Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Moderator: Moderatorer
Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Min kjære Saab 9-5 står nå i Sverige på verksted. Vi fikk "motorhavari" på torsdag på vei til hytta (uten at "motorlyset" kom opp og indikerte feil). Bilen gikk som en traktor på tomgang, så jeg regnet vel med at det kunne være noe alvorlig. Bilen ble satt inn på Saab-verksted på fredag, og de avleste feilmeldingen. Den rapporterte tenningsfeil på sylinder 2, og etter hvert fant de ut at den ikke hadde kompresjon på sylinder 2. Verkstedet sier (på dårlig polsk/svensk) at det kan være blåst en ventil, eller at stempelet kan være brent. Første alternativ ca 9000 SEK å utbedre, andre alternativ er det Gudbedre, da må motor skiftes... Den har Chip steg 1 (210 HK?), men er meget pent kjørt. Bilen er kjørt 206.000 km og har fulgt alle servicer. Som det ikke var nok at bilen nå står mutters alene med masse svenske biler, laaaangt unna garasjen sin, så hadde ikke verkstedet mulighet til å se på den før 19. okt. Da skulle de gå ned med et kamera for å se på stempelet. Noen som kan tenke seg hvilken tilbakemelding jeg kan få fra verkstedet?
Og til den som eventuelt blir irritert og sier "kan han ikke finne dette på forumet??", så skal du vite at jeg har prøvd. Klarte imidlertid ikke å finne noe som passet med min bil. På forhånd takk for tilbakemelding og trøst!
Og til den som eventuelt blir irritert og sier "kan han ikke finne dette på forumet??", så skal du vite at jeg har prøvd. Klarte imidlertid ikke å finne noe som passet med min bil. På forhånd takk for tilbakemelding og trøst!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Du får nok sikkert en gladmelding fra verkstedet om at motoren er boss og trenger en grav og komme til.er ikke sikkert de ser feilen med kamera.Har vært borti at stempelet er sprukket helt ute i svingen
kan kun sees ved demontering av stempel eller topp

Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Sannsynligvis stempel ja.
Ikke all type trim har sikkerhetsfunksjonene intakt dessverre, om det gjelder din vet jeg jo ikke. Ellers kan man alltids skylde på oilsludge.
Ikke all type trim har sikkerhetsfunksjonene intakt dessverre, om det gjelder din vet jeg jo ikke. Ellers kan man alltids skylde på oilsludge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Jeg kan jo nevne, at som saab9000aero skriver, så er det ikke uvanlig at stempelet sprekker i ringleiet, dvs krona ser ok ut. Dersom du har kjørt svært lite etter at feilen oppsto så kan det godt hende at det lar seg gjøre å kun bytte stempelet og hone opp det sylinderløpet med honingsbørste, med motoren stående i bilen (toppen og bunnpanna må av) om de rengjør godt etter honinga og tar et oljeskift raskt etterpå. Dette forutsetter selvsagt at det ikke er riper i sylinderveggen som ikke lar seg hone vekk (klaringen skal jo stemme så det er begrenset hvor mye det er mulig å hone). Dersom de bytter en ventil for 9000 kr, så gjør de kanskje dette for 12-15? Om de da vet hvordan dette skal gjøres... Og selv om sylinderløpet skulle være ripefritt, så MÅ det hones i og med at det monteres nye stempelringer, ellers vil ringene aldri slites til og motoren vil bruke mye olje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Takk for gode tilbakemeldinger! Det virket på meg som om mekanikeren ikke kom til å gjøre noe annet med motoren enn ventil, og da står jeg vel der med en ubrukelig stasjonsvogn som egentlig skulle fraktet småbarnsfamilien rundt... Har funnet endel byttemotorer i Sverige til 10-15 tusen, men det koster vel en formue å få et verksted til å bytte motor. Siden dere har sånn peiling, hva tror dere jeg kan få for bilen sånn som den står i dag (med motorhavari)? Da forutsetter vi at stemepel er gått. Det sureste er at bilen ellers er tilnærmet strøken. Lakkert foran og bak ("kjerringskader") pluss PermaShine for noen måneder siden... Triste greier. 2002-modell, Vector Estate, manuell, skinn.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Gikk nettopp en 2003 mod 9-5 2,0t med manuell og skinn og estate for 75000 kr med motorhavari.der var det masse spon i oljesil.....den også var veldig strøken og ikke kjørt lengre enn 140000 km....Må bare be verkstedet om og sjekke stemplene skikkelig hvis de tar av toppen
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
- PetterSandvik
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 85
- Registrert: 25 jun 2010, 10:39
- Medlemsnummer: N1991
- Navn: Petter
- Bil: Saab 9-3 SportCombi Hirich 09'
- Sted: Leka
- Kontakt:
Re: Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Fikk skiftet motor i Norge i en 900 1997, kostet 9000 for flytting av komponenter/montering/demontering. I tillegg til 8500 for motor fra Sverige. Så det ble en liten formue for meg som akkurat hadde kjørt opp og står uten jobb 

1967 Saab 96 V4
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich
1997 Saab 900 2T 1,4 bar - solgt
2009 Saab 9-3 1.8t Hirich
Re: Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Det ble konstatert motorhavari på Saaben. Ventilen var brent, og verkstedet anbefalte motorbytte. Det blir såpass dyrt at jeg heller tror jeg selger bilen sånn som den står nå. Si ifra hvis noen vil ha den for rundt 75 tusen
Regner med at jeg skal få lagt den ut på finn.no i løpet av kvelden.

- Dopus
- 2.0 bar
- Innlegg: 529
- Registrert: 15 mar 2007, 23:28
- Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
- Sted: Haugalandet
Re: Ingen kompresjon på sylinder 2 (2002 2.0T)
Gåen ventil? bytte topp...mye billigere enn motor vil jeg tro.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459