Drøssevis med feilmeldinger...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av sveinf » 16 sep 2010, 20:11

Hei! Hadde i tida før service merka litt småfusking, ellers som normalt. Har en uleaktig lyd(litt som å blåse på en flasketut på en halvfull flaske) som oppstår ved snilt pådrag rundt 2200 omin. Oppover en bakke kan jeg ligge å "leke" med denne lyden, bare ved å holde meg i nærheten av dette turtallet. Samme morgen jeg skulle ta service(140000) lyste CE, men fikk ingen melding eller limp home. Det blei lest av med tech 2 følgende feilkoder: Presentert i rekkefølge som på utskr fra tech2
P0455 Drivstoffordampingssystem stor utetthet
P0300 Tenningsfeil forskjellige sylindere registrert
P1312 Tenningskretskontroll 1 avbrudd/plusskontakt
P1334 Tenningskretskontroll 2 avbrudd/plusskontakt
P0340 Kamakselsignal funksjonsfeil
P0171 multiplikativ blandingskorreksjon blanding for mager PUH! :worry:
Verkstedet sjekka, bensinpumpe/filter og kjedestrammer for regkj. Tenningskassett er bytta for noen få år siden.
Hadde i sommer en greie med sprekt luftslange turbo - IC. Da fuska bilen realt, med svart eksos. Slangen blei bytta, alt blei greit. CE-lampa lyste ikke her, men feil kan kanskje bli generert?
Etter service kjenner jeg ingen fusking, men ulelyden er der fortsatt. Bilen kjennes litt slapp..., nesten som om original-SW ligger inne.
For det første: Hva tyder alarmene på(om det er mulig å si no om det??)
Kan det lønne seg å laste SW på ny(BSR Steg 1)?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av Ingvar N629 » 16 sep 2010, 21:40

Du har defekt blå enveisventil i EVAP-sysetmet, en eller begge. Originalt selges de som sats uansett. Dette er nok årsak til første kode samt at bilen er slapp.

Jeg vil anbefale deg å få trykksatt innsugssystemet fra før LMM og inn til innsuget for å finne lekkasjer. Ble multiplikativ adapsjon lest ut? Dette er nok årsak til maksimal adapsjon. Finnes lekkasjer så fiks disse og les av multiplikativ adapsjon på nytt etter at styresystemet har adaptert på nytt. Er ikke verdien innenfor +/-4% så må nok LMM byttes. Stor negativ adapsjon kan resultere i havari, spesielt på trimmet bil.

Du bør også forsøke med en annen tennkassett, den er nok årsak til 4 av feilkodene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av EdHunter N815 » 16 sep 2010, 21:52

Ingvar N629 skrev:Du har defekt blå enveisventil i EVAP-sysetmet, en eller begge. Originalt selges de som sats uansett.
Du må ikke finne på å kjøpe disse fra Saab, da blir du blakk (mener å huske det komplette settet koster ca. 3000,-)!

Gå til VW-forhandler og be om 2 stk ventil med delenummer 058905291-K. Disse koster i underkant av 200,- pr stk.

Så går du til nærmeste rekvisitaforhandler (Mekonomen, Meca, etc) og kjøper deg 2 meter standard 8mm bensinslange og en liten neve slangeklemmer som passer til slangen. Så reiser du hjem, og bytter hele systemet med nye ventiler og slanger. Enkel jobb som tar 15-20 minutter, og du har spart 2500,- på det hele. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av Ingvar N629 » 16 sep 2010, 21:58

Det er mulig å bruke VW-ventilene ja, men mye enklere da å sette de på ekstra som forlengelse av det originale systemet enn å bytte alt med bensinslange, de defekte ventilene kan bare stå.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av EdHunter N815 » 16 sep 2010, 22:24

Ingvar N629 skrev:Det er mulig å bruke VW-ventilene ja, men mye enklere da å sette de på ekstra som forlengelse av det originale systemet enn å bytte alt med bensinslange, de defekte ventilene kan bare stå.
Joda, det lar seg gjøre, men de orginale slangene passer ikke rett på VW-ventilene. Jeg fant i alle fall ut at det var like greit å bare lage til hele opplegget på arbeidsbenken med det gamle som mal enn å stå og knote med ting som ikke passer sammen nedi et trangt motorrom. :)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av sveinf » 19 sep 2010, 20:46

Takk for gode tips! :D :D :D
MEN; kan dere forklare meg forkortelsene deres? Det hadde vært bra å forstå det dere skriver.
Jeg har kun Haynes å hjelpe meg med, samt det jeg finner her på forumet(skal søke på linker vedr drivstoffsystem).
Et skjema/illustrasjon over systemet hadde vært fint, må lære meg litt om dette og er sant å si bare i startgropa... :reading:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av Ingvar N629 » 19 sep 2010, 21:34

EVAP, evaporation, fordamping. Dette systemet tar seg av bensindamp fra tanken slik at det kan forbrennes istedenfor å gå til atmosfæren som VOC, Volatile, "flyktige" hydrokarboner.

