check engine

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
ida

check engine

Legg inn av ida » 30 nov 2010, 20:16

har en saab 9-5 2,3l automat. 2001 mod. gått ca 195000km. har tidligere hatt start problemer på den, ville ikke starte etter å ha kjørt den varm. men tror det problemet er løst etter at girkassebryteren ble skiftet( har ikke skjedd på noen mnd. ihvertfall) men problemet oppstår gjerne på varme dager og det har vi ikke akkurat nå så vi får bare vente og se. men nå er ett nytt problem kommet; bilen har gått inn i limp home modus(tror jeg??) og check engine lampa lyser. bilen virker litt dauere enn den gjorde før og motorlyden har endret seg det høres faktisk ut som at det er en diesel bil jeg har, men det er da ikke. opplever også at det kommer klikke lyder fra sikring/relet boksen når jeg vrir om tenningslåsen. enkelte ganger går den dårlig på tomgang faktisk så dårlig at den kveles. virker litt rar på gass pedalen og rister en del uansett hastighet, er også noe rart me giringen når den kommer opp i 80km/t da nøkker det skikkelig til når den girer om. var på verkstedet for å få funnet ut av det de målte seg frem til at det var feil med luftmassemålern denne ble byttet og feilkoden ble slettet. bilen virket helt grei i noen få kilometer før check engine lampa kom på igjen. men verkstedet nevnte noe om en feilkode p1260 før jeg dro der fra. de kunne ikke si meg helt va det betydde da de ikke er ett merke verksted.. noen som vet?? noen som kan gi meg noen forslag på va det kan være som er problemet begynner å minke på gryn til å ligge å bytte del for del uten at ting blir bedre!!

Ronny_N169
Overload!!!
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: check engine

Legg inn av Ronny_N169 » 30 nov 2010, 20:57

I alle dager, du har vært på et verksted, og så finner de ikke ut at blien har gått i limp-home. Det du beskriver er klassisk når spjellhuset har gått i limp-home modus. Dette må resettes manuellt. Står vel under en "faq" her hvordan det gjøres. P1260 betyr en feil med returfjæra på spjellhuset. Så prøv å resette spjellhuset manuellt. Kommer feilen tilbake er det bytte av spjellhus som gjelder. Det du beskriver om vanskligheter med å starte når bilen er varm på varme dager er sannsynlig veivakselgiveren.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: check engine

Legg inn av Ingvar N629 » 30 nov 2010, 22:37

Samtidig som spjeldhuset resettes, så må feilkoden slettes. Ta av minuspolen på batteriet i noen sekunder, så slettes den. Den fysiske resettingen av spjeldhuset ligger bilde av her på forumet i en tidligere tråd, søk på limp home og spjellhus så finner du det nok.

Startproblemer når det er varmt er som Ronny sier veivakselgiveren. Blir bare værre med tiden så bytt før du blir stående helt fast.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar