OG 900 Stopper

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

OG 900 Stopper

Legg inn av saaero » 27 okt 2010, 20:14

Min sambo eier en -90 900 I som har 132k på hjulene.Det er en 2 liter 16 V på "hele" 128 hk,manuellt gear,servo,ikke Ac eller noe luksus i det heletatt.Bare godt tatt vare på.......Til nå helt uten problemer av noe slag.I går fikk vi stopp midt i Trondheim sentrum med div tuting og forbannelser av medtrafikkanter.Plusspol til minus og bilen rullet litt igjen for så å gå veldig fort av seg sjøl og deretter stoppe.
15 mil senere fikk bilen plutselig "cruisecontroll" og fortsatte helt inni garasjen på 2500rpm.Gasspjeld var lukket.I dag har den nektet å starte.
Andre facts:Sotete plugger.Mye høyere co enn tidligere.Bensinpumpe går og filter er byttet.Normal gnist over pluggene.I det siste har den fått hikke når tutallet nermer seg tomgang og bilen er i gear.
Noen som har peiling på dette fenomenet?Det er jo mange glupe hoder i dette forumet,så kanskje noen kjenner seg igjen:

"På forhånd takk"

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: OG 900 Stopper

Legg inn av na_X » 27 okt 2010, 22:48

tomgangsmotoren i orden da tro? prøv å ta den ut og rens den og se om det blir bedre av det. ellers så kan man sjekke tilstandene til vacuum-slangene og at det ikke er luftlekkasjer. sotete plugger så kan det være greit å sjekke LMM også, virker som den kanskje får noen feil verdier der. pluggene er forholdsvis nye, og av typen NGK?
kom også på at lambda kan være gåen, da vil også bilen få feil CO-verdier, denne kan vel sjekkes med SAT hvis jeg ikke tar feil.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: OG 900 Stopper

Legg inn av saaero » 27 okt 2010, 23:23

Ingen vakumlek.plugger nye og alllllllltid NGK her i gården.Får vel finne en med maken komponenter og prøveflytte deler kanskje.En Sat hadde vært tingen,men holder til langt unna.takker for innspill

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: OG 900 Stopper

Legg inn av Ingvar N629 » 28 okt 2010, 07:26

LMM, lambda eller luftlekkasje ett eller annet sted etter LMM er vel også mine umiddelbare tips.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: OG 900 Stopper

Legg inn av saaero » 28 okt 2010, 17:57

Har sjekket eventuell lekkasje etter LMM,men den er potte tett.Noen form for sjekk av LMM har jeg ikke på stående labb,men akkurat no går bilen normalt igjen etter at CE-lampa sluttet å lyse.Men har noe småfusk ved ca.2000rpm.Sånn var det også tidligere i sommer da pumpa tok kvelden grunnet tett sil.Symtoma var noe lik også før pumpa tok kvelden.
Men hvorfor 2500rpm når spjeldet er stengt?Og plugger så svarte som sveisen på en Bengalneger ved nattestid?
Tidligere hadde denne co-måling på Eu-kontroll på ekstremt lave 0.004,men nå i august på formidable 0.3!!!!!!
Kan eventuell feil med Lambda el LMM gi både høy tomgang periodevis og samtidig høy co?

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: OG 900 Stopper

Legg inn av na_X » 28 okt 2010, 22:54

Feil ved LMM eller lambda gir høy CO-verdier ja, tomgangen kan muligens også bli berørt hvis bilen går veldig rikt som det høres ut som den gjør ifølge pluggene. Har du feilkode, så kan du få lest denne ut ihvertfall. Har du en lambda liggende så kan det være verdt å teste med den, da jeg mener at LMM ikke gir utslag på feilkode i dash. Lambda er vel den samme på turbo og ikke turbo(?), den er det samme på 900 som på 9000 også. LMM kan også være full av dritt eller defekt, sånn ellers kan luftfilter være tett, da vil tomgang bli berørt også.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: OG 900 Stopper

Legg inn av saaero » 28 okt 2010, 23:36

Tror at CE-lampa lyser bare når det er feil på bensininnspr.Iflg instruksjonsboka.
Skal prøve å skaffe en ny hjerne og LMM pluss lambda fra et huggeri en dag.

Brukeravatar
saaero
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 152
Registrert: 06 des 2004, 01:00
Kontakt:

Re: OG 900 Stopper

Legg inn av saaero » 03 nov 2010, 20:16

Løst!!!!!!!!!
Det vart lambda til slutt etter å prøvebyttet alle andre komponenter.

Turbo Kenneth n387
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 348
Registrert: 05 jan 2006, 23:26
Medlemsnummer: 387
Navn: Kenneth Holsæther
Bil: 8 stk saab
Sted: Eidsvåg i Romsdal
Kontakt:

Re: OG 900 Stopper

Legg inn av Turbo Kenneth n387 » 04 nov 2010, 14:52

Det var godt å høre Kjetil,helt topp rett og slett :)
02 9-3 2.2 Tid
00 9-5 Griffin Estate
91 9000 2.3t med airflow
91 900 Aero under restaurering
89 900 Aero cab
88 900 Aero med airflow
71 99 4 dørs
71 95 varebil

Svar