Kjipe greier..

Åpent forum der alt annet enn Saab diskuteres!

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Frode N220
1,5 bar
1,5 bar
Sted: Stjørdal

Legg inn av Frode N220 » 03 des 2004, 17:20

Trond N47 skrev:Tåkelysene skal ikke blende møtende trafikk i tåke, de skal gi bedre lys rett foran bilen. Det er tillatt større lysspredning (over selve lysbildet) fra tåkelys enn fra nærlys, opptil 25% mot 10% for nærlys.
Jeg påstod at det noe av oppgaven til tåkelys foran var lik tåkebaklys - altså å "blende" mer enn vanlige lys, slik at bilen ble lettere å se. Dette var mest synsing etter å ha møtte mange biler i en utpreget "rånelandsdel"- Trøndelag. Dette bekreftes jo egentlig av deg - når du sier at lyktene på Volvo ikke gir mye lys på vegbanen foran bilen, men at de har nesten bar blendende effekt. Det mest ekstreme ytterpunktet i så måte, må være MB 124-serie. Her er det ekstremt mye blending, og ufattelig egennytte av å bruke tåkelysene. ("Rånetaxisjåførene" (les:alle) i trøndelag kjører alltid med disse lyktene tent... :x )
Spenning over nærlysene er ikke det samme som ladespenningen, Freshmaker. Tynne ledninger og lang ledningsføring er ofte årsaken til lav spenning der, sammen med dårlig jording. Lønner seg¨å trekke opp ny jordledning med minst 2,5 mm og under halvmeteren. Dette vil hjelpe på Sintraen. Nytt laderele som lader 14,5V i stedet for 14 hjelper også. Med 15V ødelegger du batteriet.
Hør, hør!
Men, Trond. Jeg har jo nettopp begynt å legge opp ledninger for å sette på ekstrarelé på "The Sintra". Mener du at det kan være nok med ny og bedre (kortere) jording? :blankstare:
(Får forresten ikke til denne lysrelé-greia. Når jeg kutter de "originale" ledningene til nær- og fjernlys, for å bruke disse som styrestrøm til relèene - mister de spenninga..? :no: :? :roll: :x
Målte min 9000 CC når ladespenningen var 14,00V over batteriet. Da hadde +ledningen inn på nærlysene 13,99V og -ledningen 13,91V. Skal forsterke jordingen.
Det er jo INGENTING. På den amerikanske Opelen er også ladespenninga overraskende god - 14,0 V. Men på pærene i hovedlyktene er det bare 11,8 V. Ikke rart det føles som parafinlykter... :-x
Frode N220

M60 Saab 93F
04 Toyota Prius "Redde verden, strikking og lese bøker"

Svar