SAAB 9000 2,3i
Moderator: Moderatorer
SAAB 9000 2,3i
Takk for alle rådene jeg fikk av dere her:D
Jeg har tenkt på og kjøpe meg en SAAB 9000 2,3i noen som veit om det er en ålreit bil.. (det er jo selvsakt en bra bil siden det er SAAB ) Men går den noe bruktbart og hvordan er den og bygge seg noe gromt ut av!
Mvh Thomas
Jeg har tenkt på og kjøpe meg en SAAB 9000 2,3i noen som veit om det er en ålreit bil.. (det er jo selvsakt en bra bil siden det er SAAB ) Men går den noe bruktbart og hvordan er den og bygge seg noe gromt ut av!
Mvh Thomas
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Grei motor den 2.3i-en, men ankepunktet er at den brukar ein god del meir suppe enn både 2.0i og 2.0t.
Hadde eg vore deg hadde eg heller kjøpt meg ein 2.0t.
Og sidan du har tenkt å utvikle bilen reknar eg med du også vil fikle litt i motorrom. Og då er det like greit å gå for ein turbo med ein gong, sidan det maks vil gå ein månad eller to før vi får spørsmål om korleis en får ein 2.3i til å gå betre...
Og når en tenkjer på det, ein 2.3T er då heller ikkje so dyr som en kanskje skulle tru...
Hadde eg vore deg hadde eg heller kjøpt meg ein 2.0t.
Og sidan du har tenkt å utvikle bilen reknar eg med du også vil fikle litt i motorrom. Og då er det like greit å gå for ein turbo med ein gong, sidan det maks vil gå ein månad eller to før vi får spørsmål om korleis en får ein 2.3i til å gå betre...
Og når en tenkjer på det, ein 2.3T er då heller ikkje so dyr som en kanskje skulle tru...
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
2,3 motorene hadde feil herding på kamdrevene slik at kamkjedet måtte byttes på rundt 120' km. Sjekk at dette er byttet! Ellers er den beryktet for sitt gode bunndrag og høye forbruk. Kjøp heller en turbo, og helst 2,3T!
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Hadde en 2.3i 90`modell før den jeg har nå, merket ikke noe til noe høyt forbruk jeg! Det må sies at en 2.3 vanligvis bruker litt mere enn en mindre motor ved normal/småkjøring.. En utmerket motor, med bra drag, 212nm, det finnes nyere motorer med mye høyere effekt av ca samme volum med mye dårligere moment. Tror det har litt å si at motoren har fått godt stell. Derimot så var det ogiginale understellet litt europajolle... Nye (senke)fjærer og gode dempere anbefales alltid ved kjøp av Bil! (Stor "B" i "Bil" for å synliggjøre at vi snakker om Saab her!)
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Tja, ikkje so ille som en skulle tru, eg køyrer på ca. 1.1 liter/mil på blanda køyring. Då klatrar bilen over 2 fjell daglig (altså 4 stigningar t/r), og eg brukar gassen aktivt om en skulle få bruk for det ut av kryss og slike ting. Ellers køyrer eg jamt og brukar cc-en ein del.Johnny skrev:Snakker man om en 2,3T med automat så er den tørst, det kan jeg skrive under på!
Mvh
Johnny
På rein longkøyring skal en nok klare å få fram eit betre tal. Men klart, er det berre småkøyring har eg sett at forbruket ofte kan være på 1.5 liter/mil. Dette er til orientering ein M91 9k CD 2.3T med automat eg snakkar om her, ikkje 900:an. 9k-en er forøvrig til salu...
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Jeg byttet motor i min 9000 2,0i til en 2,3i nå i sommer. Motoren ble renovert (nytt bal.kjede + drev og kamkjede+drev) + planet toppen slik at kompresjonen ligger tett oppunder 11. Den gjør 60-100 / 4 gir på drøye 8 sek (en 9000CS 2,0LTT bruker 9,5 sek..) Bra bånndrag altså. Bakdelen er selvsagt noe høyere bensinforbruk, ca 1,5dl mer på mil enn 2,0 motoren på samme type kjøring. Ligger på ca 0,95/mil i blandet kjøring.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Svar til Gul 900: Pussig at din 2.3 skal bruke såpass mye med lett forhøyet kompresjon, mener at min gamle 2.3 `90mod ikke brukte noe mere... Med øket kompresjon skal man jo få ut litt mere guffe på samme mengde inn.. altså en gjerrigere motor! Korriger meg noen dersom jeg tar feil! Kan det være mulig at du nyter det gode draget i tide og utide? Typisk Saabturboclub medlem tenker jeg .
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Du har helt rett, burde gitt en "gjerrigere" motor. Har nok endel med kjørestilen å gjøre . Men med pen langkjøring bruker den mindre, under 0,8l/mil. Min gamle 2,0 motor målte jeg til 0,62 engang..GunR N326 skrev:Svar til Gul 900: Pussig at din 2.3 skal bruke såpass mye med lett forhøyet kompresjon, mener at min gamle 2.3 `90mod ikke brukte noe mere... Med øket kompresjon skal man jo få ut litt mere guffe på samme mengde inn.. altså en gjerrigere motor! Korriger meg noen dersom jeg tar feil! Kan det være mulig at du nyter det gode draget i tide og utide? Typisk Saabturboclub medlem tenker jeg .
2.3 drar helt klart mere suppe, har jo et par ekstra aksler (balanseaksler) å slite med. Std geometrisk kompresjon på B234i (90-93) er 10:1, men har sett det stå 10,1:1 i annen litteratur enn min Haynes bok.Trond N47 skrev:Forbruket gikk opp da han byttet fra 2,0i til 2,3i, ikke pga kompresjonsøkningen. Trodde forresten at standard kompresjon på 2,3i er 1:13,9?