lurer på hva slags volum jeg trenger i høyttalerkassene mine

har 2stk 10" bass, 6"x9" og 5" elementer som jeg gjerne skulle ha hatt noen kasser til...
hva burde evt jeg bygge det ut av?

Moderator: Moderatorer
Tull! Det kommer jo helt an på hva man vil oppnå med demRunek skrev:på 6x9" og 5" så spiller det ingen rolle.
Tor N12 skrev:Det kan også skille mye på hva som er optimalt volum for høytalleren, det er faktisk ikke sånn at de fleste 6x9" er beregnet på store volum som man skulle tro all den tid de markedsføres som "hattehyllehøyttalere", noen få tåler slike store volum men de aller fleste skal gjerne ha en plass mellom 30 og 60 liter pr.høyttaler.Runek skrev:på 6x9" og 5" så spiller det ingen rolle.
Atzz N1868 skrev:
Så jeg skal fylle halve(-ish) bagasjerommet med kasser til 6x9"erene?
Ja har laget kasse for at den skal passe elementene mine. Står på nettet hvor mange liter de fleste subber skal, bare å google.Tor N12 skrev:Hvis du har en sub som har så lite kabinett så går jeg ut fra at du faktisk har fått regnet ut at det er det volumet som er egnet for akkurat det ellementet??
Så godt som alle ellementer skal ha forholdsvis små kabinetter så lenge du velger trykkammer men poenget er jo at det ikke er alle ellementer som egner seg like godt til det, mange spiller MYE bedre om man velger bassrefleks.. men desverre så er ulempen da at kabinettene må være større.
SELVFØLGELIG så finner du ikke mange som har kasser på 6x9" men det er jo fordi så godt som alle bilstereoselgere sier at de passer godt i hattehylla med baggasjerommet som egnet volumDet er vel heller ikke så merkelig så lenge store deler av dagens bilstereosalg foregår på bilrekvisitaforetninger samt elektrostormarked, noe sier meg at de kansje ikke vet så mye om akustikk
Jeg vet flere som har kabinetter på vanlige 6x9" og du aner ikke hvor mye og hvor god lyd en slik faktisk kan være i stand til å lage
Man MÅ ikke.. men ALLE høyttalere har et optimalt volum og det er ikke nødvendigvis i nærheten av det volumet man skulle tro dermed lønner det seg alltid å faktisk sjekke opp den høyttaleren man skal benytteRunek skrev:det funker jo ganske greit siden jeg har vunnet div konkurranser innen stereo...
så må ikke ha kasse for at et element skal spille bra....
Ja det har jeg ikke sagt noe på, men reagerte når du skrev 30-60 liter på en 6x9" høyttaller..Tor N12 skrev:Man MÅ ikke.. men ALLE høyttalere har et optimalt volum og det er ikke nødvendigvis i nærheten av det volumet man skulle tro dermed lønner det seg alltid å faktisk sjekke opp den høyttaleren man skal benytteRunek skrev:det funker jo ganske greit siden jeg har vunnet div konkurranser innen stereo...
så må ikke ha kasse for at et element skal spille bra....
Hilsen en som har jobbet med godlyd i 25 år og som i allefall sist jeg sjekket hadde norges mest premierte bilstereobil i min gamle 900T
Runek skrev: Ja det har jeg ikke sagt noe på, men reagerte når du skrev 30-60 liter på en 6x9" høyttaller..