girkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

girkasse

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 12 jun 2003, 21:24

siden jeg kjøpte bilen for et halvt år siden har girkassen blitt hardere å gire med, det kommer til visse punkter som det blir tyngre(fra fri og halveis inn til giret) dette er bare på 2. og 3. gir.. prøvde å bytte girkasseoljen med det hjalp ikke noe..

hva skjer med kassa mi? er den i ferd med å ryke? (girer ikke hardt
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Gjest

Legg inn av Gjest » 18 jun 2003, 07:04

1) Har du sjekka at det ikke er for stor slark i kløtsjpedalen?
På de eldre modellene, som din så går det en bolt gjennom clutchpedal armen (ikke selve opphenget øverst, men den lenger nede som er koblet mot clutchpumpen). Denne boltene kan gnage ute en ganske stor slark i løpet av årene og medføre at du ikke får fridd ut skikkelig.
På de nyere modellen er løsningen forsterket med en hylse og problemet er løst. Har du stor slark dra på hoggern og kjøp en nyere pedal, eller få sveiset bort slarken og borret opp på nytt.
På min 87 modell er det gammel løsning, men på min 90 modell er det forsterket med hylse, vet ikke når overgangen kom.

2) Hadde lignende problem som du beskriver på min 90 modell, byttet gearoljen tett til den ble ren. Oljen var nemmelig helt svart i begynnelsen da den aldri var byttet og bilen hadde gått 220.000km, måtte bytte olje maaange ganger i måneden, men til slutt ble den blank og fin. Bytter nå bare èn gang i året. Oppdaget under disse oljeskiftene at hvis jeg hadde olje opp til max så ble det treg giring, spesiellt til andre og tredjegir, men med nivå opp til 3/4 så ble det bra. Prøv dette kansje det virker på din kasse også?


Macgeier
900T8 `87 250.000km
900T16 `90 355.000km

Brukeravatar
alex_ander3@hotmail.com
MAX BOOST
Innlegg: 3943
Registrert: 28 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 189
Navn: Alexander A.
Sted: Drammen

Legg inn av alex_ander3@hotmail.com » 19 jun 2003, 12:07

nå har det faktisk blitt enda verre, det går ikke noen ganger uten muskelmakt å få den i andre??? :roll:

den bolten som du snakker om som gnager, kan jeg se den når jeg ser ned i motorrommet?
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen

//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*

Gjest

Legg inn av Gjest » 19 jun 2003, 17:00

Nei, ikke i motorrommet, men inne i kupeen, sitter på selve kløtspedalen, på armen som går fra pedalgummien og opp til opphenget.
Kan du løfte pedalen mye opp så er det slark.

Olje, bruker selv vanlig 10W30 mineralolje (Shell Helix Plus), er fornøyd med den.


macgeier

Svar