Tar lang tid før motor blir varm og9-3

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Tar lang tid før motor blir varm og9-3

Legg inn av Rambraut N1491 » 18 nov 2010, 17:03

Aleks-ander_N948 skrev:Men det hjelper vel forsatt ikke med en papplate forann radiator enten det er bensin elller dieselmotor så lenge termostaten er helt stengt så blir ikke motoren fortere varm da kjølevannet ikke sirkulerer gjennom motoren før termostaten opner. :P
Papplate foran radiator funker vel best på dieselmotorer når det er skikkelig kaldt ute.

Hvis det er gåen termostat ja, da funker det dårlig. Men hvis alt er i orden, som det var på min 9-3, så funker det med plate foran radiator.

Da slipper du at luft som holder - 30 eller enda kaldere går igjenom radiatoren, men istedet treffer papplaten.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Tar lang tid før motor blir varm og9-3

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 18 nov 2010, 20:41

Mener det er helt omvendt jeg... :lol:

Hvorfor skal det ha noen betydning at det strømmer kald luft på 30- når termostaten er Stengt? Når termostaten er stengt strømmer ikke det kaldt kjølevann i gjennom motoren uansett. Og termostaten opner heller ikke før motoren er varm.

Og når motoren trenger kjøling opner termostaten bare litt mindre pga at vannet er kaldere. :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Rambraut N1491
MAX BOOST
Innlegg: 2068
Registrert: 16 jun 2008, 14:50
Navn: Martin Rambraut
Bil: 2007 BMW 525da
Sted: Hovin i Gauldal

Re: Tar lang tid før motor blir varm og9-3

Legg inn av Rambraut N1491 » 18 nov 2010, 21:00

Aleks-ander_N948 skrev:Mener det er helt omvendt jeg... :lol:

Hvorfor skal det ha noen betydning at det strømmer kald luft på 30- når termostaten er Stengt? Når termostaten er stengt strømmer ikke det kaldt kjølevann i gjennom motoren uansett. Og termostaten opner heller ikke før motoren er varm.

Og når motoren trenger kjøling opner termostaten bare litt mindre pga at vannet er kaldere. :wink:

Hmm, joda. Men jeg mener fortsatt at det skal funke med ei slik plate, på ett eller annet vis. :lol:

Får vel teste i vinter... :lol:
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI

Brukeravatar
Paul N1176
Overload!!!
Innlegg: 1160
Registrert: 05 okt 2007, 19:28
Medlemsnummer: N1176
Navn: Paul Kristensen
Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
Sted: Rognan

Re: Tar lang tid før motor blir varm og9-3

Legg inn av Paul N1176 » 19 nov 2010, 00:45

motoren sitter jo bak radiatoren, regner med att en plate begrenser luftkjøling av motoren også.. eller?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower

Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Tar lang tid før motor blir varm og9-3

Legg inn av Aleks_ » 19 nov 2010, 01:25

Vil jo begrense fartsvinden, rent generelt. Men man vil fortsatt få inn endel under motoren, og mye vil nok snike seg rundt papplata, for luft tar jo letteste vei.
Radiatorvifta får jo også mindre virkning. :)

Mange legger jo ekstra isolasjon på undersiden av panseret, for å holde mer på varmen på vinterstid. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Svar