Kontaktstykke på tennkassetten

Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Kontaktstykke på tennkassetten

Legg inn av Morten S. » 10 okt 2010, 21:46

Da jeg hadde av tennkassetten sist gang falt store deler av kontaktstykket fra hverandre.
Fikk trikset det fast, men er neppe lurt å kjøre med det for lenge.

Hvordan er det å bytte dette? Går det å bytte bare kontakten? Eller må man bytte en større del av ledningsnettet?
Evt. noen som har noe slikt liggende?

Gjelder 2002 9-5 2.0t automat
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kontaktstykke på tennkassetten

Legg inn av Ingvar N629 » 10 okt 2010, 22:25

Falt den røde delen ut, eller hva mener du? Den er det nemlig bare å sette inn igjen, evt bytte dersom den er knekt.

Skal du bytte hele kontakten så er jo det fullt mulig, men det krever pinneverktøy for å flytte over pinnene fra gammel til ny kontakt. Å bytte hele motornettet er neppe billig, ledningsnett er vel noe av det dyreste du kan kjøpe til en bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kontaktstykke på tennkassetten

Legg inn av Hjelle, N6 » 11 okt 2010, 03:09

Morten S. skrev:Da jeg hadde av tennkassetten sist gang falt store deler av kontaktstykket fra hverandre.
Fikk trikset det fast, men er neppe lurt å kjøre med det for lenge.

Hvordan er det å bytte dette? Går det å bytte bare kontakten? Eller må man bytte en større del av ledningsnettet?
Evt. noen som har noe slikt liggende?
Nytt kontakthus kostar nokre tikroningar på SAAB.
Deretter gjer som Ingvar seier, skaff pinneverktøy og flytt over stikkarane ifrå den gamle til den nye kontakta.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Kontaktstykke på tennkassetten

Legg inn av Morten S. » 11 okt 2010, 05:35

Takk for tips. Det var hele det kontakhuset, den grå biten som gikk i oppløsning.
Tenkte kanskje man fikk kjøpt bare deler av et kontaktnett.
"Alt" fra totakt til turbo

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Kontaktstykke på tennkassetten

Legg inn av Tor N12 » 11 okt 2010, 06:10

Hjelle, N6 skrev:
Nytt kontakthus kostar nokre tikroningar på SAAB.
Trodde ikke sunnmøringer mente at 20-30 tikroninger kunne beskrives som "nokre" :)
Har ikke sjekket den der men i allefall så koster 2-polskontakten som passer på magnetventilen 260-70 kroner (om jeg ikke husker feil så er det + mva også) #-o
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar