Saab 9000. 92 mod, motorbytte

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
borge93
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 25 aug 2010, 09:22
Navn: Jan Emil
Bil: saab 9000 92
Sted: Sund

Saab 9000. 92 mod, motorbytte

Legg inn av borge93 » 09 okt 2010, 22:58

Halloen, lurer på kas motorer det er som passer i en 9000 cs 92 mod. altså om eg kan bruke eg motor fra 94 for eks?
Skal ha en 2,3 turbo i bilen som nå har er 2,0 l stående i.

Brukeravatar
PetterSandvik
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 85
Registrert: 25 jun 2010, 10:39
Medlemsnummer: N1991
Navn: Petter
Bil: Saab 9-3 SportCombi Hirich 09'
Sted: Leka
Kontakt:

Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte

Legg inn av PetterSandvik » 10 okt 2010, 11:08

Hei

Brukte motorer til din utgave: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&g ... =120101100


Der kan du vel se noen spesifikasjoner, vil jeg tro.


Riktignok i Sverige. Jeg betalte 1900 i frakt og emballasje, i svenske kroner. Husk at det må betales moms i Norge, og at svensk moms skal trekkes fra(men det kan hende de selger motorer uten moms). Fins sikkert noe i Norge også.


Kan være lurt å ringe til Saab i Sverige og få kontrollert at motoren vil passe, det med å oppgi begge motorenes understellsnummer.
1967 Saab 96 V4
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte

Legg inn av Ingvar N629 » 10 okt 2010, 12:55

Hei!

Fysisk så vil en hvilken som helst 9000-motor passe dersom du bytter nok deler, men skal du ha det rimelig enkelt så skaffer du en langmotor, altså ikke nyere enn 1993. I 1993 så kom også disse med Trionic 5.2 motorstyring, det kan jo være noe å passe på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

borge93
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 25 aug 2010, 09:22
Navn: Jan Emil
Bil: saab 9000 92
Sted: Sund

Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte

Legg inn av borge93 » 10 okt 2010, 23:27

takker for svar :)
Men kas deler er det snakk om at eg må bytte vist eg kjøper en nyere motor?

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte

Legg inn av ottorasmussen N242 » 11 okt 2010, 00:14

borge93 skrev:takker for svar :)
Men kas deler er det snakk om at eg må bytte vist eg kjøper en nyere motor?
Til å begynne med er det jo ledningsnettet som må byttes.
Så har du girkassen, clutchen og slavesylinderen.
Det er også mulig at det er forskjeller på travers, motorfester og drivakslinger.

Jeg har sikkert ikke fått med alt, men det skulle gi deg en viss ide, iallefall. :)
Kort oppsummert, kjøp en motor fra 1992, du.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

borge93
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 79
Registrert: 25 aug 2010, 09:22
Navn: Jan Emil
Bil: saab 9000 92
Sted: Sund

Re: Saab 9000. 92 mod, motorbytte

Legg inn av borge93 » 11 okt 2010, 12:39

ottorasmussen N242 skrev:
borge93 skrev:takker for svar :)
Men kas deler er det snakk om at eg må bytte vist eg kjøper en nyere motor?
Til å begynne med er det jo ledningsnettet som må byttes.
Så har du girkassen, clutchen og slavesylinderen.
Det er også mulig at det er forskjeller på travers, motorfester og drivakslinger.

Jeg har sikkert ikke fått med alt, men det skulle gi deg en viss ide, iallefall. :)
Kort oppsummert, kjøp en motor fra 1992, du.
Hehe, det høres nok ut som det enkleste ja :)

Svar