Jeg har sett gjennom alle trådene(elektrisk) i forumet uten å finne svar på mitt problem. Mitt problem er som følger (i korte trekk), når jeg vrir lysbryter mot høyre til hovedlys kobler alt ut. Dvs Xenon, park, bakly, skiltlys, metsparten av lys i instrumentpanel og lys i SID/stereo. Lyshorn virker.
Jeg kan konstantere at +X fra 2 på tenningslås gir meg 12V når nøkkel er vridd om og bilen startet. Ut i fra skjemaet for lysbryter ser jeg at kontaktpunkt 58/4 slutter om 56/11 og X/16, problemet er at når jeg vrir lysbryter til høyre mister jeg spenningen på X/16.
Jeg har simulert bryterfunksjonen rett på konnektoren ved hjelp av lasker og det viser seg at 12V forsvinner når jeg gir forbindelse fra X/16 til 58/4. Denne ledningen (rød/grønn) ser jeg har forbindelse til J174, I-Bus og sikringer 3 og 4 (parklys) på sikringsbrett 22A.
Det kan hende jeg lurte meg selv litt, men jeg antok at en 0V måling indikerte jordfeil, så jeg målte og fikk fullt utslag mot jord på kurs 3 og 4 (22A). Jeg fjernet begge sikringene (3 og 4) og fyrte opp skuta, da funka hovedlysene (ikke park selvsagt), men fremdeles ikke baklys.
For å komme lenger inn i materien må jeg nok demontere litt mere av dashbordet, men ikke i kveld

Jeg har lest flere tråder der orange "relè" lamp control er nevnt, men et slikt et har jeg faktisk ikke?? ikke det at jeg tror det kunne ha vært synderen.. Er det noen av dere Saabfolk som har en anelse hva som kan være feil? Jeg skal selvsagt ta kontakt med et Saab verksted når arbeidsdagene starter igjen, men det hadde vært greit å utelukke enkelte faktorer først og muligens greie det sjøl.
Jeg har heller ikke noen feilmeldinger i SIDen. Bilen er forøvrig en 2004 9-5 2.2TiD.
Mvh
Jonny