extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
råny
Innlegg: 4
Registrert: 30 jun 2010, 19:38

extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Legg inn av råny » 10 des 2010, 21:28

Hei....

Har dukket opp et problem på bilen i kulden nå.
Den er veldig tungstartet,kinner i ca40-60sec før den starter.Når den har startet får jeg ikke den til og gå rent,motoren bare blaffrer på turtall når jeg ruser den opp... vibrerer endel og.
Under kjøring går det fint så lenge jeg ikke presser den,gjør jeg det mister den en del av motorkraften på høyt turtall.
Det er det samme om motoren er varm eller kald.
Her om dagen skulle jeg dra fra jobb og det er en lang bratt bakke der og da var det så vidt jeg kom opp,ville ikke opp i turtall.
Håper noen av dere har vært borti noe sånt før og kan hjelpe...
Har byttet bensinfilter uten at det hjalp,gått over vacumslanger og trykkslanger,alt ser normalt ut...

Tipps???

Ronnie

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Legg inn av EdHunter N815 » 12 des 2010, 21:05

Når byttet du tennplugger sist? Jeg har opplevd stort sett alle symptomene dine med dårlige plugger. Husk også at motoren din bare vil ha NGK, andre merker er ikke å anbefale selv om de etter sigende skal være lik.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

råny
Innlegg: 4
Registrert: 30 jun 2010, 19:38

Re: extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Legg inn av råny » 13 des 2010, 14:19

Er ikke sikker på når de er byttet.Husker du nr på de jeg skal ha og eller?Er jo verdt og prøve,for når jeg starter bilen med kald motor starter den på 3 virker det som og etter 10sec går den på alle på laft turtall.motoren blir med mere og mere etterhvert som den får gått litt...Turboen og går og jager litt når den er kald..

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Legg inn av Paradigm N558 » 13 des 2010, 14:54

Se også om vakumslangen som går til MAP-sensoren er på plass.
Den henger på torpedoveggen og er tilkoplet innsugsmanifolden med en vakumslange.
Er denne lekk blir det mye tøv og tull :lol:
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Legg inn av Edward N812 » 13 des 2010, 16:38

Trooor ikke dette er en Trionic-bil Para, da det er en 93-mod 2,0 CD. Eneste som hadde trionic dette året var vel CS 2.3T (kanskje også CD) og Aero.

Tennplugger, bensinfilter, eller tennkassett kan jeg tenke meg er synderen (kun tennkassett om det er en turbo ;) )
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

råny
Innlegg: 4
Registrert: 30 jun 2010, 19:38

Re: extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Legg inn av råny » 13 des 2010, 18:05

det er en 2,0t 110kw.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Legg inn av Ingvar N629 » 14 des 2010, 18:59

Toppakning, kanskje. Bruker den vann? Skru ut pluggene og lys nedi høla, og se om det er fukt i en eller flere sylidre, se spesielt ut mot kanten av stemplene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

råny
Innlegg: 4
Registrert: 30 jun 2010, 19:38

Re: extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Legg inn av råny » 16 des 2010, 14:31

Toppakkningen er det ikke, bruker ikke vann og ryker ikke av den som det ville gjort. Prøve og bytte pluggene til helgen og prøve den da. Skjønte jeg måtte ha ngk plugger,men hvilket nr??

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: extremt tungstartet 9000 2,0-16 cd 93mod

Legg inn av EdHunter N815 » 16 des 2010, 17:20

Du skal ha BCPR7ES-11 på en 2,0t.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar