Jeg har tenkt på og kjøpe meg en SAAB 9000 2,3i noen som veit om det er en ålreit bil.. (det er jo selvsakt en bra bil siden det er SAAB
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mvh Thomas
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Moderator: Moderatorer
Tja, ikkje so ille som en skulle tru, eg køyrer på ca. 1.1 liter/mil på blanda køyring. Då klatrar bilen over 2 fjell daglig (altså 4 stigningar t/r), og eg brukar gassen aktivt om en skulle få bruk for det ut av kryss og slike ting. Ellers køyrer eg jamt og brukar cc-en ein del.Johnny skrev:Snakker man om en 2,3T med automat så er den tørst, det kan jeg skrive under på!
Mvh
Johnny
Du har helt rett, burde gitt en "gjerrigere" motor. Har nok endel med kjørestilen å gjøreGunR N326 skrev:Svar til Gul 900: Pussig at din 2.3 skal bruke såpass mye med lett forhøyet kompresjon, mener at min gamle 2.3 `90mod ikke brukte noe mere... Med øket kompresjon skal man jo få ut litt mere guffe på samme mengde inn.. altså en gjerrigere motor! Korriger meg noen dersom jeg tar feil! Kan det være mulig at du nyter det gode draget i tide og utide? Typisk Saabturboclub medlem tenker jeg .
2.3 drar helt klart mere suppe, har jo et par ekstra aksler (balanseaksler) å slite med. Std geometrisk kompresjon på B234i (90-93) er 10:1, men har sett det stå 10,1:1 i annen litteratur enn min Haynes bok.Trond N47 skrev:Forbruket gikk opp da han byttet fra 2,0i til 2,3i, ikke pga kompresjonsøkningen. Trodde forresten at standard kompresjon på 2,3i er 1:13,9?