Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?

Legg inn av Sigge N1999 » 24 okt 2010, 18:37

Hei,

Da var det på tide med litt rådføring igjen. På vei ut på e18 harket bilen min kraftig en gang og døde. Da den ikke ville starte igjen ble jeg nødt til å tilkalle NAF. Den drar rundt på starteren, men tender ikke. Det jeg merket meg var en merkelig lukt i motorommet, kan tendkasettet har forårsaket dette (lukter ikke svidd plastik, men noe litt annet...)?. jeg har akkurat byttet bensinpumpe og filter så tror ikke det er det som er feilen (vil da vel heller ikke harke en gang og så dø?)

Mine tanker går i retning av:plugger og tendkaseett, noen som har noen andre gode tips?

btw - bilen har nylig fått oppgradert motorstyring hos speedparts (steg 1) med bla. nye plugger og filter.
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?

Legg inn av Paradigm N558 » 24 okt 2010, 19:59

Er tennkassetten din, uten tvil.
Og sjekk at pluggene dine er riktig, du skal vel ha BCP7ES11 trooor jeg trallala
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 okt 2010, 20:15

Er ikkje uvanlig at en kjenner den kjente lukta av svidd elektronikk når tennkassetten ryk.

Brukeravatar
Sigge N1999
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 224
Registrert: 04 mar 2010, 17:02
Medlemsnummer: N1999
Navn: Sigurd Lenes
Bil: M90 900S / M91 900 T16 Cab
Sted: Emmerød

Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?

Legg inn av Sigge N1999 » 25 okt 2010, 08:57

Hjelle, N6 skrev:Er ikkje uvanlig at en kjenner den kjente lukta av svidd elektronikk når tennkassetten ryk.

Da er den bestilt. kommer i morgen. Fikk den ikke av i går, så må borre opp skruene.

Hva er forresten symtomene på gåen veivakselsensor? kan jeg sjekke det ved å se om turtallsnåla beveger seg når jeg drar på startern?
(V)M91 Saab 900 T16 convertible does not park, I't lands
(V)M93 Saab 900 T16S is an outstanding vehicle in it's class

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?

Legg inn av Pål N526 » 25 okt 2010, 10:36

Når bilen høres 100% normal ut på starteren og pumpa går(legg øret inntil pumpelokket under baksetet når person B forsøker å starte bilen), så er det som oftest veivakselgiveren.
Ikke 100% sikker, men om du får raske nok varv så kan du se det på turtallsnåla også.

Om det lukter som svidd bakelitt, så er det garantert tennkassetten som har ryki. Du kan trø nesa i der toppen på pluggene skal føres inn. Da kjenner du garantert en forsterket lukt :lol:
Som para poengterer lengre opp i tråden. Sørg for at det er rette plugger du benytter deg av 8)

Husk å stram boltene på tennkassetten ordentlig, MEN ikke for hardt :roll:

Mvh. Pål Magne
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Tore N10
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 26 feb 2003, 01:00
Sted: Lierskogen

Re: Havari 9-5 2.0t 1999 noen ideer?

Legg inn av Tore N10 » 25 okt 2010, 12:20

Jeg hadde problemer med min veivakselsenson / føler i sommer.
Hos meg var problemet slik at jeg ikke fikk startet bilen hvis den var blitt litt kald etter å ha kjørt.

Var motoren helt varm - så startet den, f.eks. hvis man hadde fylt bensin, og var motoren helt kald så gikk det fint.
Men som sagt - hadde man kjørt en stund og var borte ifra bilen en stund slik at den var blitt litt kald, så startet den ikke.
Den startet hvis jeg fikk start hjelp ifra en annen bil.

Fikk byttet den - og hadde ingen problemer etter det
Tror de tar ca 2500,- for bytte i Norge.
Tore N10

Svar