Saab NG900 turbo null start

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Chrissen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 05 apr 2010, 21:45
Navn: Christian
Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
Sted: Askøy

Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Chrissen » 09 nov 2010, 16:14

Bilen skinner greit, men starter ikke, tennpluggene er knusktørr, så jeg tenkte det kunne være noe gale med bensinpumpen, den funker som den skal, hører den går når jeg vrir rundt tenningen.
prøvde også å bytte turtallsmåler fordi jeg fikk høre dette kunne være et problem, fremdeles ikke noe liv og få, skinner hele tiden ingenting mer.

Kan det være noe med dysene muligens eller er jeg på bærtur? jeg tenker dette siden bensinpumpen går men ingenting skjer.
Er det vanlig at alle dysene ryker på en gang? Noen som har vært borti noe lignende eller har noen tips?

Mvh
Christian
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Tor N12 » 09 nov 2010, 16:27

Du sier du har byttet turtallsmåler, da går jeg ut fra at du mener veivakselgiver?

På biler med Trionic 5 så er det stort sett 3 ting som gjør at bilen ikke vil starte:

Tennkassett, bensinpumpe og nevnte veivakselgiver. At dysene ryker skjer så godt som aldri.
En siste ting som mange tuller med er startsperra, om bilen har alarm med startsperre så MÅ man være sikker på at alarmen og startsperra virkelig er slått av, husk at om det er en stund siden alarmen ble deaktivert så vil alikevel startsperra slå seg på automatisk etter en stund. Enkleste måte å sjekke dette på er å låse og låse opp bilen med fjernkontrollen rett før man starter. Alarmdioden på dashbordet SKAL også være slukket, blinker denne så er startsperra aktiv.

Du sier at du vet at pumpa går.. men vet du at det virkelig kommer bensin til dysene? Har sett flere biler der bensinpumpa har vært byttet men hvor bensinslangen på selve armaturet i etterkant har tatt kvelden (dette skjer selvfølgelig kun når man skifter selve pumpa og beholder den gamle armaturen.

Noen ganger så kan man også oppleve at Trionicboksen eller selve alarmboksen ryker men det er meget sjeldent.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Chrissen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 05 apr 2010, 21:45
Navn: Christian
Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
Sted: Askøy

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Chrissen » 09 nov 2010, 16:32

ja, mener veivakselgiver.
har startsperre på den, så har testet som du sier, låse og låse opp bilen før jeg starter, funker ikke. skinner uten at det skjer noe, hører også at bensinpumpen går, har ikke forsøkt å bytte denne eller noe.
burde jeg heller sjekke tennkasetten før jeg begynner og tulle med dysene og bensinpumpen?
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Ingvar N629 » 09 nov 2010, 16:52

Løsne nå først returen fra fuelrailen så du ser om det er bensintrykk eller ikke... Jeg kan garantere deg at feilen ikke er defekte dyser.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Chrissen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 05 apr 2010, 21:45
Navn: Christian
Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
Sted: Askøy

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Chrissen » 09 nov 2010, 17:04

da er det vel bare tennkasseten igjen da som egentlig kan være problemet?
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !

Chrissen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 05 apr 2010, 21:45
Navn: Christian
Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
Sted: Askøy

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Chrissen » 09 nov 2010, 17:20

Chrissen skrev:da er det vel bare tennkasseten igjen da som egentlig kan være problemet?
kom på at vi prøvde å ta en tennplug i tennkasseten igår, når vi hadde skrudd den av, da kom det gnister fra pluggen, er det normalt om tennkasseten er deffekt?
har lite peiling på bil, kan bare planker jeg :D
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !

Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Trond_ » 09 nov 2010, 18:54

om tennkasseten er deffekt så har du null gnist :) men sjekk slangene i armaturet til pumpa,eg tippa det er de som er gale... :)

Chrissen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 05 apr 2010, 21:45
Navn: Christian
Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
Sted: Askøy

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Chrissen » 09 nov 2010, 19:36

skal få en med meg til å se på det, aner ikke hvor den er. hvordan finner jeg ut om den er deffekt da :D?
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !

Trond_
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 371
Registrert: 24 jan 2008, 00:10
Navn: Trond
Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
Sted: Måløy

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Trond_ » 09 nov 2010, 22:29

som en som har nevnt oppafor her...løys retur slangen som går innpå armaturet,so prøver du og starte..kommer det bensin ut den slangen so e pumpa ok :wink: står på armaturet ka som e ka...står vel "pressure" og "retur" om eg ikkje huska feil :)

men obs obs obs, ver forsiktig når du skal presse slangen innpå nippelen igjen på armaturet,den knekker jævli lett :!:

får vel legge til at vist du ikkje aner kor den er,so er den under bensintanken. 2 måter og komme til armaturet. 1. skru ned tanken. 2. lage hull under baksetet :P

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Tor N12 » 10 nov 2010, 10:11

Trond_ skrev:som en som har nevnt oppafor her...løys retur slangen som går innpå armaturet,so prøver du og starte..kommer det bensin ut den slangen so e pumpa ok :wink: står på armaturet ka som e ka...står vel "pressure" og "retur" om eg ikkje huska feil :)

men obs obs obs, ver forsiktig når du skal presse slangen innpå nippelen igjen på armaturet,den knekker jævli lett :!:

får vel legge til at vist du ikkje aner kor den er,so er den under bensintanken. 2 måter og komme til armaturet. 1. skru ned tanken. 2. lage hull under baksetet :P

Øhh... det hørtes tungvint ut, løsne heller returen på selve fuelrailen du ;)

Men om det nå er noe feil med pumpa så må nok desverre tanken ned ja (for man kapper da ikke i en Saab!!! )
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Chrissen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 05 apr 2010, 21:45
Navn: Christian
Bil: 97 Saab 900 SE Turbo
Sted: Askøy

Re: Saab NG900 turbo null start

Legg inn av Chrissen » 10 nov 2010, 16:32

fikk tatt meg en skikkelig sjekk igår, må nok ned med tanken og bytte deler ja. kutter ikke i bilen, det blir for gale :p
Det fins kun to typer bil, gammal og NY saab !

Svar