Skifte clutch-sylinder på NG900
Moderator: Moderatorer
Skifte clutch-sylinder på NG900
Hei!
Har en NG900 fra 1997, som clutchsylinderen røk på idag. Noen som har peiling på pris på deler, og hva et vanlig verksted vil ta for jobben? Er det en omfattene jobb? Noen har nevnt at hele girkassen må ut..??
Setter pris på alle svar!!! Som "fattig" 19åring er det frustrerende å ha en bil som ikke fungerer!
Har en NG900 fra 1997, som clutchsylinderen røk på idag. Noen som har peiling på pris på deler, og hva et vanlig verksted vil ta for jobben? Er det en omfattene jobb? Noen har nevnt at hele girkassen må ut..??
Setter pris på alle svar!!! Som "fattig" 19åring er det frustrerende å ha en bil som ikke fungerer!
Sist redigert av Svendal den 31 jan 2013, 18:37, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte clutch-sylinder på NG900
Hei! Hvis det er slavesylinderen du mener, så må kassa ut! Mastersylinderen sitter på torpedoveggen og er mye enklere å bytte. Dersom det er slaven så er det direkte dumt å ikke bytte hele clutchen samtidig, da det er arbeidet som koster mest. Og slave er en del man kjøper ORIGINAL, mye tull med de uoriginale slavene.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Skifte clutch-sylinder på NG900
Takk.
Vedkommende som hjalp meg litt igår, rotet hvertfall oppi motorrommet, så jeg antar at det er slavesylinderen jeg mener..
Sikkert ikke dumt å bytte clutcen og alt da nei, hvis det er en så omfattende jobb,, spørsmålet er bare om det er verdt det på bilen min som jeg kjøpte for 20 000,- ?
Noen som vet hva delene koster..?
Vedkommende som hjalp meg litt igår, rotet hvertfall oppi motorrommet, så jeg antar at det er slavesylinderen jeg mener..

Sikkert ikke dumt å bytte clutcen og alt da nei, hvis det er en så omfattende jobb,, spørsmålet er bare om det er verdt det på bilen min som jeg kjøpte for 20 000,- ?
Noen som vet hva delene koster..?

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte clutch-sylinder på NG900
4000 for clutch og slave blir det fort om du kjøper en original slave. Får du det for 9000 totalt inkl jobb har du funnet et rimelig verksted, de fleste tar nok noe mer. Det må også byttes girolje da olja må tappes av for å ta ut kassa. Litt bremsevæske går det også med siden clutchen er hydraulisk. Setter du det bort på et ikke-merkeverksted anbefaler jeg deg å kjøpe slaven hos Saab, da et annet verksted vil kjøpe slaven et annet sted fra og kalle den originaldel noe den strengt tatt ikke er.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- VegardTonheim N1444
- 1,5 bar
- Innlegg: 358
- Registrert: 17 jan 2008, 21:43
- Medlemsnummer: N1444
- Navn: Vegard Tonheim
- Bil: Saab 9000 CSE 2,3t Jub
- Sted: Eikefjord
Re: Skifte clutch-sylinder på NG900
Er ikkje det mekanisk (wire) clutch på ng900 -97 mod?Ingvar N629 skrev:4000 for clutch og slave blir det fort om du kjøper en original slave. Får du det for 9000 totalt inkl jobb har du funnet et rimelig verksted, de fleste tar nok noe mer. Det må også byttes girolje da olja må tappes av for å ta ut kassa. Litt bremsevæske går det også med siden clutchen er hydraulisk. Setter du det bort på et ikke-merkeverksted anbefaler jeg deg å kjøpe slaven hos Saab, da et annet verksted vil kjøpe slaven et annet sted fra og kalle den originaldel noe den strengt tatt ikke er.

o M97 Saab 9000 CSE 2,3t Jubileum
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
o M03 Saab 9-3 SS Arc 2,2 TiD
o M07 Saab 9-5 Vector 2,3t BioPower
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0 Turbo
x [Solgt] M95 Saab 9000 CS 2,0i
x [Solgt] M97 Saab 900 SE 2,0 Turbo
x [Solgt] M03 Saab 9-3 Linear 2,2 TiD
Re: Skifte clutch-sylinder på NG900
Satser nok på alt nytt originalt da,, så får jeg se hva prisen blir! 
VegardTonheim: Har hørt det fra andre og, og jeg skulle kanskje opplyst om at bilen ble registrert i Des-1997, men er en 1998 modell. Beklager! Må si at jeg er imponert over kunnskapsnivået her!
Har alltid lekket litt bremseveske fra beholderen ser dere, jeg har jo vert sikker på at det er ved bremsene det har lekket,, og bare fyllt på litt og litt bremseveske etterhvert som det har sunket.. Skulle nok forhørt meg litt,, jeg hadde jo ingen aning om at det var hydraultisk clutch...
Så han som rota i panseret, mente at det var der alt hadde lekket ut og at nå var en eller annen pakning rundt der ødelagt..?

VegardTonheim: Har hørt det fra andre og, og jeg skulle kanskje opplyst om at bilen ble registrert i Des-1997, men er en 1998 modell. Beklager! Må si at jeg er imponert over kunnskapsnivået her!

Har alltid lekket litt bremseveske fra beholderen ser dere, jeg har jo vert sikker på at det er ved bremsene det har lekket,, og bare fyllt på litt og litt bremseveske etterhvert som det har sunket.. Skulle nok forhørt meg litt,, jeg hadde jo ingen aning om at det var hydraultisk clutch...

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Skifte clutch-sylinder på NG900
Lekker det bremsevæske mellom kasse og blokk så er det gjennom slaven det forsvinner ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Skifte clutch-sylinder på NG900
Ingvar N629 skrev:Lekker det bremsevæske mellom kasse og blokk så er det gjennom slaven det forsvinner ja.
Takk! Regner med det er der, så da følger jeg rådene og skifter clutch og når jeg først er igang. Satser på å kjøre originaldeler og en billig løsning på arbeidet

Re: Skifte clutch-sylinder på NG900
Hei!
Jeg har min OG9-3 på et mekonomen-verksted nå for bytte av slave og klutsj, og dette kom på 11500. Du kan nok regne med samme pris, det er jo nesten samme bil.
Jeg har min OG9-3 på et mekonomen-verksted nå for bytte av slave og klutsj, og dette kom på 11500. Du kan nok regne med samme pris, det er jo nesten samme bil.
M01 SAAB 9-3 2.0t
M88 SAAB 900 T16 Aero
M88 SAAB 900 T16 Aero
Re: Skifte clutch-sylinder på NG900
Takk! Har kjøpt ny clutch og ny slavesylinder nå (originalt), og dette kom på 4800,- hos Saab. Så får jeg en mekaniker til å gjøre jobben.. 
