Alt for fet blanding

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
kork
Innlegg: 12
Registrert: 30 des 2009, 22:21
Bil: Saab 9-3 2.0 (1998)

Alt for fet blanding

Legg inn av kork » 23 nov 2010, 11:06

Hei igjen folkens,

Jeg har hatt litt problemer med bilen (1998 9-3 2.0 Bensin null turbo) min tidligere med at den begynner å gå rufsete dersom jeg lar bilen stå på tomgang i mer enn ett minutt maks. Jeg har byttet blandt annet hele fordeleren siden den lakk olje rett inn i fordelerlokket.

Bilen hadde problemer med luftmassemåleren, så jeg kjøpte en brukt som jeg har satt i. Bilen fungerte greit en stund, men begynte fremdeles å fuske når bilen sto på tomgang, eller jeg sto i kø. Nå har bilen blitt helt umulig og den kjører på en alt for fet blanding. Den går skikkelig rufsete og check engine lys lyser stort sett hele tiden når jeg har belastning på motoren. Det som er rart er at bilen gir ingen feilkoder, og en som kikker på bilen mistenker at det er luftmassemåleren som er gåen igjen. Det er forresten verdt å nevne at bilen går adskillig bedre dersom man napper ut ledningen i fra luftmassemåleren. Jeg har sjekket så godt jeg kan at den ikke suger falsk luft, og jeg begynner å lure på om kanskje ECU er gåen. MECA var ikke villig til å la meg låne en luftmassemåler, så jeg står litt fast. Er grådig kjipt å bruke 4000,- på en luftmassemåler som kanskje ikke trengs å byttes ut.

Ett annet tips jeg har fått er at det kanskje kan være en ide å bytte lambdasonde dersom det er dårlig kommunikasjon fra den. Kan dette være løsningen?

Håper noen av dere kan hjelpe meg, for nå begynner jeg å bli grådig lei av å ha en bil jeg ikke kan bruke.

På forhånd takk!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Alt for fet blanding

Legg inn av Ingvar N629 » 24 nov 2010, 08:55

Normalt så skyldes slikt LMM (som forøvrig ikke er en del man kjøper brukt uten å vite hva man gjør), lambda eller falskluftlekkasje. Bytter du lambda, så kjøp original Bosch, IKKE en "universallambda". Falskluftlekkasje finner du best ved å trykksette hele innsugssystemet fra der LMM normalt står.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

kork
Innlegg: 12
Registrert: 30 des 2009, 22:21
Bil: Saab 9-3 2.0 (1998)

Re: Alt for fet blanding

Legg inn av kork » 25 nov 2010, 09:51

Takk skal du ha.

Er det ikke bare til å nappe ut ledningen på LMM og sette på den nye? Det var i allefall det jeg gjorde.

Jeg ble fortalt at når det gjelder lambda sonder så er det bare til å kjøpe en biltema sonde og spleise den inn i elsystemet så skal det fungere like bra som en original.

Prisforskjellen på en biltema og en original sonde er jo vanvittig stor. Jeg syntes det er dumt å betale for mye for noe originalt når noe annet fungerer vel så bra. (Sitter med en følelse av at alt som er originalt er 2-4 ganger så dyrt som andre løsninger) Og det gjelder spesielt når jeg har en bil jeg snart har brukt mer penger på å fikse enn jeg betalte for den når jeg kjøpte den.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Alt for fet blanding

Legg inn av Tor N12 » 25 nov 2010, 09:59

Styr unna Biltemas lambdasonder, de suger!
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Alt for fet blanding

Legg inn av Ingvar N629 » 25 nov 2010, 10:59

kork skrev: Er det ikke bare til å nappe ut ledningen på LMM og sette på den nye? Det var i allefall det jeg gjorde.
Jo, men når det gjelder brukte LMM så kan de måle mye feil, og det er ikke noe man finner ut av så lett.

Det jeg mente med å kjøpe en original lambda, var at du kjøper en Bosch, men ikke nødvendigvis at du kjøper den hos Saab. Prøv f eks Mekonomen.
Som Tor sier, så suger Biltema-lambdaene rimelig hardt, det samme gjør andre universallambdaer jeg har sett. Nå har selvsagt ikke jeg sett alt, men en Bosch-lambda med original kontakt får du for ca en tusenlapp, og da ser jeg ikke poenget med å prøve å spare noen kroner på noe som mest sannsynlig bare gir deg mer hodebry.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

kork
Innlegg: 12
Registrert: 30 des 2009, 22:21
Bil: Saab 9-3 2.0 (1998)

Re: Alt for fet blanding

Legg inn av kork » 26 nov 2010, 09:36

Takk for tipset.

Men jeg burde vel kanskje begynne med en ny LMM? Eller er det naturlig at bilen går bedre når LMM kobles fra? Bilen har en ganske rufsete gange når den er koblet til, og når den er koblet fra så går motoren helt fint. (Helt til jeg toucher gasspedalen.. Da kubber den.) Det viktigste for meg er at jeg bruker så lite peng som mulig med best mulig resultat :) Noe som viser seg svært vanskelig med bilen jeg har...

Svar