Mekanisk feil på spjellhus (Løst)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
spokelseblod
Innlegg: 11
Registrert: 02 mai 2009, 13:43

Mekanisk feil på spjellhus (Løst)

Legg inn av spokelseblod » 10 mar 2011, 17:58

Noen som vet hvor feilen sitter, har hatt den på verksted for å rense spjellhuset. det hjalp helt til første gasspådrag,
rett i limp home. Feil kodene har jeg ikke da kjærringa henta bilen. Motor lampa lyser ikke nå men verkstedet sa at feilen kommer igjen ved gasspådrag, må spjellhuset byttes?!? Noen som vet noe om det her?

Ønsker kjappe svar da jeg har time på feilsøking IGJEN......
Sist redigert av spokelseblod den 13 mar 2011, 10:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Mekanisk feil på spjellhus

Legg inn av Tor N12 » 10 mar 2011, 19:03

Det kan jo være flere grunner men det normale er at man har avvik på de to potmetrene som sitter i spjellhuset og da må det desverre byttes.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Mekanisk feil på spjellhus

Legg inn av Pål N526 » 10 mar 2011, 22:02

Hei

De kommer ikke 100% til om de kun renser med spjell stående på bil. Spjeldet kan åpnes og renses med spray som er anbefalt til formålet(vær obs på SPRØ plast). Dette gjorde jeg nettop på en t7 maskin, og fikk aldri limp home etter den gang. Når du er på verkstedet, be de om å gi deg feilkoden, da det kan gi deg retningsliner på hva/hvor feilen ligger.

På spjeldet jeg rensa, så var feilen at det hang litt i en sotkant på undersiden av spjeldet.

Som Tor nevner over, er det feil på et/begge potmeterene, så må det byttes da det ikke kan "overhales" på noen måte. Du kommer til å få renset det ene(på plastboks-siden), men ikke det andre.

Mvh. Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

spokelseblod
Innlegg: 11
Registrert: 02 mai 2009, 13:43

Re: Mekanisk feil på spjellhus

Legg inn av spokelseblod » 11 mar 2011, 09:54

Takk for svarene, ble litt klokere.
Da får vi se hva Taugbøl bil og maskin får til :wink:
Sikker på at jeg ryker på 10 lapper til...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Mekanisk feil på spjellhus

Legg inn av Ingvar N629 » 11 mar 2011, 11:36

10 lapper?? Www.partsforsaabs.com selger nye spjellhus. Kjøp nytt og bytt, det er så lett at det gjør du selv. Ta av minus batteripolen mens du holder på, så slettes feilkoden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

spokelseblod
Innlegg: 11
Registrert: 02 mai 2009, 13:43

Re: Mekanisk feil på spjellhus

Legg inn av spokelseblod » 11 mar 2011, 13:39

Da har jeg fått fiksa problemet, litt kontakt rens på en liten plast motorstyring som sitter på spjellhuset. Kommer problemet tilbake bytter de den, det ble en god del billigere en frykta. 431kr

Svar