då kan det faktisk se ut som Dopus har rett. helle mer og mer mot toppakning.
fruen e på helgetur med bilen og i følge henna så forsvinne det kjøleveska og bilen starta på 3 syl i dag.
ska sjekka plugga og syl når hu komme hjem.
får snakke med forhandlar på mandag.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt
Fikk bekreftet min teori da jeg,før jeg skiftet toppakning, hadde av bunnpanna for å rense oljesila, da kunne jeg kikke rett opp på stemplene/sylindrene fra undersiden, og den nærmest passasjersiden var så rein at en skulle tro motoren aldri hadde vært startet, og det ble ikke bedre av at jeg fikk et par dråper rett i pannen da jeg lå under bilen og kikket på galskapen.
Å skifte pakningen er ikke en uoverkommlig jobb å få til selv heller, selv for en amatør som aldri hadde gjort slike jobber før.
Internet er din beste venn. Skiftet den på tre kvelder. En til å demontere toppen, en til å rense topp og blokk for pakningsrester og slikt, og en for å få alt på plass igjen. Men viktigeste tips er å merke deler man skrur av med hvor dem hører til. Brukte engangs plastkrus til skruer og muttere og slikt og skreiv på dem med tusj hva det var og hvor det hørte til. Merket slanger og slikt med tape som jeg skreiv på hva det hørte til. Kanskje lurt og ta et par bilder underveis så en har noe å se på når ting skal tilbake på plass.
Blokka :
Toppen før rens:
Toppen etter litt rens:
Kunne kanskje brukt litt mindre tid på å rense topp/blokk før montering av pakningen, var kanskje en smule for pirkete, og kunne spart litt tid.
Kan også legge til at bilen kun var kjørt ca 130k km da problemene med toppakningen oppstod.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2 http://www.garaget.org/?car=138459
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
skrudde i dag ut pluggane for å sjekka de og for meg ser de heilt normale ut. prøvde å lysa neri cylindrane og av det litle eg såg så såg det og normalt ut.
plugga. cyl 1 fra venstre
når eg tok av tennkassetten så vise det seg at de har vært uheldige når de montert'an då gummien på cyl 4 va pressa delvis inn i hålet der pluggen ska ver. kanskje detta kan ver årsaken det sporadisk fusking?
har uansett fått tid hos Bilppaviljongen på onsdag så sko de kikka på det.
2017 Huyndai Ionic
Husk at når du har hatt tennkassetten på hodet, la bilen stå noen minutter etter at du har montert tennkassetten tilbake. Tennkassetten har noe olje greier som kjøler coilene, når den har stått på hodet så renner den olja vekk. Når den er montert lar du den stå noen minutter slik at oljen får sige tilbake til der den skal være før du starter.
fekk dommen på bilen i dag og det va jo ikkje som frykta.
fusking va visst pga sprekk i ein vacumslange te spjeldhuset.
kjølesystem blei trykktesta uten funn av lekkasje så får fylla med på det framøve og se ka så skjer.
i tillegg så får'an nytt plastdeksel onna motoren, nye bremseklossa framme og nye speilhusfesteplaterting som har korrodert.
i praksis så konne eg fiksa det mesta sjøl men lar nå de gjør det siden de allerede har bilen inne.
2017 Huyndai Ionic
Hey, så bra, fikk du noe på bruktbilgarantien?
Jeg og Kjetlien stod å kikka nedi min på mandag, og så en slange som nesten var av. Den gikk av når jeg dro litt i den, fikk nøyaktig samme symptomer som deg. Fikk på ny i dag, og nå er alt bare fryd. Den var tilkoblingsslangen på "den berømte" med de blå enveisventilene.
vett ikkje alt de har gjort. men de trykksatte kjølesystemet uten å finna lekkasje. eg tror ikkje det e toppakningen.
det virke som om det skjer når det e fuktigt/regn ute.
ringte te Bilpaviljongen i dag. de ska ringa meg tebake i mårå.
2017 Huyndai Ionic
men du skreiv tildigere at kjølevæsken forsvinner. En plass må den jo bli av,tror fortsatt på min teori, men håper på at det er en enklere og billigere feil å få fikset
Sist redigert av Dopus den 23 sep 2010, 21:12, redigert 1 gang totalt.
Dopus skrev:men du skreiv tildigere at kjølevæsken forsvinner. En plass må den jo bli av,tror fortsatt på min teori, men håper for di den at det er en enklere og billigere feil å få fikset
det stemme det. ska ha den onna oppsikt. men tror eg har lurt meg sjøl litt der. når bilen e varm så synke veskå i beholdaren og då ser det ut som det har minka siden eg sjekka når'an va kald
2017 Huyndai Ionic
Jeg ville fått kompresjonstestet sylinderene, iallefall.
Da vil du merke om det er dårlig kompresjon.
Det er en forholdsvis enkel prosedyre som lett kan påvise feil
på hver enkelt sylinder.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.