hvordan få kjørt på E85
Moderator: Moderatorer
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 06 jan 2011, 20:22
- Navn: olav
- Bil: saab 95 vector
- Sted: stange
hvordan få kjørt på E85
hvordan får jeg kjørt min 94 mod.saab 900 16v på E85 med maks effekt?
er ikke en turbobil
er ikke en turbobil
Sist redigert av oesterhaug den 06 jan 2011, 22:17, redigert 1 gang totalt.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: hvordan få kjørt på E85
Nytt bensinsystem og ny motorstyring.. 

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: hvordan få kjørt på E85
Hei og velkommen hit!
Må være litt moderator først da: Vær snill og les reglene for posting på forumet vårt, dobbelpostinger er f.eks ikke tillatt
Jeg slettet den andre posten din og flytter denne til teknisk nå etterpå..
For å kunne svare deg på spm skikkelig så må du i det minste oppgi motorvariant
Har bilen din Turbo så har den et annet innsprøytningssystem enn om den ikke har snurre 

Må være litt moderator først da: Vær snill og les reglene for posting på forumet vårt, dobbelpostinger er f.eks ikke tillatt

Jeg slettet den andre posten din og flytter denne til teknisk nå etterpå..
For å kunne svare deg på spm skikkelig så må du i det minste oppgi motorvariant


M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 06 jan 2011, 20:22
- Navn: olav
- Bil: saab 95 vector
- Sted: stange
Re: hvordan få kjørt på E85
bensinsystem???Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring..
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 06 jan 2011, 20:22
- Navn: olav
- Bil: saab 95 vector
- Sted: stange
Re: hvordan få kjørt på E85
hadde den hatt turbo hadde jeg vel skrevet det???????????????????????????????????oesterhaug skrev:bensinsystem???Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring..

- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: hvordan få kjørt på E85
Har du ikke turbo vil du omentrent ikke tjene en eneste hest på å kjøre på E85oesterhaug skrev:hadde den hatt turbo hadde jeg vel skrevet det???????????????????????????????????oesterhaug skrev:bensinsystem???Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring..
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- Innlegg: 8
- Registrert: 06 jan 2011, 20:22
- Navn: olav
- Bil: saab 95 vector
- Sted: stange
Re: hvordan få kjørt på E85
så det blir det samme om jeg kjøre på 95 blyfri,ell e85 vist jeg borrer 94,lenger slaglengde .vektjusterer .avbalangserer,porter planer topp ,større ventiler,større forbrenningskammer.nye kammer,grenrør ,og chip?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: hvordan få kjørt på E85
Dyser og bensintrykksregulator f.eksoesterhaug skrev:bensinsystem???Paradigm N558 skrev:Nytt bensinsystem og ny motorstyring..

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: hvordan få kjørt på E85
Det er vel knapt noen som har erfaring med å E85-konvertere en vanlig slapp suger her på berget, i allefall en med så gammeldags motorstyring. Hadde du hatt en turbomodell så hadde nok flere hatt erfaring. Å gjøre de tingene du sier vil jo selvfølgelig hjelpe på men det kan jo på langt nær være lønnsomt, de få hestene du kan hente vil koste deg mye penger så da er det bedre å heller kjøpe en turbomodell (eller bygge om til en slik).oesterhaug skrev:så det blir det samme om jeg kjøre på 95 blyfri,ell e85 vist jeg borrer 94,lenger slaglengde .vektjusterer .avbalangserer,porter planer topp ,større ventiler,større forbrenningskammer.nye kammer,grenrør ,og chip?
Ellers minner jeg igjen om reglene for posting, skal man snakke om trimming så har vi eget forum der det skal foregå

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: hvordan få kjørt på E85
Sjekk litt på Etanol.nu Men effektmessig er det lite å vinne. Du kan ev øke kompresjonen (billig) og vinne noen hester på det.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: hvordan få kjørt på E85
Ja, kjøp et større forbrenningskammer, det gjør nok susen.oesterhaug skrev:større forbrenningskammer
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
Re: hvordan få kjørt på E85
Når du skal gjøre en så omfattende jobb, kan du jo likså godt bare kjøre på med en b206 med snurreoesterhaug skrev:så det blir det samme om jeg kjøre på 95 blyfri,ell e85 vist jeg borrer 94,lenger slaglengde .vektjusterer .avbalangserer,porter planer topp ,større ventiler,større forbrenningskammer.nye kammer,grenrør ,og chip?


Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: hvordan få kjørt på E85
E85-konvertering på billigmåten er å bytte til dyser med 30 % større flowkapasitet, men går man litt mer grundig til verks så er det ikke fullt så enkelt, da større dyser normalt sett har lengre reaksjonstid. Reaksjonstiden er tiden det tar fra spenningssignalet settes til nåla løfter (nok), så slik sett bør du gjøre forandringer i motorstyringen også.
Endrer du i tillegg drivstofftrykket, så er endringen i flowmengde proporsjonal med kvadratrota av trykkøkningen, innenfor pumpas lineære kapasitet.
Etanol brenner raskere og trykket i sylinderen stiger derfor raskere. Peaktrykket kommer tidligere i forhold til stempelbevegelsen. Slik sett kan det også være greit å kunne endre tenninga elektronisk og ikke bare med fordeler, slik det er på sugeren, for å få mest mulig ut av dette. Men litt effekt vil du få uansett.
Endrer du i tillegg drivstofftrykket, så er endringen i flowmengde proporsjonal med kvadratrota av trykkøkningen, innenfor pumpas lineære kapasitet.
Etanol brenner raskere og trykket i sylinderen stiger derfor raskere. Peaktrykket kommer tidligere i forhold til stempelbevegelsen. Slik sett kan det også være greit å kunne endre tenninga elektronisk og ikke bare med fordeler, slik det er på sugeren, for å få mest mulig ut av dette. Men litt effekt vil du få uansett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: hvordan få kjørt på E85
I bilkross så bruker enkelte E85 og kjører på mye mer fortenning, da har de også større grenrør og kvassere kammer. Det utgjør jo litt, men vet ikke holdbarheten på dette, bilene er jo nesten vrak i utgangspunktet så det blir jo ikke brukt store summer på de bilene da de må loddes ut for 3000,- etter hvert løp hvis man ikke vinner. Men SAAB har jo hatt motorstyring noen år så da må man jo inn med noe mapping også kan jeg se for meg for å få utnyttet de endringene man gjør, og all verden blir det nok ikke til forskjell uansett kan jeg se for meg, det koster mer enn det smaker å trimme sugere.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: hvordan få kjørt på E85
Låner tråden din litt jeg..
Hva må til for og få konvertert en m95 9000 2.3t (fulltrykker) til E85?
Hva må til for og få konvertert en m95 9000 2.3t (fulltrykker) til E85?
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI