Kjedestrammer 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Kjedestrammer 9-5

Legg inn av Timon » 15 nov 2009, 18:54

Noen som kan avsløre for meg hvor stor kopp/bit man må ha for å skru ut denne?

Og er vanlige kopper dype nok?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 15 nov 2009, 19:08

27 mm.

Husk at du må skru ut bolten i enden først, den er 12 mm. Pass på fjæra og plastpinnen som blir med ut. Vanlig pipe er dyp nok.

Skal du skru ut med motoren i bil, så kan det være greit å løsne på bolten til løpehjulet til multireima som sitter nærmest, da den innerste delen av bolten stikker inn i hullet du må føre pipa igjennom for å nå strammeren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av Timon » 16 nov 2009, 20:06

Takker for bra svar :)

13 hakk. Er det ikke 15 hakk som er grensa for kjedebytte?
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2009, 20:09

15 millimeter, du får måle.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Timon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 646
Registrert: 20 des 2007, 16:59
Medlemsnummer: N1234
Navn: Kristian Selås
Bil: M95 9000 CS 2,3t
Sted: Vestfossen
Kontakt:

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av Timon » 16 nov 2009, 20:14

OK. Er det inkl. den greia i enden?

Edit: Den er 16 mm ute, + den biten som er nærmest kjedet = 18 mm.
"Cars are meant to be driven, beat to fuck, broken, fixed and made better!"

1995 SAAB 9000 CS 2,3t (1,4 bar)
2001 Audi A6 2.5 quattro

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 16 nov 2009, 22:24

Niks, mål kun den delen som har hakk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

joggvald
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 02 des 2009, 16:41
Bil: SAAB 9-5 Aero 2002

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av joggvald » 08 jan 2011, 19:25

Kan noen si meg hvor kjedestrammeren sitter?

Bilder hadde vært kanon! :)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av doo-kie » 08 jan 2011, 19:30

sitter i toppen helt til venstre, du må skru av det øvre motorfeste (Ufromede) så er det et hull i alu brakketten som står under den. der tar du den ut. husk å skru ut selve strammeren og fjære først, er vel en 12mm kopp du må bruke der. Ikke mist fjæra.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 08 jan 2011, 19:35

doo-kie skrev:sitter i toppen helt til venstre, du må skru av det øvre motorfeste (Ufromede) så er det et hull i alu brakketten som står under den. der tar du den ut. husk å skru ut selve strammeren og fjære først, er vel en 12mm kopp du må bruke der. Ikke mist fjæra.
Og vær forsiktig når den skal inn igjen, det er stål mot aluminium og et lite feilskjær ødelegger fort gjengene i toppen. Dette vet jeg av erfaring... :oops:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

joggvald
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 53
Registrert: 02 des 2009, 16:41
Bil: SAAB 9-5 Aero 2002

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av joggvald » 09 jan 2011, 11:54

Er det en fare for at fjæren kan dette inn i motoren? Eller bare ikke mist den ned i motorrommet?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12869
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Kjedestrammer 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2011, 11:59

joggvald skrev:Er det en fare for at fjæren kan dette inn i motoren? Eller bare ikke mist den ned i motorrommet?
Nei mister du den så forsvinner den i motorrommet et sted, ikke inn i motoren.

Et lite tillegg til forklaringa til dookie lenger opp her; når "bumerangen" til motorfestet skal løsnes, så er det lurt å ha løftet opp motoren litt først :wink: Enten man løfter ovenfra eller bruker en jekk med stor anleggsflate.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar