Saab 9000 CS girkasse
Moderator: Moderatorer
Saab 9000 CS girkasse
Heisann!
Gått til innkjøp av en 9000 2.3T CS 95 mod jeg bare lurte på om det var mulig å ta en girkasse fra en 9000 2.0 CS 1995 og sette over, vil det passe?
Gått til innkjøp av en 9000 2.3T CS 95 mod jeg bare lurte på om det var mulig å ta en girkasse fra en 9000 2.0 CS 1995 og sette over, vil det passe?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9000 CS girkasse
Ja, men utvekslinga i den kassa er mye lavere. Blir fort masete å kjøre med.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Saab 9000 CS girkasse
Ikke gjør det, har en cs med 2.0t og den er sykt lavt giret. Skulle hatt et gir til!
3000rpm i 100kmh.
3000rpm i 100kmh.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Re: Saab 9000 CS girkasse
Skjønner skjønner, men passer clutchen? Fra 2.0 til 2.3
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9000 CS girkasse
Niks.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9000 CS girkasse
Lurer på en ting til, er det mye penger å spare på å skifte clutch i Sverige i forhold til Norge? Skulle visst ha 9000 kr for clutch og arbeid i Norge.
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Saab 9000 CS girkasse
9000 er ikke den verste prisen jeg har hørt faktisk.. Det er jo ikke uvanlig at man må betale 5000+ bare for jobben.
Pass nå i allefall på at det også blir skiftet slavesylinder når du først holder på! Flere frittstående verksteder skifter ikke denne og da risikerer man at man må ut med girkassa igjen etter kort tid
Pass nå i allefall på at det også blir skiftet slavesylinder når du først holder på! Flere frittstående verksteder skifter ikke denne og da risikerer man at man må ut med girkassa igjen etter kort tid

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Saab 9000 CS girkasse
Og utløserlager. Følger noen ganger med i pakken med clutch, men er uansett viktig å få bytta.Tor N12 skrev: Pass nå i allefall på at det også blir skiftet slavesylinder når du først holder på!
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
Re: Saab 9000 CS girkasse
Alright, skal få bytta komplett clutch synes bare prisen var så stiv.
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Saab 9000 CS girkasse
Har hørt rykter om at det er litt billigere i Sverige. Har ikke testa selv.
9000,- er jo endel, men om du får med slavesylinder og komplett clutch så er det ikke helt vilt synes jeg. Et verksted jeg bruker tar ca 4000 for den jobben, og clutchen koster ca 2000 og slave koster rundt 1500. Så la oss si at det koster 7000 på det billigste verkstedet som er å oppdrive så er vel ikke 9000 så langt unna.
Om de handler delene på mekonomen så er man oppe i mer enn 9000,- for dette.
9000,- er jo endel, men om du får med slavesylinder og komplett clutch så er det ikke helt vilt synes jeg. Et verksted jeg bruker tar ca 4000 for den jobben, og clutchen koster ca 2000 og slave koster rundt 1500. Så la oss si at det koster 7000 på det billigste verkstedet som er å oppdrive så er vel ikke 9000 så langt unna.
Om de handler delene på mekonomen så er man oppe i mer enn 9000,- for dette.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
Re: Saab 9000 CS girkasse
Hei igjen godtfolk. Da er clutchen byttet, men mangler nå bare å lufte den. Har hatt den på verksted de par siste dagene men de har ikke hatt tid til å se på den, så jeg bare lurte på hvor lang tid det egentlig tar å lufte clutchen og har dere noen verksteder å anbefale?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9000 CS girkasse
Lufting av clutch tar ikke mange minuttene. Kjøp en Luftmann på Mekonomen e.l. så gjør du det raskt selv, hvis du er interessert i å prøve på egenhånd da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Saab 9000 CS girkasse
Er veldig fristet til å gjøre det selv siden verkstedet tydeligvis ikke har tid til å se på bilen min. Fant forresten en youtube video som demonstrerte en litt annen versjonen, vil det fungere i praksis? Var litt blandet kommentarer.
http://www.youtube.com/watch?v=wdf--suwqw0
http://www.youtube.com/watch?v=wdf--suwqw0
- Timon
- 2.0 bar
- Innlegg: 646
- Registrert: 20 des 2007, 16:59
- Medlemsnummer: N1234
- Navn: Kristian Selås
- Bil: M95 9000 CS 2,3t
- Sted: Vestfossen
- Kontakt:
Re: Saab 9000 CS girkasse
Høres logisk ut, men vet ikke hvordan det funker på våre biler (Saab). Om du har et system som ikke går rett ovenfra og ned så kanskje du vil få problemer når du lufter "feil vei" som i den videoen.SpideQ skrev:Er veldig fristet til å gjøre det selv siden verkstedet tydeligvis ikke har tid til å se på bilen min. Fant forresten en youtube video som demonstrerte en litt annen versjonen, vil det fungere i praksis? Var litt blandet kommentarer.
http://www.youtube.com/watch?v=wdf--suwqw0
Har selv lufta clutchen på 9000 med både Luftman og Eezibleed, og aldri hatt noen problemer med å ikke få lufta ut helt.
Angående Luftman så er Eezibleed er MYE bedre. Luftman har en tendens til å lekke, Eezibleed har gode pakninger som hindrer det. Pluss at Eezibleed fyller på bremsevæske, noe som er bra når du lufter clutchen fordi nivået i bremsvæskebeholderen ikke skal mye under max-merket før du fyller luft i clutchen i stede for bremsevæske...
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1928
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro
1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro