Saab 9-3 2.2 TiD treg startet/starter ikke lenger!! (LØST)
Moderator: Moderatorer
Saab 9-3 2.2 TiD treg startet/starter ikke lenger!! (LØST)
Hei
Jeg skal kjøpe meg en 9-3 2.2 TiD 2003 modell i dag men den må "kinnes" litt før den starter. Eier sier den starter hver gang og at det ikke er et problem. har noen her inne erfaringer med dette problemet og om det er komplisert/dyrt å fikse?
Mvh
Trond
Jeg skal kjøpe meg en 9-3 2.2 TiD 2003 modell i dag men den må "kinnes" litt før den starter. Eier sier den starter hver gang og at det ikke er et problem. har noen her inne erfaringer med dette problemet og om det er komplisert/dyrt å fikse?
Mvh
Trond
Sist redigert av Trondmjøs den 02 okt 2010, 14:37, redigert 2 ganger totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-3 2.2 TiD treg startet
Glødepluggene kanskje... Det er enkelt og billig.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Jeg er blitt fortalt at denne bilen ikke gløder før det næmer seg minusgrader i luften. Hvis så er det kanskje ikke glødepluggene som er gåen. Og ville ikke bilen varslet meg om glødepluggene ikke virket?
Har og hørt at det kan være slanger som suger falsk luft...Det kan jo fort bnli vanskelig å lokalisere en slik feil.
Mvh
Trond
Har og hørt at det kan være slanger som suger falsk luft...Det kan jo fort bnli vanskelig å lokalisere en slik feil.
Mvh
Trond
Er det noen som vet hvor mange Ampere batteriet til denne bilen skal ha?
Sjekk returslangene til dysene
-
- Grunnladetrykk
- Medlemsnummer: N1613
- Navn: Håkon
- Bil: SAAB 9-5 Estate TID
- Sted: Verdal
I min er det montert et 100Ah batteri.
2006 Saab 9-5 Estate TID
1999 Saab 9-3 2.2 TID
1995 Saab 900 cab
1972 Alfa Romeo GTJ 1.6 (Ego bil)
http://www.klubbalfaromeo.no" onclick="window.open(this.href);return false;
1999 Saab 9-3 2.2 TID
1995 Saab 900 cab
1972 Alfa Romeo GTJ 1.6 (Ego bil)
http://www.klubbalfaromeo.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Saab 9-3 2.2 TiD treg startet/starter ikke lenger!!
Ja, nå er topic forandret. Bilen har rett og slett sluttet å starte. Jeg kan høre at startmotoren slår inn men det dreier ikke rundt motoren. Tidligere i dag klarte jeg akkurat å starte den med nøkkel men da slet den virkelig med å dreie rundt motoren første turn. Den starte etter 2-3 motoromdreininger.
Nå er jeg virkelig bekymret. Har testet batteriet og det er i god stand. Denne siste utviklingen fjerner vel mistanken om returslangene. Jeg lurer på om det kan være startmotoren som er gåen men pleier ikke innslaget å ryke først?
Har en stygg mistanke om at selger har lurt meg grundig her. Han fortalte meg at motoren startet sent men bedyret at det ikke var et problem og at bilen alltid startet. Nå høres jeg kanskje ut som verdens største sucker men det var veldig mange ting som talte for at det han sa var sant. Jeg sjekket opp mange steder først om dette problemet før jeg kjøpte bilen og det var ingenting som tydet på at det var et seriøst problem. Alle sammen nevnte returslangene og at det var en grei ting å fikse. Jeg håper inderlig at noen der ute har en ide om hva som er gale, det er en fortvilende situasjon å være i.
Trond
Nå er jeg virkelig bekymret. Har testet batteriet og det er i god stand. Denne siste utviklingen fjerner vel mistanken om returslangene. Jeg lurer på om det kan være startmotoren som er gåen men pleier ikke innslaget å ryke først?
Har en stygg mistanke om at selger har lurt meg grundig her. Han fortalte meg at motoren startet sent men bedyret at det ikke var et problem og at bilen alltid startet. Nå høres jeg kanskje ut som verdens største sucker men det var veldig mange ting som talte for at det han sa var sant. Jeg sjekket opp mange steder først om dette problemet før jeg kjøpte bilen og det var ingenting som tydet på at det var et seriøst problem. Alle sammen nevnte returslangene og at det var en grei ting å fikse. Jeg håper inderlig at noen der ute har en ide om hva som er gale, det er en fortvilende situasjon å være i.
Trond
-
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Går det å starte den på gir? Sjekk at kabelen fra batteriet til starteren sitter godt fast på tilkoblingen på starteren, mener å huske at det var noe der med at de kan løsne noe.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Jada, bilen starter som en kule på gir. Overraskende lett faktisk. Kan litt dårlig kontant gjøre at motoren starter tregt da? Jeg får jo opp lys i displayet og foran på bilen så der er jo strøm.
Hvis det er startmotoren som er gåen, hvor vanskelig er det å skifte den? Sitter den greit tilgjengelig eller må halve motoren deomnteres? Og vet noen hva den vil koste?
Hvis det er startmotoren som er gåen, hvor vanskelig er det å skifte den? Sitter den greit tilgjengelig eller må halve motoren deomnteres? Og vet noen hva den vil koste?
-
- MAX BOOST
- Kontakt:
At du har strøm er greit, men er det dårlig kontakt der vil det føre til spenningsfall over kabelen og dårlig effekt på starteren. Den er plassert under turboen, altså på "baksiden" av motoren. Om det er mulig så kan du følge pluss-kabelen fra batteriet ned til starteren.
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Høres veldig ut som startmotor spør du meg. Hadde akkurat samme problemet med 9-5'en min. Viste seg at jordingskabelen på starteren var knekt og bare lå inntil når den sjøl ville. Skiftet startmotor og aldri hatt trøbbel siden 