LMM er luftmassemåler.

Om du ikke har så god peiling så kan du be et verksted utføre det som står i mitt forrige innlegg, det kreves Saabs diagnoseapparat Tech 2 for å lese ut multiplikativ adapsjon. Det finnes også folk i klubben med slikt utstyr, men det kommer jo an på hvor du bor om noen av dem kan hjelpe deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av sveinf » 21 sep 2010, 12:37

Tja, er det noen som er i Drammensdistriktet hadde det jo vært fint! :D Tar det ellers på verksted.

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av sveinf » 30 sep 2010, 20:04

Da har jeg bytta slange og enveisventiler, motor funker tilsynelatende normalt nå! :D
Hvor viktig er det å lese av multiplikativ adapsjon? Ser at CE-lampa må slukkes med tech 2, men er det andre viktige ting som foregår ifm avlesing av multiplikativ adapsjon? :?:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av Ingvar N629 » 01 okt 2010, 08:15

sveinf skrev:Da har jeg bytta slange og enveisventiler, motor funker tilsynelatende normalt nå! :D
Hvor viktig er det å lese av multiplikativ adapsjon? Ser at CE-lampa må slukkes med tech 2, men er det andre viktige ting som foregår ifm avlesing av multiplikativ adapsjon? :?:
Med de feilkodene du har så få det gjort! Står adapsjonen i bunn så risikerer du fort et motorhavari. Lampa kan du slukke ved å koble fra batteriet, men ikke gjør det. Da sletter du all info som er viktig for videre feilsøking, inkl multiplikativ adapsjon.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av sveinf » 06 okt 2010, 19:09

Da er MA gjort. Alt virker normalt trur jeg, skal måle akselerasjon for å se om jeg trur på julenissen. Hva bør jeg klare med automat og BSR steg1(skal gi 234 hk)?
Har ellers denne lille ulelyden ved forsiktig pådrag rundt 2000 o/min. Har bytta slanger før og etter turbo.
Fins det andre ting å sjekke??

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av Ingvar N629 » 06 okt 2010, 19:20

...og hvor mange prosent var den på??
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av sveinf » 15 okt 2010, 19:56

Flaut å si, men det fikk jeg ikke spurt om. Mekanikeren viste ingen betenkeligheter nå han utførte MA, så det var kanskje ikke så galt... Han hadde ingen ide om ulelyden, som jeg demonstrerte for ham under en liten prøvetur.
Føler at bilen går prikkfritt nå, men CE-lampa har kommet igjen, uten at jeg har følt noen forandring. Skal sjekke denne til uka.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av Ingvar N629 » 15 okt 2010, 21:36

Det er alt for få mekanikere som vet hva det er, dessverre. Er adapsjonen utenfor +/-4%, så er noe som det ikke bør. Dersom det er min/maks adapsjon (min er det som er farlig) som er grunnen til motorlampa di nå, så skal du ta det veldig pent, for da risikerer du et motorras når du i tillegg har trim. Da får den nemlig 25% for lite bensin når du gir full gass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

sveinf
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 25 aug 2009, 18:11
Medlemsnummer: N1769
Navn: Svein Folkvord
Bil: 95, 2,3t, estate, 00, BSR st 3
Sted: Drammen

Re: Drøssevis med feilmeldinger...

Legg inn av sveinf » 29 okt 2010, 19:03

Da har jeg nullstilt siste feilmelding:

P1110 Turbolader omluftmagnetventil funksjonsfeil.
Er det den som sitter til venstre(ved innsug) eller høyre(nærmere batteriet) i motorrommet, sett forfra?
Kan den fuske litt også funke greit igjen?
Har kjørt litt etterpå, ingen lampe dukker opp, og motoren har oppført seg eksemplarisk ved både stort og lite gasspådrag.
Er dette noe som bør fikses asap?

Svar