Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
123napp
- 0.7 bar

- Innlegg: 142
- Registrert: 26 sep 2009, 20:26
Legg inn
av 123napp » 10 jan 2011, 09:44
hei kjenner bensinlukt når jeg kommer inn i garasjen,kjennes ut som det kommer fra bagasjerom bli mere borte når jeg kjører,kan ikke se noe lekkasje,kan det komme fra bensinpumpe?

den har brukt unormalt mye bensin i det siste men den har jo veldig høy kmstand så det kan vel ha flere årsaker (466000km)
hil. tore
-
Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Legg inn
av Paul N1176 » 10 jan 2011, 11:03
vet ikke om det kan være bensinfilteret som kanskje er rustet hull i, på 9-5 står dette hvertfall forran høyre bakhjul, men på min gamle 9k 87 modell stod det i motorrommet.. usikker på hvor det står på din bil..
jeg vet hverfall att dette har skjedd på 9-5..
Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
Trond_
- 1,5 bar

- Innlegg: 371
- Registrert: 24 jan 2008, 00:10
- Navn: Trond
- Bil: 9-5SE/9000 cse Jub 97 mod
- Sted: Måløy
Legg inn
av Trond_ » 10 jan 2011, 14:02
sjekk alt av bensinslanger menst bensinpumpa går. sjekk og koblingane på armaturet på bensinpumpa

-
Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Legg inn
av Aleks_ » 10 jan 2011, 14:32
Har vært borti at en kobling har hoppet av pumpa. Sjekk under lokket i bagasjerommet.

-
henrik
- 1,5 bar

- Innlegg: 370
- Registrert: 08 okt 2005, 16:43
- Sted: Bodø
Legg inn
av henrik » 10 jan 2011, 15:20
Må si meg enig der med Aleks..
Skjekk armaturet og dens koblinger som du kommer til fra bagasjerommet. Pass på at bilen om mulig står varmt før du begynner å skal ta løs plastringen som ligger over armaturet. Samme gjelder om du skal ha av koblingene. Plasten er sprø og koblingene sitter ofte godt, så ikke lag deg evt andre problemer med å ødelegge feks koblingene.
Når det er gjort så kan du selvsagt visuelt se på filteret, det er jo ganske lettvint.
Saab 9000 2.3 Turbo CSE, 94 @ 250 BHP <-- kondemnert

Mazda 323, 92' Konevognen. (solgt)
Saab 9-5 Hot Aero, '02 @ 250 BHP
Saab 9000 2.0T, '97 @ 310 BHP
-
Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Trond N47 » 10 jan 2011, 15:53
Filteret sitter rett foran tanken som på 9-5. En god dose CRC hjelper hvis du skal komme til bensinpumpa og niplene (koplingene).
-
123napp
- 0.7 bar

- Innlegg: 142
- Registrert: 26 sep 2009, 20:26
Legg inn
av 123napp » 10 jan 2011, 16:25
ok takker igjen for tipsene,da er det bare å gå løs,finner jeg ikke noe så maser jeg igjen

-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 10 jan 2011, 18:32
Den absolutt vanligste årsaken til bensinlukt på en 9000 er rett og slett manglende slangeklemmer på rørene til påfyllinga, de ruster rett og slett og går av.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor