Problem med kjølingen på min 2000mod 9-5 2.0t:
Var ute å kjørte i forrige uka når drivreima plutselig røyk. Fikk kjørt til en parkeringsplass en kilometer unna før det begynte å bli dårlig med strøm. Dagen etter ble reima, (som hadde surret seg rundt løpehjulet på vannpumpa) byttet.
Etter bytte så alt først ut til å fungere normalt, helt til jeg skulle hjem fra jobb morgenen etter. Da var det godt med is på ruta så jeg lot bilen stå å gå for å bli varm. Fikk aldri noe varme på ruta, så skjønte brått at noe var feil. Lot bilen stå å gå litt hjemme i gården og da økte tempen på motor. Kjølevannet hadde forsvunnet.
Trodde kanskje det var vannpumpa som hadde tatt kvelden, men ser ikke noen lekkasje der. Tok av reima og løpehjulet på vannpumpa går fint rundt med håndmakt.
Skulle kjøre en prøvetur idag. Kjørte bort på butikken, ingen alarm på kjølevann. Når jeg kom ut igjen og startet opp bilen kom det masse varm damp gjennom varmeapparatet inni kupeen.
Var kaldt på natta og hadde muligens litt for svak blanding av kjøleveskekoncentrat i kjølevannet. Tror kanskje det har frøse istykker et sted siden jeg ikke kunne se noe på vannpumpa. Noen som har noen tips om hvor jeg bør lete etter lekkasje? Klarte ikke se noe igår. Evt kan vannpumpa være gåen selv om den løper fint rundt?
Håper noen kan hjelpe meg på vei!
Feil med kjøling på 9-5
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feil med kjøling på 9-5
Kommer det damp fra klimaanlegget så er nok varmeregisteret gåent. Det kommer du til fra passasjerens fotbrønn.
Hvis du har kjørt en kilometer uten drivreim så har du jo kjørt en kilometer uten fungerende vannpumpe og dermed dårlig kjøling. Det har vel mest sannsynlig gått greit men det er ikke akkurat å anbefale.
Hvis du har kjørt en kilometer uten drivreim så har du jo kjørt en kilometer uten fungerende vannpumpe og dermed dårlig kjøling. Det har vel mest sannsynlig gått greit men det er ikke akkurat å anbefale.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Edward N812
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Var det en tilfeldighet at reima hadde surra seg rundt vannpumpa da? Du sier "håndmakt", må bare forsikre meg om at løpehjulet går så lett rundt at bare et lite dytt med en finger er nok til å snurre hjulet flere omdreininger..
Jeg ser nemlig ingen sammenheng mellom lekk varmeapparatregister og røket drivreim? Ser for så vidt ingen sammenheng mellom lekk noe sted, og røket drivreim.
Jeg ser nemlig ingen sammenheng mellom lekk varmeapparatregister og røket drivreim? Ser for så vidt ingen sammenheng mellom lekk noe sted, og røket drivreim.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Var tilfeldig at reima surra seg rundt vannpumpa. Løpehjullet snurrer med en finger bare ja.
Tror ikke det er noen sammenheng mellom lekk varmeregister eller drivereim selv. Var nok tilfeldig.
Men er nok sannsynlig at det er varmeregisteret. Når jeg heller på vann så kommer vannet ut igjen gjennom en slang/hull ganske langt bak på bilen, midt under. Bilen trenger ikke gå engang for at vanne skal renne ut her...
Er det evt vanskelig å bytte dette varmeregisteret?
Tror ikke det er noen sammenheng mellom lekk varmeregister eller drivereim selv. Var nok tilfeldig.
Men er nok sannsynlig at det er varmeregisteret. Når jeg heller på vann så kommer vannet ut igjen gjennom en slang/hull ganske langt bak på bilen, midt under. Bilen trenger ikke gå engang for at vanne skal renne ut her...
Er det evt vanskelig å bytte dette varmeregisteret?
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Hvis det renner ut under bilen er det mulig det bare er slangen til registeret som er gåen, så sjekk det før du handler nytt register. Jeg har vært borti en slange som hoppet av en gang (delebil som skulle kjøres hjem på prøveskilter, lang historie), og da ble det både damp og vann alle veier.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1