Register, kjede,drev,strammer osv Nødvendig å bytte?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
alfegutt
Innlegg: 5
Registrert: 30 aug 2010, 20:32

Register, kjede,drev,strammer osv Nødvendig å bytte?

Legg inn av alfegutt » 16 sep 2010, 16:47

Hei alle sammen!
Det rasler godt i registret på min 9-5, 2.0 turbo 99 modell. I utgangspunktet tenkte jeg bare å skifte strammeren til kjedet. Tormec i Østersund anbefaler derimot å skifte "hele rukla" inkl kjede til balanseaksel, alle drev, strammere, begge kjedene og stort sett det meste i hele registret. Bilen har kjørt 216000 km. Kan dette være nødvendig? Noen som har klare meninger og erfaringer med dette. Rep i Østersund koster 16500.-sek.

Alf (Orkanger)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Register, kjede,drev,strammer osv Nødvendig å bytte?

Legg inn av Tor N12 » 16 sep 2010, 17:06

Hei og velkommen hit 8)

Vil helt klart anbefale deg å bytte komplett register (inkl kjede mm til balanseakslene)
Om du søker på Oilsludge i søkefunksjonen oppe til venstre så finner du mange tråder som omhandler dette.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Register, kjede,drev,strammer osv Nødvendig å bytte?

Legg inn av Ingvar N629 » 16 sep 2010, 17:51

Å bytte kun strammer er iallfall totalt bortkastet. Denne byttes nemlig normalt sett ikke i det hele tatt :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar