Advarsel mot spacere!

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
hihovda
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 132
Registrert: 16 feb 2010, 10:34

Advarsel mot spacere!

Legg inn av hihovda » 10 des 2010, 15:37

Jeg vet jeg har vært en idiot, men velger allikevel å legge ut min lille historie for at andre kan lære fra mine feil og spare seg både farlige opplevelser + mange kroner. :( :lol:

Pga litt feil innpress på felgene + brede skjermer på min ng 9-3 ønsket jeg å se om jeg kunne bygge ut litt med spacere. Så som så mange andre gikk jeg for billigste og enkleste løsning, selvsagt...( :roll: ) Biltema spacere ble handlet inn!

Pga jeg ønsket å bruke orginale bolter ble det kjøpt inn 5 mm tjukkelse. Men på bolter som i utgangspunktet er ganske korte så trenger den alle gjengene den har tilgjengelig (har jeg lært...). Har kjørt med dette siden tidligere på sommeren og fram til nå da jeg skiftet frambremser og merket at den ene bolten glapp da jeg skulle dra til. På verksted konstanterte de at de aller fleste boltene hadde "sprengt" gjengene i hullene og ikke var forsvarlig å kjøre med. For å få det skikkelig (opp-borring og større bolter var ikke noe de ville gå med på) ble nav med hjul-lager byttet framme begge sider (kun her det var brukt spacere). Pris: Rundt 8000 på et meca-verksted inkl. deler. :? .

Og ikke er det bare boltene som er problemet, forklarte mannen på verkstedet. Feil belastning på hjullager og nav, og forandret hjulvinkel er en oppskrift på utslitt forstilling og dyre reperasjoner + dårligere kjøreegenskaper. Og alt dette pga noen forholdsvis tynne spacere.

Så til alle som har på, eller vurdere dette - be warned!

Og god jul :lol:

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Advarsel mot spacere!

Legg inn av Edward N812 » 12 des 2010, 07:30

Er på ingen måte for spacere, da jeg har hatt litt uhell med spacere selv (riktignok 3cm tjukke :lol: ). Men dette er jo ingen advarsel mot spacere, dette er en advarsel mot å bruke feil bolter ved bruk av spacere.

Edit: Fikk akkurat litt tilsnakk fra en kvinnelig instans, som synes jeg var litt røff i tonen. Ikke ta det personlig, men 5mm spacere fra Biltema er ingenting å advare mot ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Re: Advarsel mot spacere!

Legg inn av Trond N47 » 13 des 2010, 14:18

Den økte belastningen betyr noe hvis en snakker om 2-3 cm tykke spacere, 0,5-1 cm gir liten forskjell. SAAB leverer jo felger med lavere ET til enkelte modeller. De nyere felgene til 9-5 med 7,5 tommers bredde for eksempel, har lavere ET som tilsvarer en halvcentimeters spacer. Men sørg for lange nok bolter, de skal sitte minst en cm inn i navet for å være sikker.

Dårligere kjøreegenskaper er jo også en bløff eller myte. Bilen får bedre sidegrep og stabilitet med økt sporvidde. Den eneste ulempen er at den kan "spore" litt mere i sporete vei.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Haaka
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 588
Registrert: 16 des 2007, 05:50
Medlemsnummer: N1236
Bil: Saab900SEturbo94'
Sted: Oslo (Tromsø)

Re: Advarsel mot spacere!

Legg inn av Haaka » 16 des 2010, 07:24

Trond N47 skrev:Den økte belastningen betyr noe hvis en snakker om 2-3 cm tykke spacere, 0,5-1 cm gir liten forskjell. SAAB leverer jo felger med lavere ET til enkelte modeller. De nyere felgene til 9-5 med 7,5 tommers bredde for eksempel, har lavere ET som tilsvarer en halvcentimeters spacer. Men sørg for lange nok bolter, de skal sitte minst en cm inn i navet for å være sikker.

Dårligere kjøreegenskaper er jo også en bløff eller myte. Bilen får bedre sidegrep og stabilitet med økt sporvidde. Den eneste ulempen er at den kan "spore" litt mere i sporete vei.
Enig, men ikke helt.. :wink:

Når fabrikkalternativene har lavere innpress, så har de gjerne større felgbredde også. Gjerne en halv eller hel tomme bredere felg. Og altså, innpress er jo innpress; så samme innpress over to forskjellige dekkbredder gir samme sporvidde (siden sporvidde måles fra ene senter av kontaktflate til andre). Men angående spacing, og endring av innpress, så fører dette til betydelig slitasje på lager (og i ekstreme tilfeller også kuler og ledd). Årsaken til at dette ikke (eller i svært liten grad) gjelder for fabrikkalternativene er jo nettopp fordi felgen da oftest vil være breiere i utgangspunktet. Felgbredde skulle ikke hatt noe å si, hadde det ikke vært for at man til enhver tid kjører med negativ camber. Da vil jo ikke bilen hvile med likt trykk over kontaktflaten, men med økt trykk i innerkant og minsket i ytterkant. Altså kan sporvidde og ET endres, hvilket gir endret statisk skrubbradie (og belastning over opphenget generelt), mens den faktiske, dynamiske lasten er den samme. Altså har man i praksis økt sporvidde og friksjonsflate men har samtidig samme dynamiske belastning som før = bedre grep uten økt påkjenning på opplagringer.

Poenget mitt er at det blir feil (ikke krise, men feil) å space ut en felg som gir riktig dynamisk last på dekk og oppheng, uten å korrigere tilsvarende i felgbredde. Når man samtidig vet at nærmest ingen felgleverandører gidder å beregne skrubbradien for deg, som følgelig betyr at nærmest ingen ettermarkedshjul har rett specs, så blir det i de fleste tilfeller feil å endre innpress generelt (altså uten korreksjon i felgbredde). Derfor vil det, etter mitt syn, alltid være feil å space, i og med at premisset for spacing er å endre innpress nettopp uten å endre felgbredde.. Kan brukes i løpssammenheng for å slippe og ha uendelig mange hjulsett til ulike forhold.. Ellers, alltid feil.. :roll: :mrgreen:

Siden det er vinter for tiden, må jeg også få pirke på at 'økt sporvidde gir bedre sidegrep' :lol: Dette mener jeg ikke er tilfelle generelt. Det avhenger jo av friksjon mellom dekk/underlag, friksjonsareal og trykk. På vinteren er derfor den letteste plassen å miste grep på (unntatt redusert friksjonskoef. pga dekkslitasje) og øke sporvidde slik at man reduserer trykket over friksjonsflata. Altså potensielt mindre sidegrep ved økt sporvidde. Men på sommeren vil jeg tro det gjelder nærmest alltid..

Men altså.. Spacing kan for all del brukes. Er ikke så veldig dramatisk for min del (kjøre billige ettermarkedsfelger gjør jeg også), så der er jeg veldig enig! Men spacing bør gjøres med omhu.. Som alt annet :)

(men nok pirk fra min kant nå)

Svar