saab 900 Turbo
Moderator: Moderatorer
saab 900 Turbo
Noen som har noe formening om hvor mye jeg kan få får min saab 900 Turbo med 215 Hk?
Den blir Eu Godkjent i disse dager den er fri for rust ny frontrute overhalt bremser,bilen har gått 208000 nesten ny turbo,en pen motor og ei nesten nyoverhalt gearkasse følger med bilen er meget pen i interiøret 2 eiere fra før,det sitter nesten ny APC boks i den.
Noen som har peiling på hvor mye den kan hvere hvert????
Hilsen TomTurbo
Den blir Eu Godkjent i disse dager den er fri for rust ny frontrute overhalt bremser,bilen har gått 208000 nesten ny turbo,en pen motor og ei nesten nyoverhalt gearkasse følger med bilen er meget pen i interiøret 2 eiere fra før,det sitter nesten ny APC boks i den.
Noen som har peiling på hvor mye den kan hvere hvert????
Hilsen TomTurbo
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: saab 900 Turbo
Det kanskje aller mest vesentlige for å kunne uttale seg, er jo å vite hva slags bil det gjelder
Det finnes 900 turbo i flere varianter, men i hovedsaken skiller en vel først og fremst mellom og900(-79-93) og ng900 (94-). Hvilken årsmodell har du? 
Dersom du har og900, har du 8v- eller 16v-motor. Ettersom du har uoriginal effekt, hvilken programvare har du?
Og sist men ikke minst, hvilket karosseri har du? For og900 har en jo både 2, 3, 4, og 5-dørs, ng900 fantes kun med 3 eller 5 dører.


Dersom du har og900, har du 8v- eller 16v-motor. Ettersom du har uoriginal effekt, hvilken programvare har du?
Og sist men ikke minst, hvilket karosseri har du? For og900 har en jo både 2, 3, 4, og 5-dørs, ng900 fantes kun med 3 eller 5 dører.
Re: saab 900 Turbo
Eirik N396 skrev:Det kanskje aller mest vesentlige for å kunne uttale seg, er jo å vite hva slags bil det gjelderDet finnes 900 turbo i flere varianter, men i hovedsaken skiller en vel først og fremst mellom og900(-79-93) og ng900 (94-). Hvilken årsmodell har du?
Dersom du har og900, har du 8v- eller 16v-motor. Ettersom du har uoriginal effekt, hvilken programvare har du?
Og sist men ikke minst, hvilket karosseri har du? For og900 har en jo både 2, 3, 4, og 5-dørs, ng900 fantes kun med 3 eller 5 dører.
Dette er en 3 dørs programvare er jeg ikke helt sikker på også er det en 8 ventiler og det er en 1984 modell
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: saab 900 Turbo
Du må til Saabforhandler for å få godkjenningspapirer. Alle 99/90/og900 (opp til 1993) får du godkjent inntil 185hk som var det meste som var levert på disse modellene fra fabrikk. Hvilken motor den var opprinnelig utstyrt med spille mindre rolle, men den må ha det som papirene krever mtp bremser, støtdempere osv.
Da du har en opprinnelig Turbo, er dette mest sannsynlig på plass fra før.
Da du har en opprinnelig Turbo, er dette mest sannsynlig på plass fra før.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: saab 900 Turbo
Du må i alle fall ikke regne med at trim av ukjent fabrikat øker prisen, heller tvert imot. Gamle biler som er trimmet blir ofte "automatisk" sett på som svinkjørt/ungdomskjørt, og det skremmer kanskje vekk en del potensielle kjøpere. Ville ikke nevnt trim i en eventuell annonse, oppgi orginal effekt og så kan du heller informere kjøpere om trimmen over telefon/mail senere.
Hvis bilen ellers er orginal i interiør og eksteriør og fri for rust og skavanker så kan den fort være verdt litt ekstra. Disse gamle turboene begynner å bli sjeldne etter hvert, så hvis den er pen og i god stand skulle den ikke være så fælt vanskelig å selge. KM-standen var heller ikke avskrekkende høy, og 3-dørs karrosseri er også positivt.
Ut fra dette ville jeg tippe verdien ligger på +/-15 000 kroner, kanskje oppover mot 20 hvis du finner rett kjøper.

Hvis bilen ellers er orginal i interiør og eksteriør og fri for rust og skavanker så kan den fort være verdt litt ekstra. Disse gamle turboene begynner å bli sjeldne etter hvert, så hvis den er pen og i god stand skulle den ikke være så fælt vanskelig å selge. KM-standen var heller ikke avskrekkende høy, og 3-dørs karrosseri er også positivt.
Ut fra dette ville jeg tippe verdien ligger på +/-15 000 kroner, kanskje oppover mot 20 hvis du finner rett kjøper.
Det er mulig jeg har blitt blind på mine gamle dager, men er det noen her som har spurt om godkjenning?Børre N17 skrev:Du må til Saabforhandler for å få godkjenningspapirer. Alle 99/90/og900 (opp til 1993) får du godkjent inntil 185hk som var det meste som var levert på disse modellene fra fabrikk. Hvilken motor den var opprinnelig utstyrt med spille mindre rolle, men den må ha det som papirene krever mtp bremser, støtdempere osv.
Da du har en opprinnelig Turbo, er dette mest sannsynlig på plass fra før.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: saab 900 Turbo
15-20 lapper for en 8V fra 1984? Da skal den jaggu være bra fin!
Når det gjelder trim på de der, så trimmes jo APC- boksen med skrujern, det går bra så lenge k-jeten henger med, 215 hk virker kanskje litt usunt. Men men, poenget er at opprinnelsen til trimmen på en sånn en kan godt være kjøkkenbenken til forrige eier.
Når det gjelder trim på de der, så trimmes jo APC- boksen med skrujern, det går bra så lenge k-jeten henger med, 215 hk virker kanskje litt usunt. Men men, poenget er at opprinnelsen til trimmen på en sånn en kan godt være kjøkkenbenken til forrige eier.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: saab 900 Turbo
Skal jo ikke se vekk i fra at antallet hestekrefter er funnet på ved samme kjøkkenbenk daIngvar N629 skrev:15-20 lapper for en 8V fra 1984? Da skal den jaggu være bra fin!
Når det gjelder trim på de der, så trimmes jo APC- boksen med skrujern, det går bra så lenge k-jeten henger med, 215 hk virker kanskje litt usunt. Men men, poenget er at opprinnelsen til trimmen på en sånn en kan godt være kjøkkenbenken til forrige eier.

900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Re: saab 900 Turbo
med original sprut te ein 8v så klare du ikkje mer enn 180-190hk ca.
øve det så må du ha tillegssprut.
har lest ein plass at dysene te K-jet klar å gi suppa te ca 45hk kver
øve det så må du ha tillegssprut.
har lest ein plass at dysene te K-jet klar å gi suppa te ca 45hk kver
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil

2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)

2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: saab 900 Turbo
Hoi, noen (MEG) trenger nye briller....EdHunter N815 skrev: Det er mulig jeg har blitt blind på mine gamle dager, men er det noen her som har spurt om godkjenning?

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM