1998 9-5 trekker dårlig

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
mgrefsrud
Innlegg: 4
Registrert: 19 des 2010, 21:14

1998 9-5 trekker dårlig

Legg inn av mgrefsrud » 30 des 2010, 16:35

Jeg har nylig kjøpt en 1998 Saab 9-5 2.0 t og den har gått fint inntil idag. Da lyste check engine lampa. Motoren gikk normalt ved vanlig kjøring.
Jeg nytte tennplugger igår, til BCPR7ES-11, det som satt på bilen var BCPR6ES-11
Regna med at det var det som var problemet og satte de gamle tennpluggene tilbake og starta bilen på nytt, lampa slukke tikke, men jeg tenkte den trengte litt tid på å nullstille seg så jeg tok av batteri klemma og lot den stå en stund. Da jeg satte på klemma igjen og starta bilen var lampa slukket, og bilen høres normal ut både på tomgang og ved normal kjøring.
Men da jeg gir endel gass og bile girer ned for å gli litt ekstra merker jeg at bilen går og rykker. virker som den tidvis mister kraft.
Ved gass pådrag uten motstand dvs i neytral øker turtallet normalt.

Veldig usikker på hva dette kan være, virker kanskje som det "bare " er tennpluggene, men er redd for noe mer.......


Morten

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 1998 9-5 trekker dårlig

Legg inn av Tor N12 » 30 des 2010, 21:16

Det er nok ikke pluggene som er årsaken til at den trekker dårlig, alle 9-5 med rekkemotor (bensin selvfølgelig) går på BCPR7ES-11. Det som er synd er at du tok av batteripolen, da har du også slettet feilkodene som ligger i styreboksen.
Skal jeg tippe (noe som er vanskelig uten å faktisk stille en diagnose med Tech2) så ville jeg ha tenkt på dårlig tennkassett eller dårlig bensinpumpe og har du åpent luftfilter så ville jeg fått sjekket luftmengdemåleren.
Men når det er sagt så er kansje den vanligste feilen som gjør at en 9-5 går dårlig defekte enveisventiler i veivhusventilasjonen, disse må du i såfall demontere og sjekke tilstanden på (de skal stenge den ene veien). Luftlekasjer på vacumslanger er også vanlige feil på eldre modeller. Sist men ikke minst så er jo de motorene ofte rammet av oil-sludge dette medfører dårlig smøring noe som kan gi mange problemer deriblandt turbohavari..

Bruker du søkefunksjonen her inne så finner du mere om de fleste av disse emnene. Får du opp motorlampa igjen så kjør deg en tur innom en Saabforhandler (eller noen andre som har Tech2) så er det kansje lettere å få stillt rett diagnose.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 1998 9-5 trekker dårlig

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2010, 21:31

Det er nærliggende å anta at maksimal adapsjon er grunnen til motorlampa, ettersom det hjalp å slette koden. Feilkoden bør leses av når den kommer igjen, men du kan prøve dette selv først:

Tipper først falskluftlekkasje mellom LMM og innsug et sted, for å feilsøke dette godt bør hele systemet trykksettes, men store lekkasjer kan du høre når motoren går. Er det ikke en slik lekkasje så bør du få lest av koden, ellers blir videre tilfeldige tiltak fort dyre.

Som Tor skriver er f eks bensinpumpe og/eller filter ikke uvanlige feil.

enveisventilene Tor nevner er også en gjenganger, men trigger ikke motorlampe. Du kan sjekke dem likevel da det sikkert er feil på en av dem (veldig vanlig) og da går jo ikke bilen akkurat bedre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar