turbotryks måler

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Halnesen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 26 apr 2008, 19:24
Medlemsnummer: N2074
Navn: Vegard
Bil: 95 Aero 2002
Sted: Holvikja (vågsøy)

turbotryks måler

Legg inn av Halnesen » 05 feb 2011, 13:44

Meg igjen.. no skulle eg koble på turbotryks måler på 9000`en min, men når eg hadde fått den på so viste den minus. altso minus 0,6 bar.. når eg gassa so går den mot null.. har eg montert den på feil slange?

MVH Vegard
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub. :-) Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

Brukeravatar
Andrew N1328
Overload!!!
Innlegg: 1362
Registrert: 18 jun 2008, 21:24
Medlemsnummer: N1328
Navn: Andrew
Bil: 04 9-5 2.0t Hirsch
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: turbotryks måler

Legg inn av Andrew N1328 » 05 feb 2011, 13:58

Det er vanlig med vakum når du går på tomgang, når du kjører så vil du se at trykket går over 0 og mot riktig ladetrykk. Bare å kjøre seg en tur ;)
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary… That’s what gets you." -Jeremy Clarkson

http://www.garaget.org/?car=101291

Brukeravatar
Halnesen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 26 apr 2008, 19:24
Medlemsnummer: N2074
Navn: Vegard
Bil: 95 Aero 2002
Sted: Holvikja (vågsøy)

Re: turbotryks måler

Legg inn av Halnesen » 05 feb 2011, 14:05

kjempe greier, då kobla eg til igjen og tar meg ein tur :D

Takk for hjelpa :)
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub. :-) Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

Brukeravatar
Halnesen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 26 apr 2008, 19:24
Medlemsnummer: N2074
Navn: Vegard
Bil: 95 Aero 2002
Sted: Holvikja (vågsøy)

Re: turbotryks måler

Legg inn av Halnesen » 06 feb 2011, 21:02

Bilde

Her kobla eg inn slangen til turbotryksmålaren.. Har vert på ein kjøyre tur å målaren viser minus 0,8 bar, å når eg trykke til so stige den til 0,5 bar. mene, bilen er oppgradert med steg1 frå brs og skal ha eit trykk på ca 1,0 bar.

er det noko som ikkje stemme heilt, har eg kobla på feil slange?
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub. :-) Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: turbotryks måler

Legg inn av Johan N828 » 07 feb 2011, 07:57

Du har koblet deg inn riktig. Og FYI ¨å kunne du ha brukt den nippelen til høyere for slangen som du har brukt som er ledig. Det er bare å dra av hetta som sitter på den. Dersom Den viser 0,5 bar så lader den ikke slik som den skal.

//J

Brukeravatar
Halnesen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 83
Registrert: 26 apr 2008, 19:24
Medlemsnummer: N2074
Navn: Vegard
Bil: 95 Aero 2002
Sted: Holvikja (vågsøy)

Re: turbotryks måler

Legg inn av Halnesen » 07 feb 2011, 11:07

åååå kan eg det :oops:
sånn e det når du ikkje veit beire. men :) ingenting som er permanent festet, so kan fortsatt bruke nippelen vedsida av :D lagde til bare ei provesorisk løysing for eg va litt usikker :D

uansett, takk so mykje for hjelp! skal lage til permanent no, so får eg finne ut kva som gjer at eg ikkje før nukk trykk etterpå..

MVH Vegard:)
Saab 9000 2,0 ltt. 1997 jub. :-) Solgt
For mondeo stasjonsvogn. 2,0 130 hk. ( familiebilen ) .solgt.
Saab 95. 2,0t. 2001 mod. ( nye familiebilen )
Saab 95 Aero 2002 mod

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Re: turbotryks måler

Legg inn av Johan N828 » 07 feb 2011, 22:31

Glemte å nevne noe. Hvis du bruker den nippelen, så er det best å la slangen til måleren gå via T-stykket som jeg regner med at fulgte med måleren. Grunnen til det er at det sitter en reduserings"ventil" i T-stykket som luften bør gå gjennom. Måleren oppfører seg penere da. =) Jeg pleier å la denne ligge under plastdekselet mot torpedoveggen, slik at den ikke er synlig. =)

//J

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: turbotryks måler

Legg inn av na_X » 07 feb 2011, 23:15

Det kan jo være GLT som er satt feil også, eller en vacuum-lekkasje som gjør at du ikke får det ladetrykket som skal være. Eller så kan du jo få tenningsbank som regulerer ned ladetrykket hvis alt fungerer som det skal på sikkerhetssiden.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Svar