oljetrykk..

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Rom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 15 aug 2008, 23:37
Sted: løten

oljetrykk..

Legg inn av Rom » 05 jan 2011, 00:41

Har overhalt en 202 motor menne får ikke nooe eller lite oljetrykk. Har hørt ett sted at pumpa sliter med å suge opp når den har vært helt tørr? Noen tips om hva jeg kan gjøre?

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: oljetrykk..

Legg inn av Atzz » 05 jan 2011, 07:46

Den greia som oljefiltret sitter på taes av, og et av hullene bakom der fylles med olje slik at pumpen fylles.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: oljetrykk..

Legg inn av Eirik N396 » 05 jan 2011, 07:51

Verkstedhåndbøkene beskriver at en må olje pumpen når en setter sammen motoren. Dette gjøres ved å fylle på olje i et av hullene i blokka før en monterer oljefilterbraketten. Det er vel flere hull i blokka under oljefilterbraketten, jeg våger ikke si hvilken av de du skal fylle i da det er en stund siden jeg gjorde dette sist.

Jeg vet ikke om det hjelper deg, men om du ikke har gjort dette fra før ville det vel ikke skade å prøve? :)

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: oljetrykk..

Legg inn av Atzz » 05 jan 2011, 08:29

Eirik N396 skrev:Det er vel flere hull i blokka under oljefilterbraketten, jeg våger ikke si hvilken av de du skal fylle i da det er en stund siden jeg gjorde dette sist.

Det stemmer, jeg mener å huske (etter bilde i haynes-manual) at det er to!


Skal sjekke ut dette når jeg kommer hjem :)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: oljetrykk..

Legg inn av Tor N12 » 05 jan 2011, 14:43

Kan også være stempelet til oljetrykksvakta som henger, har du rengjort skikkelig og smurt opp det stempelet?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Rom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 15 aug 2008, 23:37
Sted: løten

Re: oljetrykk..

Legg inn av Rom » 05 jan 2011, 14:49

oljetrykksvakta? Henger ikke helt med nå? Den som gir signal til lampa?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: oljetrykk..

Legg inn av Tor N12 » 05 jan 2011, 14:53

Vet ikke hva som er korrekt benevnelse, i EPC så heter den bromskolv #-o Sitter i allefall i nedkant av blokka, ved oljepumpa.. Rimelig stort bolthode, tipper 19mm.. bak den så sitter det ei fjær samt nevnte stempel.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Rom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 15 aug 2008, 23:37
Sted: løten

Re: oljetrykk..

Legg inn av Rom » 05 jan 2011, 14:57

Der har jeg ikke hatt opp i det hele tatt. skal prøve å tømme på litt inn gjennom hullet til oljefilter brakketen får jeg tar ut igjen motoren.. noen smart måte å måle om jeg har bra oljetrykk?

Rom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 15 aug 2008, 23:37
Sted: løten

Re: oljetrykk..

Legg inn av Rom » 05 jan 2011, 17:16

nå trur jeg det er iorden, oljelampa slokner når jeg har dratt den noen runder på startern, å tennes igjen ca et halvt minutt etter at jeg har stoppet.. noen som har noen formening om forsinkelsen på lampa`? tykk olje, eller blir oljetrykket en stund etter at motoren har stoppet?

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: oljetrykk..

Legg inn av EdHunter N815 » 05 jan 2011, 19:02

Rom skrev:nå trur jeg det er iorden, oljelampa slokner når jeg har dratt den noen runder på startern, å tennes igjen ca et halvt minutt etter at jeg har stoppet.. noen som har noen formening om forsinkelsen på lampa`? tykk olje, eller blir oljetrykket en stund etter at motoren har stoppet?
Olje er jo en tyktflytende væske, så at det går en liten stund før trykket utligner seg og trykkføleren får med seg dette kan jeg ikke se at er unormalt.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Rom
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 15 aug 2008, 23:37
Sted: løten

Re: oljetrykk..

Legg inn av Rom » 05 jan 2011, 19:20

Bare stussa litt på det da den som regel har slokt med en gang jeg har stoppet motoren ellers. menne da har jo olja vært varm å forholdsvis tynt flytende.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: oljetrykk..

Legg inn av EdHunter N815 » 06 jan 2011, 13:17

Rom skrev:Bare stussa litt på det da den som regel har slokt med en gang jeg har stoppet motoren ellers. menne da har jo olja vært varm å forholdsvis tynt flytende.
Det er vel fordi at når du slukker motoren vrir du tenningen fra "on" til "off", mens når du slutter å dra på starteren vrir du fra "start" til "on". ;)
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar