Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 18 nov 2010, 17:03
Aleks-ander_N948 skrev:Men det hjelper vel forsatt ikke med en papplate forann radiator enten det er bensin elller dieselmotor så lenge termostaten er helt stengt så blir ikke motoren fortere varm da kjølevannet ikke sirkulerer gjennom motoren før termostaten opner.
Papplate foran radiator funker vel best på dieselmotorer når det er skikkelig kaldt ute.
Hvis det er gåen termostat ja, da funker det dårlig. Men hvis alt er i orden, som det var på min 9-3, så funker det med plate foran radiator.
Da slipper du at luft som holder - 30 eller enda kaldere går igjenom radiatoren, men istedet treffer papplaten.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 18 nov 2010, 20:41
Mener det er helt omvendt jeg...
Hvorfor skal det ha noen betydning at det strømmer kald luft på 30- når termostaten er
Stengt? Når termostaten er stengt strømmer ikke det kaldt kjølevann i gjennom motoren uansett. Og termostaten opner heller ikke før motoren er varm.
Og når motoren trenger kjøling opner termostaten bare litt mindre pga at vannet er kaldere.

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Legg inn
av Rambraut N1491 » 18 nov 2010, 21:00
Aleks-ander_N948 skrev:Mener det er helt omvendt jeg...
Hvorfor skal det ha noen betydning at det strømmer kald luft på 30- når termostaten er
Stengt? Når termostaten er stengt strømmer ikke det kaldt kjølevann i gjennom motoren uansett. Og termostaten opner heller ikke før motoren er varm.
Og når motoren trenger kjøling opner termostaten bare litt mindre pga at vannet er kaldere.

Hmm, joda. Men jeg mener fortsatt at det skal funke med ei slik plate, på ett eller annet vis.
Får vel teste i vinter...

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 19 nov 2010, 00:45
motoren sitter jo bak radiatoren, regner med att en plate begrenser luftkjøling av motoren også.. eller?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 19 nov 2010, 01:25
Vil jo begrense fartsvinden, rent generelt. Men man vil fortsatt få inn endel under motoren, og mye vil nok snike seg rundt papplata, for luft tar jo letteste vei.
Radiatorvifta får jo også mindre virkning.
Mange legger jo ekstra isolasjon på undersiden av panseret, for å holde mer på varmen på vinterstid.
