Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 21 okt 2010, 10:52
alex_ander3@hotmail.com skrev:el_duch skrev:Et lite spørsmål om kokill kassene.
Siden de er laget på 75 - 80 tallet, da er de montert på en b-maskin (fordeler skrudd i blokken)?
Eller er de plassert på en h-maskin(fordeler i toppen)?
Passer det overens med en kasse fra b-maskin på en vanlig b202 motor?
Kan ikke svare på det med fordelerene desverre, men her kommer litt annen info.
Etter mine erfaringer så sitter kokillkassene på saab 99 gl. Fra 1977-1979.
Men det finnes da noen utover nyere år også.
På de eldste så er det vel ofte drevprimær, mens på de litt nyere er det kjedeprimær så du kan skifte primærkjedene til det bedre..
Kassa mi:
Hvis jeg for eksempel finner en gammel 99 gl i den årsperioden på en skraphaug eller noe. Hvordan vet eg da om det e kokillkasse ? Kan man finne det ut med nummeret på kassa ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 21 okt 2010, 11:38
EDIT : Her hadde jeg visst blandet sammen så mye, at jeg fjerner teksten for å unngå forvirring. Se linken Ingvar har postet under
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 21 okt 2010, 11:58
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 22 okt 2010, 08:29
Om noen er interessert så har jeg tilgang til 2 stk kokille-kasser i Sverige. Hva vedkommende ønsker for disse vet jeg enda ikke, men om noen er interessert (pm) så kan jeg høre
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
Morti
- Overload!!!
- Innlegg: 1240
- Registrert: 31 mai 2006, 21:30
- Sted: Drammen
-
Kontakt:
Legg inn
av Morti » 25 okt 2010, 17:57
Jeg skal ikke ha de hvertfall
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 02 nov 2010, 10:17
Morti skrev:Jeg skal ikke ha de hvertfall
Dårlige ?
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
turboTruls N263
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av turboTruls N263 » 02 nov 2010, 19:41
saab-900-turbo skrev:Morti skrev:Jeg skal ikke ha de hvertfall
Dårlige ?
Heftigste kassen som er laget. Dyre og sjeldne. Her er et bilde jeg tok av stora lådan produksjonsnummer 25.
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest
-
saab9000aero
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Legg inn
av saab9000aero » 02 nov 2010, 19:55
turboTruls N263 skrev:saab-900-turbo skrev:Morti skrev:Jeg skal ikke ha de hvertfall
Dårlige ?
Heftigste kassen som er laget. Dyre og sjeldne. Her er et bilde jeg tok av stora lådan produksjonsnummer 25.
ser utrolig rått ut truls
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 03 nov 2010, 09:32
saab-900-turbo skrev:Morti skrev:Jeg skal ikke ha de hvertfall
Dårlige ?
De er absolutt ikke dårlige, men Morti spiser som kjent kasser til frokost
Folk som ikke skal ha over 300 gamp i en og900 og kjører hardere enn en gjennomsnittelig rallysjåfør trenger ikke bytte slike annenhver uke..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
saab-900-turbo
- 1,5 bar
- Innlegg: 355
- Registrert: 17 jun 2009, 12:41
- Medlemsnummer: N1804
- Navn: Kent
- Bil: SAAB 900 Aero
- Sted: Sogn Og Fjordane
Legg inn
av saab-900-turbo » 05 nov 2010, 14:17
Haha
1987 SAAB 900 Aero
1988 e34 BMW M5 Turbo
1990 SAAB 900s Turbo
-
bjarne n654
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Legg inn
av bjarne n654 » 07 des 2010, 20:11
Bilde av kassen min.
Se "taket" i huset over kronhjul.
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
-
Atzz
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Legg inn
av Atzz » 07 des 2010, 20:45
Sprekk?
EDIT; nei, var visst et spon, men hva har skjedd her?
EDIT: begge deler?
-
Andreas N1194
- Overload!!!
- Innlegg: 1742
- Registrert: 28 jul 2007, 12:47
- Medlemsnummer: 1194
- Navn: Andreas E. Andersen
- Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
- Sted: San Francisco
-
Kontakt:
Legg inn
av Andreas N1194 » 08 des 2010, 09:25
Atzz N1868 skrev:Sprekk?
EDIT; nei, var visst et spon, men hva har skjedd her?
EDIT: begge deler?
Jeg antar at det er en sveiset forsterkning for å hindre at kassa vrir seg i stykker. Det hvertfall vridningen jeg har forstått som er det største problemet når du får nok gamp i motoren. Jeg tror det brukes et slags "bånd" som går rundt kassa på en eller annen måte også, men det kan jo noen av de som har gjort alt det her opplyse allmennheten om?
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno
M09 Saab 9-3 2.0T Convertible
California Cruiser MK3
-
bjarne n654
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 20 mai 2006, 18:32
- Medlemsnummer: 654
- Navn: Bjarne Økland
- Sted: haugesund
Legg inn
av bjarne n654 » 08 des 2010, 11:56
Kassen er sveist på grunn av at den har sprukket.
Dette dekslet i taket samt 7:34 kronhjul vil si at dette er store lådan
saab 99 78mod vinterbilen
saab 99t16 77mod prosjekt
saab 99t16 83
saab 900 rally
-
turboTruls N263
- 1,5 bar
- Innlegg: 399
- Registrert: 09 jan 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N263
- Navn: Truls Bredo Johansen
- Bil: 900 turbo16v
- Sted: Bergen
Legg inn
av turboTruls N263 » 08 des 2010, 15:45
Da var det endelig avklart. Stod det 7:34 stemplet i kronhjulet?
Gratulerer til deg og velkommen i stora låda klubben
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)
Distriktsansvarlig Vest