Bytte fra 2,0t motor til 2,3t i 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ny saab eier
Innlegg: 1
Registrert: 19 sep 2010, 10:35

Bytte fra 2,0t motor til 2,3t i 9-5

Legg inn av ny saab eier » 20 sep 2010, 00:47

Hei jeg har akkurat kjøpt meg en saab 9-5 2,0t. De regner med at hele motoren snart raser på den, jeg lurer da på og sette in en 2,3t motor og lyrer på om det er masse hokus pokus og få dette til og fungere? Må ledningsnettet byttes eller holder det og bytte chipen?
Håper noen kan gi meg ett svar, på forhånd takk!

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: Bytte fra 2,0t motor til 2,3t i 9-5

Legg inn av ottorasmussen N242 » 20 sep 2010, 06:20

Ingen hokus pokus, nei.
Det holder med å bytte chipen.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte fra 2,0t motor til 2,3t i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 20 sep 2010, 07:40

Nåja, du kan ikke bare bytte styreenhet, den må også programmeres inn ellers får du ikke start. Pass på årsmodellspesifikke forskjeller.

EDIT: Dersom du har automat så vær obs på at det kan være forskjellig TCM (transmission control module), det er også forskjell på kassene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar