Feil med kjøling på 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Thows1
Innlegg: 2
Registrert: 13 nov 2010, 21:14

Feil med kjøling på 9-5

Legg inn av Thows1 » 13 nov 2010, 21:50

Problem med kjølingen på min 2000mod 9-5 2.0t:
Var ute å kjørte i forrige uka når drivreima plutselig røyk. Fikk kjørt til en parkeringsplass en kilometer unna før det begynte å bli dårlig med strøm. Dagen etter ble reima, (som hadde surret seg rundt løpehjulet på vannpumpa) byttet.

Etter bytte så alt først ut til å fungere normalt, helt til jeg skulle hjem fra jobb morgenen etter. Da var det godt med is på ruta så jeg lot bilen stå å gå for å bli varm. Fikk aldri noe varme på ruta, så skjønte brått at noe var feil. Lot bilen stå å gå litt hjemme i gården og da økte tempen på motor. Kjølevannet hadde forsvunnet.
Trodde kanskje det var vannpumpa som hadde tatt kvelden, men ser ikke noen lekkasje der. Tok av reima og løpehjulet på vannpumpa går fint rundt med håndmakt.

Skulle kjøre en prøvetur idag. Kjørte bort på butikken, ingen alarm på kjølevann. Når jeg kom ut igjen og startet opp bilen kom det masse varm damp gjennom varmeapparatet inni kupeen.
Var kaldt på natta og hadde muligens litt for svak blanding av kjøleveskekoncentrat i kjølevannet. Tror kanskje det har frøse istykker et sted siden jeg ikke kunne se noe på vannpumpa. Noen som har noen tips om hvor jeg bør lete etter lekkasje? Klarte ikke se noe igår. Evt kan vannpumpa være gåen selv om den løper fint rundt?

Håper noen kan hjelpe meg på vei!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil med kjøling på 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 14 nov 2010, 00:09

Kommer det damp fra klimaanlegget så er nok varmeregisteret gåent. Det kommer du til fra passasjerens fotbrønn.

Hvis du har kjørt en kilometer uten drivreim så har du jo kjørt en kilometer uten fungerende vannpumpe og dermed dårlig kjøling. Det har vel mest sannsynlig gått greit men det er ikke akkurat å anbefale.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Feil med kjøling på 9-5

Legg inn av Edward N812 » 16 nov 2010, 17:01

Var det en tilfeldighet at reima hadde surra seg rundt vannpumpa da? Du sier "håndmakt", må bare forsikre meg om at løpehjulet går så lett rundt at bare et lite dytt med en finger er nok til å snurre hjulet flere omdreininger..

Jeg ser nemlig ingen sammenheng mellom lekk varmeapparatregister og røket drivreim? Ser for så vidt ingen sammenheng mellom lekk noe sted, og røket drivreim.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Thows1
Innlegg: 2
Registrert: 13 nov 2010, 21:14

Re: Feil med kjøling på 9-5

Legg inn av Thows1 » 17 nov 2010, 14:09

Var tilfeldig at reima surra seg rundt vannpumpa. Løpehjullet snurrer med en finger bare ja.

Tror ikke det er noen sammenheng mellom lekk varmeregister eller drivereim selv. Var nok tilfeldig.

Men er nok sannsynlig at det er varmeregisteret. Når jeg heller på vann så kommer vannet ut igjen gjennom en slang/hull ganske langt bak på bilen, midt under. Bilen trenger ikke gå engang for at vanne skal renne ut her...

Er det evt vanskelig å bytte dette varmeregisteret?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Feil med kjøling på 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 17 nov 2010, 16:29

Hvis det renner ut under bilen er det mulig det bare er slangen til registeret som er gåen, så sjekk det før du handler nytt register. Jeg har vært borti en slange som hoppet av en gang (delebil som skulle kjøres hjem på prøveskilter, lang historie), og da ble det både damp og vann alle veier.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar