning til at den vil tenne.
Jeg har prøvd å bevege litt på ledningene på motoren, som går til dysene eller hva det er. Jeg er ingen mekaniker ;)
Sånn at det er sagt.

Anyways. Jeg har en Brodit holder med lader til telefonen min. Og hvis jeg husker rett, så startet bilen etter jeg hadde dratt ut laderen fra sigarett tenneren. Den gjorde ihvertfall det nå i sted. Etter et par forsøk og noen minutter etter jeg dro ut laderen så startet den. Har aldri hatt noe problemer med å starte den hverken når det er varmt eller kaldt. Og den startet nesten før jeg har vridd tenningen helt på.

Motoren fikk jeg byttet for et år siden da den "døde" etter oil sludge problemet.
Sånn innerst inne har jeg en følelse at den kan være tenningskassetten som begynner å takke for seg. Kan dette høres ut som det er det som skjer? Den går som en klokke, men kun tennings problemer med start, 3 ganger.

Noen som har noen ideer?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9-5 '99 2.0t med start problemer

Legg inn av Ingvar N629 » 02 sep 2010, 18:25

Tja det er en av tre; tennkassett, veivakselgiver eller bensinpumpe. Siden du har hatt problemer med å starte flere ganger så tipper jeg en av de to siste. På fuelrailen sitter det en nippel med plasthette på, skru av hetta og klem ned midten av nippelen (som en luftnippel på hjulet) etter et startforsøk. Om det ikke kommer bensin sprutende ut der så er det pumpa, om det derimot er bensintrykk så er det nok veivakselgiveren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
GeoTrail
Kontakt:

Legg inn av GeoTrail » 02 sep 2010, 18:34

fuelrailen? Sorry men jeg aner ikke hva det er.
For noen måneder siden skulle jeg hente noe utstyr hos en kompis. Jeg stod da parkert i en bratt bakke med fronten ned.
Når jeg skulle rygge tilbake, og dette måtte jeg gjøre saaakte siden det var smalt og bratt, jeg slurte endel, men når jeg holdt på å rygge oppåver bakken, da røykte det noe sykt fra motoren. Klutchen virker litt "hakkete" eller hva jeg skal si nå. Regner med at jeg har svidd den.

Nok om det, hvor sitter fuelrailen?
Er det en måte jeg kan teste om det er tenningskassetten som skriker på siste vers?

Kom på en ting til, når jeg rygget opp den bakken og det røykte av motoren, når jeg sjekket under panseret så det ut som det kom olje fra tenningskassetten, eller fra under den. Det var en kompis som sa at det kunne ha kommet olje fra påfyllingen som ble brent, men jeg kunne ikke se at det var olje sprut fra påfyllings lokket.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 02 sep 2010, 18:37

Fuelrailen er det firkantede røret som sitter over dysene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
GeoTrail
Kontakt:

Legg inn av GeoTrail » 02 sep 2010, 19:01

Har du et bilde så jeg vet hva jeg skal se etter?

Var nettopp ute nå for å sjekke bensin pumpen. Jeg har at den går, sjekket ledningene på den og kan ikke se noe der.

En ting til jeg la merke til, jeg har et DVD anlegg, enkel DIN med skjerm som flipper ut og opp. Mens jeg prøvde å starte bilen så gikk ikke strømmen på anlegget av. Når jeg starter den nå og slår den av, kan jeg høre summing i høyttalerne som om radioen stod på med lav lyd, skjermen ser også rar ut, som om fargene har blitt helt blass.

Kan start problemene være pga en ledning med dårlig kontakt eller noe til DVD anlegget? Dette er et billig anlegg som heter Takara eller noe sånt jeg kjøpte fra Hong Kong til 2500 spenn.

Skjermen på anlegget går ikke ned av seg selv lenger. Jeg må slå av anlegget mens motoren går, og så må jeg slå av anlegget før jeg stenger motoren.

Problemet er at når jeg monterte anlegget så brettet jeg ut de kantene på sidene av anlegget så mye jeg kunne og jeg klarer ikke å dra det ut for å teste om det er den. Er redd for å dra for hardt i den. Jeg har det originale anlegget så det hadde ikke vært katastrofe da. Men hva tror du, KAN dette skyldes anlegget?

Brukeravatar
GeoTrail
Kontakt:

Legg inn av GeoTrail » 02 sep 2010, 19:09

Hvis det hadde vært bensin pumpen, ville den ikke starte nesten? Ihvertfall hørtes ut som den holdt på å starte?
For det gjorde den ikke når jeg hadde problemet.
Jeg er overbevist om at det er noe elektrisk/tenning.

Men KAN dette "kvalitets" DVD anlegget jeg har, forårsake at den ikke tenner?
Og når tenningskassetten ryker, er det ikke sånn at den enten virker eller ikke virker, men ikke at den virker inni mellom, når jeg skal starte, men virker helt fint når motoren går.

Svar