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Synes også det høres starter-relatert ut nå. Som Børre sier vil du fortsatt ha all strøm du vanligvis ville hatt til alt annet, selv om ledning fra batteri til starter har dårlig kontakt/har et nestenbrudd eller lignende.
Starter er ofte lett å bytte selv, om du kommer deg under bilen og har god plass. Men jeg har aldri så mye som kikka nedi/oppunder motorrommet på en 9-3 diesel.
Starter er ofte lett å bytte selv, om du kommer deg under bilen og har god plass. Men jeg har aldri så mye som kikka nedi/oppunder motorrommet på en 9-3 diesel.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Tusen takk for alle svar
.
Joda, det var starteren som var gåen. Verkstedet ringte meg i dag. kan være at det hadde gått å skifte den selv men jeg har ikke bukk og det hadde sikkert tatt lengre tid. Koster meg 5 000 men det ble ihvertfall gjort kjapt.
Kan denne defekte startmotoren være grunnen til at bilen starter litt tregt og kinner sent når du starter den? Eller vil jeg fremdeles ha samme problemet med start etter at ny startmotor er montert?
Trond

Joda, det var starteren som var gåen. Verkstedet ringte meg i dag. kan være at det hadde gått å skifte den selv men jeg har ikke bukk og det hadde sikkert tatt lengre tid. Koster meg 5 000 men det ble ihvertfall gjort kjapt.
Kan denne defekte startmotoren være grunnen til at bilen starter litt tregt og kinner sent når du starter den? Eller vil jeg fremdeles ha samme problemet med start etter at ny startmotor er montert?
Trond
-
- MAX BOOST
- Kontakt:
Vil nok tro at det løser problemet. Men du bør gå på selger da, selv om det er privatkjøp bør han ihvertfall dele kostnaden med deg. Han har faktisk solgt deg en defekt vare. 

TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
Vel....Hadde det vært meg i selgers sko ville jeg nok delt kostnadene. Litt ansvar bør man jo ta. Men jeg tror han vil si at han gav beskjed om at bilen var litt treg på starten om morgenen og at jeg derfor burde ta høyde for at ting kunne gå i stykker. Han har et poeng men samtidig gjorde han det veldig klart at bilen alltid startet selv om den var treg. Tviler egentlig på at det er noe å hente.
Men det koster jo kun et par tellerskritt å spørre
Trond
Men det koster jo kun et par tellerskritt å spørre

Trond