Trond N47 skrev:Den økte belastningen betyr noe hvis en snakker om 2-3 cm tykke spacere, 0,5-1 cm gir liten forskjell. SAAB leverer jo felger med lavere ET til enkelte modeller. De nyere felgene til 9-5 med 7,5 tommers bredde for eksempel, har lavere ET som tilsvarer en halvcentimeters spacer. Men sørg for lange nok bolter, de skal sitte minst en cm inn i navet for å være sikker.
Dårligere kjøreegenskaper er jo også en bløff eller myte. Bilen får bedre sidegrep og stabilitet med økt sporvidde. Den eneste ulempen er at den kan "spore" litt mere i sporete vei.
Enig, men ikke helt..
Når fabrikkalternativene har lavere innpress, så har de gjerne større felgbredde også. Gjerne en halv eller hel tomme bredere felg. Og altså, innpress er jo innpress; så samme innpress over to forskjellige dekkbredder gir samme sporvidde (siden sporvidde måles fra ene senter av kontaktflate til andre). Men angående spacing, og endring av innpress, så fører dette til betydelig slitasje på lager (og i ekstreme tilfeller også kuler og ledd). Årsaken til at dette ikke (eller i svært liten grad) gjelder for fabrikkalternativene er jo nettopp fordi felgen da oftest vil være breiere i utgangspunktet. Felgbredde skulle ikke hatt noe å si, hadde det ikke vært for at man til enhver tid kjører med negativ camber. Da vil jo ikke bilen hvile med likt trykk over kontaktflaten, men med økt trykk i innerkant og minsket i ytterkant. Altså kan sporvidde og ET endres, hvilket gir endret statisk skrubbradie (og belastning over opphenget generelt), mens den faktiske, dynamiske lasten er den samme. Altså har man i praksis økt sporvidde og friksjonsflate men har samtidig samme dynamiske belastning som før = bedre grep uten økt påkjenning på opplagringer.
Poenget mitt er at det blir feil (ikke krise, men feil) å space ut en felg som gir riktig dynamisk last på dekk og oppheng, uten å korrigere tilsvarende i felgbredde. Når man samtidig vet at nærmest ingen felgleverandører gidder å beregne skrubbradien for deg, som følgelig betyr at nærmest ingen ettermarkedshjul har rett specs, så blir det i de fleste tilfeller feil å endre innpress generelt (altså uten korreksjon i felgbredde). Derfor vil det, etter mitt syn, alltid være feil å space, i og med at premisset for spacing er å endre innpress nettopp uten å endre felgbredde.. Kan brukes i løpssammenheng for å slippe og ha uendelig mange hjulsett til ulike forhold.. Ellers, alltid feil..
Siden det er vinter for tiden, må jeg også få pirke på at 'økt sporvidde gir bedre sidegrep'

Dette mener jeg ikke er tilfelle generelt. Det avhenger jo av friksjon mellom dekk/underlag, friksjonsareal og trykk. På vinteren er derfor den letteste plassen å miste grep på (unntatt redusert friksjonskoef. pga dekkslitasje) og øke sporvidde slik at man reduserer trykket over friksjonsflata. Altså potensielt
mindre sidegrep ved økt sporvidde. Men på sommeren vil jeg tro det gjelder nærmest alltid..
Men altså.. Spacing kan for all del brukes. Er ikke så veldig dramatisk for min del (kjøre billige ettermarkedsfelger gjør jeg også), så der er jeg veldig enig! Men spacing bør gjøres med omhu.. Som alt annet
(men nok pirk fra min kant nå)