Bensinpumpe 9000, defekt?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1530
- Navn: Håkon Arnljot
- Bil: SAAB 9000CS 2.3i M92
- Sted: Kirkenes
Bensinpumpe 9000, defekt?
Kjørte nettopp til butikken, og da jeg kom ut igjen startet ikke bilen, akkurat som om den var tom for bensin..
Nå har jeg sjekket sikringen og den var hel, vet ikke om/hvor det finnes ett relè, men kan det være at bensinpumpa er gåen ? Bilen har gått ca 198.000, og er en 96 modell..
Ved eventuellt bytte, mye jobb og koster mye ?
Nå har jeg sjekket sikringen og den var hel, vet ikke om/hvor det finnes ett relè, men kan det være at bensinpumpa er gåen ? Bilen har gått ca 198.000, og er en 96 modell..
Ved eventuellt bytte, mye jobb og koster mye ?
- Morten S.
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Bensinpumpe 9000, defekt?
Hører du noe during fra tanken når du setter på tenningen? Evt. prøv å slå på tanken eller over der pumpen sitter (under platen, rett bak baksetet). Ikke alltid at det fungerer.
Du kan jo også løsne ett rør inn ved en spreder eller inn på bensinfilteret for å se om det kommer bensin når du setter på tenningen.
Det er ikke mye jobb å skifte, og ny pumpe ligger på rundt kr 1600 på Speedparts.
Det gjelder å være forsiktig når man løsner bensinslangene som går inn på pumpen. De er av plast og blir fort sprø.
Har du turbo eller ikke? Jeg har en brukt velfungerende walbro pumpe som satt på en 1990 9000i jeg kan selge.
http://speedparts.se/shop/prod/res_fuel_fuelpump.shtml
Du kan jo også løsne ett rør inn ved en spreder eller inn på bensinfilteret for å se om det kommer bensin når du setter på tenningen.
Det er ikke mye jobb å skifte, og ny pumpe ligger på rundt kr 1600 på Speedparts.
Det gjelder å være forsiktig når man løsner bensinslangene som går inn på pumpen. De er av plast og blir fort sprø.
Har du turbo eller ikke? Jeg har en brukt velfungerende walbro pumpe som satt på en 1990 9000i jeg kan selge.
"Alt" fra totakt til turbo
-
- 2.0 bar
Nå var bilen nettopp kjørt (har ikke hørt lyd fra bensinpumpa rett før start når bilen nettopp har vært brukt), så vet ikke om der kommer lyd fra pumpa nå.. Må nesten sjekke dette når jeg kommer hjemover igjen.Morten S. skrev:Hører du noe during fra tanken når du setter på tenningen? Evt. prøv å slå på tanken eller over der pumpen sitter (under platen, rett bak baksetet). Ikke alltid at det fungerer.
Det som irriterer mest er at den står på parkeringa til butikken enda

Motorn er en 2.0 ltt
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
søkefunksjon ja,, Eh.. kremt.. Ja den er fin

FAQ må jeg si at jeg også glemte helt av

-
- 2.0 bar
Jah... Så var jeg her igjen da... Får f**n ikke åpnet den plastringen over pumpa :S Noen som har "magiske" triks og tips ?
Grååååse vannpumpetang med liten kjeft, eller stort flatgjern og bank på hakkene, men litt forsiktig for om den sitter skikkelig kan det hende du bare slår av tennene på ringen..
Den sitter gangske godt så om ikke vannpumpetangtrikset ikke funker så kan du enten lage deg ett verktøy eller spørre pent på nærmeste saab verksted om å låne deres spesialverktøy i 5 min
Den sitter gangske godt så om ikke vannpumpetangtrikset ikke funker så kan du enten lage deg ett verktøy eller spørre pent på nærmeste saab verksted om å låne deres spesialverktøy i 5 min
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert 
Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
- 2.0 bar
Ikke har jeg reservebil og ikke kjenner jeg en kjeft her i Ålesund, så all transport går for tiden med buss..henrik skrev:Grååååse vannpumpetang med liten kjeft, eller stort flatgjern og bank på hakkene, men litt forsiktig for om den sitter skikkelig kan det hende du bare slår av tennene på ringen..

- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Du tar 2 stk store filer, skrujern eller lignende, og får en kompis til å holde dem på plass loddrett på hver sin side av ringen. Så tar du en lang stang eller et rør og setter imellom så langt nede som mulig, og vrir mens kompisen holder imot i håndtakene på skrujerna. Da skal du få ganske ok moment på det samt jevnt trykk på begge sider. Har funket hver gang jeg har prøvd.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
- 2.0 bar
Nå har jeg endelig fått hjelp av en kamerat (som jeg ikke visste at bodde her nedeEdHunter N815 skrev:Du tar 2 stk store filer, skrujern eller lignende, og får en kompis til å holde dem på plass loddrett på hver sin side av ringen. Så tar du en lang stang eller et rør og setter imellom så langt nede som mulig, og vrir mens kompisen holder imot i håndtakene på skrujerna. Da skal du få ganske ok moment på det samt jevnt trykk på begge sider. Har funket hver gang jeg har prøvd.

Forsøk med 2 store skrujern etc - Fail
Håndmakt - Fail
Rørtang (håndtakene ned mot plastringen og vri rundt med skrutrekker/dekkspak) - Fail
På toppen av dette har det gått med en del 5-56, også den uten noen virkning.
Noen her som har det spesialverktøyet som brukes for sånne problemer ? Hadde vært fint å kunne låne det litt

- Bent N208
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N208
- Navn: Bent Andresen
- Bil: VW Scirocco TSI
- Sted: " Stort sett å finne hos Speedparts "
- Kontakt:
Hei , medium vannpumpetang motsatt vei og skrutrekker type stor i mellomArnljoth N1530 skrev:Nå har jeg endelig fått hjelp av en kamerat (som jeg ikke visste at bodde her nedeEdHunter N815 skrev:Du tar 2 stk store filer, skrujern eller lignende, og får en kompis til å holde dem på plass loddrett på hver sin side av ringen. Så tar du en lang stang eller et rør og setter imellom så langt nede som mulig, og vrir mens kompisen holder imot i håndtakene på skrujerna. Da skal du få ganske ok moment på det samt jevnt trykk på begge sider. Har funket hver gang jeg har prøvd.) men,
Håndmakt - Fail
Rørtang (håndtakene ned mot plastringen og vri rundt med skrutrekker/dekkspak) - Fail
Noen her som har det spesialverktøyet som brukes for sånne problemer ? Hadde vært fint å kunne låne det litt

Mvh
Bent
Close to your saab,closer to you with Speedparts
-
- 2.0 bar
Har prøvd det med vannpumpetangBent N208 skrev:Hei , medium vannpumpetang motsatt vei og skrutrekker type stor i mellomArnljoth N1530 skrev:Nå har jeg endelig fått hjelp av en kamerat (som jeg ikke visste at bodde her nedeEdHunter N815 skrev:Du tar 2 stk store filer, skrujern eller lignende, og får en kompis til å holde dem på plass loddrett på hver sin side av ringen. Så tar du en lang stang eller et rør og setter imellom så langt nede som mulig, og vrir mens kompisen holder imot i håndtakene på skrujerna. Da skal du få ganske ok moment på det samt jevnt trykk på begge sider. Har funket hver gang jeg har prøvd.) men,
Håndmakt - Fail
Noen her som har det spesialverktøyet som brukes for sånne problemer ? Hadde vært fint å kunne låne det littSå løsner ringen skal du se
Det finnes ellers eget verktøy å få kjøpt til dette koster ikke mange kronene
![]()
Mvh
Bent

Skal høre med et lokalt verksted som skryter på seg å ha hatt folk på saabs service skole

-
- 2.0 bar
STOR honnør til Ødegård Bil i Ålesund for at de lånte meg verktøyet som måtte til for å få bort ringen