Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
Moderator: Moderatorer
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
fikk i dag opp CE lampa og fikk lest ut feilkode, der stod det p1300 og p1304..
P1300 Random Misfire Detected; Potential Catalyst Damage
P1304 Cylinder 4 Misfire Detected; Potential Catalyst Damage
hva er det som fremkaller dette?
DI ? veivakselgiver?
mvh
Paul K
edit: av og til så blinket lampen, men til slutt så var den der pemanent... merket også att når jeg kjørte ned en bakke så datt turteller plutselig fra ca 2000rpm til ca 1000rpmogså opp igjen...
fikk slettet kodene og kjørte en liten tur, da kom ikke feilkoder opp igjen.. men regner med de kommer når bilen er varm, skal teste i morgen..
P1300 Random Misfire Detected; Potential Catalyst Damage
P1304 Cylinder 4 Misfire Detected; Potential Catalyst Damage
hva er det som fremkaller dette?
DI ? veivakselgiver?
mvh
Paul K
edit: av og til så blinket lampen, men til slutt så var den der pemanent... merket også att når jeg kjørte ned en bakke så datt turteller plutselig fra ca 2000rpm til ca 1000rpmogså opp igjen...
fikk slettet kodene og kjørte en liten tur, da kom ikke feilkoder opp igjen.. men regner med de kommer når bilen er varm, skal teste i morgen..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
Det kan være så mangt, men feilen ligger i blandingsforhold, tennsystem eller kompresjon. Det kan også være dårlig toppakning som gjør at litt vann kommer inn i forbrenningskammere -t/ene.
Du kan begynne med det enkle og billige, sjekk etter falskluftlekkasjer, mål kompresjon og bytt plugger.
Du kan begynne med det enkle og billige, sjekk etter falskluftlekkasjer, mål kompresjon og bytt plugger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
UFFIngvar N629 skrev:Det kan være så mangt, men feilen ligger i blandingsforhold, tennsystem eller kompresjon. Det kan også være dårlig toppakning som gjør at litt vann kommer inn i forbrenningskammere -t/ene.
Du kan begynne med det enkle og billige, sjekk etter falskluftlekkasjer, mål kompresjon og bytt plugger.

får prøve å se på det i morgen.. kan det være en ide å ettertrekke toppen?
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
Start med det jeg listet opp først, og så kan du lyse ned i plugghullene og se om du ser vanndråper i en eller flere av sylindrene. Er det toppakninga så er det sannsynlig at den også er litt tungstartet når den er kald. Har du mulighet til å lese ut adapsjoner med diagnoseverktøyet du bruker?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
ja skal seff ta det enkleste først.... har nok ikke mulighet til å sjekke adapsjon med det diagnose verktøyet nei..Ingvar N629 skrev:Start med det jeg listet opp først, og så kan du lyse ned i plugghullene og se om du ser vanndråper i en eller flere av sylindrene. Er det toppakninga så er det sannsynlig at den også er litt tungstartet når den er kald. Har du mulighet til å lese ut adapsjoner med diagnoseverktøyet du bruker?
det har luktet litt frostveske, men jeg har ikke oppdaget ett det har minket noe i tanken.. og den starter fint og flott når det er kaldt, 13 minus nå og null problem....
jeg vet att det er en del vakumslanger som er morkne så det skal jeg også få byttet så snart som mulig..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
ja da har jeg vært ute å testet bilen.. kodene kom ikke tilbake igjen..(bilen startet også fint i -22, kjøleveske målt til ca -45)
byttet etterpå plugger og alle vakumslanger, har i tillegg gjort rent toppdeksel og byttet en enveisventil til veivhusventilasjonen. så også ned i alle plugghullene, der var det ingenting som så unormalt ut, alle pluggene var også fine..
har vært ute på en lang kjøretur etterpå, og fortsatt ingen check enging lampe..?? føler meg ikke sikker på att det er borte for alltid
byttet etterpå plugger og alle vakumslanger, har i tillegg gjort rent toppdeksel og byttet en enveisventil til veivhusventilasjonen. så også ned i alle plugghullene, der var det ingenting som så unormalt ut, alle pluggene var også fine..
har vært ute på en lang kjøretur etterpå, og fortsatt ingen check enging lampe..?? føler meg ikke sikker på att det er borte for alltid

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
kanskje det er så enkelt som pluggene? http://www.saabscene.com/forum/lofivers ... 32554.html
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
Da har lampa begynt å blinke noen ganger til meg, men lyser ikke konstant enda..
Har ikke fått lest ut feilkoder enda, men regner med det er samme som sist..
Paul
Har ikke fått lest ut feilkoder enda, men regner med det er samme som sist..
Paul
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 226
- Registrert: 28 apr 2008, 19:27
- Medlemsnummer: N1698
- Navn: Marius Husnes
- Bil: 1998 Saab 9-5
- Sted: Mo i Rana
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
Blinkende lampe indikerer vel Random/Spesifikk Missfire.
1998 Saab 9-5 2.0t [305bhp/435nm]
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
Pioneer | Rockford Fosgate | Forge Motorsport | JT-Tuning | Bilstein | H&R | Innovate | Engine Mode | OpenSID | MapTun Performance | SAS
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
Ja er jo det jeg har hatt feilkoder på før, så jeg skal få sjekket hvilke koder som ligger inne nå..Marius N1698 skrev:Blinkende lampe indikerer vel Random/Spesifikk Missfire.
Men klarer ikke helt å finne ut hvorfor jeg får missfire..
Paul
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
sjekk jordinga rundt innsuget(førersiden av innsuget). Er det dårlig jord der, kan det trigge MASSER av missfire.
Har du prøvebyttet tennkassett?
Mvh. Pål
Har du prøvebyttet tennkassett?
Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
skal sjekke jordingen.. den som sitter i nerheten/på termostat huset?Pål N526 skrev:sjekk jordinga rundt innsuget(førersiden av innsuget). Er det dårlig jord der, kan det trigge MASSER av missfire.
Har du prøvebyttet tennkassett?
Mvh. Pål
nei, men tenkte jeg skulle bytte over tennkassetten fra sedanen..
Paul
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
Da har jeg endelig fått byttet tennkasetter, og kjørt slik enn god stund.. det merkelige er att det ikke kommer opp feilkoder på noen av bilene nå!
kan dette ha noe med crappy SW på sedanen(bsr steg 1) ??? er det noen måte de kan endre følsomhet på missfire i SW??
Paul K
kan dette ha noe med crappy SW på sedanen(bsr steg 1) ??? er det noen måte de kan endre følsomhet på missfire i SW??
Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
Jepp, det er fullt mulig å endre følsomheten, og det gjøres faktisk i noen av de nevnte filer, men ikke alle. Trimmer man hardt så er det nødvendig å tillate mer misfire, jeg har gjort det på min egen bil men da snakker vi 400 hester, ikke 200... Men aggresiv tenning og/eller fet blanding gir mer misfire, uten at effektuttaket trenger å være så høyt.Paul N1176 skrev: kan dette ha noe med crappy SW på sedanen(bsr steg 1) ??? er det noen måte de kan endre følsomhet på missfire i SW??
Paul K
Tror likevel ikke du skal skylde på softwaren din, dersom tennkassetten du hadde før ga for lav spenning så vil det ha gitt misfire ved full gass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Feilkode p1300 og p1304 + CE - 9-5 2,0 03
ja men jeg har ikke kjøpt noen ny kassett? bare byttet plass på de.Ingvar N629 skrev:Jepp, det er fullt mulig å endre følsomheten, og det gjøres faktisk i noen av de nevnte filer, men ikke alle. Trimmer man hardt så er det nødvendig å tillate mer misfire, jeg har gjort det på min egen bil men da snakker vi 400 hester, ikke 200... Men aggresiv tenning og/eller fet blanding gir mer misfire, uten at effektuttaket trenger å være så høyt.Paul N1176 skrev: kan dette ha noe med crappy SW på sedanen(bsr steg 1) ??? er det noen måte de kan endre følsomhet på missfire i SW??
Paul K
Tror likevel ikke du skal skylde på softwaren din, dersom tennkassetten du hadde før ga for lav spenning så vil det ha gitt misfire ved full gass.
den ene gir feilkode på ene bilen men ikke på den andre, den ene er original SW den andre er steg1.
og motorlampa kom aldri ved full gass, men var vel heller med tung last ved lavt turtall...
og det var altså på den originale bilen det kom feilkoder..
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo