2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av Pål N526 » 20 apr 2011, 16:45

Hei.

Les: http://photo.platonoff.com/Auto/2007051 ... rom_a_9-3/

Så skjønner du hvordan fjærvbeinet henger sammen 8)

Lageret sitter i toppen, men fjæra må avlstes for å få det fra hverandre..

Relevant info fra tidligere post av meg:
------------------------------------------------------
Den guiden karl viser til er ok, men for all del IKKE bruk wise grip tang for avlåsing av aksling til å skru av muttra på toppen. Gjør du dette ødelegger du akslingstålet-> skader foring i demper! Skal du derimot bytte til nye dempere, så kan du gjøre dette(dog ikke montering av nye). Det er muligheter for låsing av aksling på topp. trenger ikke noe spesialverktøy heller 8)

ta en LANG kopp og sett en wise grip tang på den. så tar du en skralle 1/4 eller 3/8 avhengig av hva som går igjennom 1/2" på koppen og setter på den bits/kopp/torx som passer på akslingen. På den måten har du låst av aksling og kan skru av mutter. Husk at fjæra BØR være avlastet for din egen sikkerhet 8)

en ide for hvordan det kan gjøres:
Bilde


Ang lageret på toppen av demperen, så trenger du kun å bytte dette "strut Bearing"(se bilde) og ikke selveste "strut mount".
Strut bearing:
Bilde

Strut mount:
Bilde
-------------------------------------------------------------

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av Ingvar N629 » 20 apr 2011, 16:54

Enklere enn som så, ta ut de to boltene som holder sammen spindel og fjærbein, løsne lenkearmen mellom fjærbein og krengehemmer, og skru ut de tre boltene øverst som holder fjærbeinet til karosseriet. Vips, så er det løst og kan tas ut, altså ikke mer enn 6 bolter.

Bruk muttertrekker til å skru ut mutteren i senter oppe på fjærbeinet, og så er det bare å bytte lager (sitter inne i lagerholderen). Det er spenn i fjæra, men på 9-5 er det ikke mer enn at jeg aldri har brukt fjærklemmer hverken ved demontering eller montering. Om det samme lar seg gjøre på 9-3SS/SC får noen andre svare på, men jeg vil tro det skal gå fint.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 20 apr 2011, 19:16

Jøss, det var gode svar :)

Dette virker jo såpass enkelt at jeg faktisk skal driste meg å gjøre det selv. Disse lagrene kommer vel neppe på mer enn kr. 300, og det er jo småtterier i forhold til 2-3 timers bilkjøring og et par dager med leiebil hvis jeg skal bruke reklamasjonsretten. For ikke å snakke om tidsbruken, dette kan umulig være snakk om mer enn en time eller to selv for en sann amatør som meg selv.

Hvor får man kjøpt delene? Speedparts?

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av Ronald » 20 apr 2011, 20:36

Jeg fikk byttet fjærbeinslagrene på reklamasjonsretten.

De som Saab selger nå er en forbedret versjon.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av Pål N526 » 20 apr 2011, 23:00

Hei.

Om du skal kjøpe nye, så kjøp orginale!

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 21 apr 2011, 16:25

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... db049c699b

"Original fabrikat".

Er disse riktige?

EDIT: Tok sjansen på at de stemmer og bestilte jeg. Imidlertid fikk jeg bare valgt "forskottsbetalning" og "leverans gjennom Speedparts Norway." Men det er ingen info på hvordan denne forskuddsbetalingen skal gjennomføres, merkelig nok. Noen som vet?

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av Skaten N671 » 22 apr 2011, 09:33

kryss av på bestilling gjennom SP norway, så kommer det i oppkrav som normalt :wink:
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 22 apr 2011, 14:36

Takker, da har jeg nok gjort det riktige.

Uansett har jeg ingen betenkeligheter med å gå i gang med denne jobben selv takket vært god hjelp her inne. Med et skikkelig koppnøkkelsett, et lite utvalg tenger, muligens en muttertrekker og et sett fjærklemmer fra Biltema "just in case" bør dette gå helt greit. Tenker at noen treklosser og "løftebukk" fra Toyota også kommer godt med.

:)

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 10 mai 2011, 09:55

Har ikke byttet lagrene enda pga litt tidsmangel, dessuten ble det faktisk helt stille der framme når været ble tørt og varmt.

Imidlertid er det nå snart et år siden jeg hadde bilen flere turer på verksted, blant annet et på tre uker, hvor det endte med at en trykksensoren i partikkelfilteret som styrer regenereringen ble byttet. Regner med at den ikke har fungert skikkelig siden bilen var helt ny siden jeg jevnlig har hatt problemer med partikkelfilteret, men ikke etter at den ble byttet. Kjøremønsteret mitt har vært det samme hele tiden.

For å feire det kommende "jubileet" tok jeg ut egr-ventilen og tok en titt. Den var ikke veldig sotete, mulig det er et tegn på at ting fungerer som de skal? Gjorde selvfølgelig ventilen ren før jeg satte den på plass igjen.

Kanskje det er en god ide å rengjøre ventilen f.eks. en gang i året?

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 14 mai 2011, 22:32

Hmm...nå er ene vindusheisen bak blitt så treg at den slår seg ut flere ganger før vinduet er ferdig lukket. Er fremdeles litt å skru på til å være en bil som kun er gått 45.000...

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 14 mai 2011, 23:13

Prøvd å kalibrere vindusheisen?

Står bra forklart i instruksjonsboken :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 15 mai 2011, 08:10

Skal selvfølgelig prøve, men jeg tviler på at det er problemet. Vinduet går ned som normalt, men når det skal opp går det noen cm svært sakte og stopper. Ved å betjene knappen kommer det noen cm til før det slår seg ut. Dette må gjøres flere ganger, og den siste tredjedelen går vinduet i bortimot normal hastighet og stopper når det er lukket. Tror nok at dette rett og slett er en treghet, har vært borti feilkalibrerte vindusheiser på en Passat for noen år siden og det gikk heisen i normal hastighet hele tiden - den bare stoppet på feil sted.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 15 mai 2011, 10:21

Sjekket boka, og testet litt. Kalibrering fungerer kun på framvinduene og ikke på de bak i følge boka. Det trege vinduet fungerer forresten fint nå rett etter at bilen er vasket. Vann smører tydeligvis godt :roll:

EDIT: Så det ikke før nylig, men de gutta hos forhandleren som skrudde på bilen når den stod tre uker på verksted har ikke gjort seg så veldig mye flid. Kabelføringene skal være festet med strips som sitter fast i forskjellige festebraketter. Disse har de kappet, og ikke giddet å bytte. Ikke det at kablene henger og slenger så veldig mye, men jeg vil tro at de er mye mer utsatte for gnag og slitasje når de ikke er festet slik de skal. Mindre og mindre imponert...

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 23 okt 2011, 08:36

Grunnet tidsmangel fikk jeg ikke byttet lagrene før denne uka. Det har ikke vært problematisk å kjøre med, for knakingen har kommet og gått avhengig av temperatur og fuktighet. Jobben i seg selv var latterlig enkel, og resultatet ble bra. De gamle lagrene var i og for seg ikke helt utslitte, men de var fulle av møkk og var vanskelige å bevege. Det ene satt omtrent helt fast.

I løpet av sommeren har jeg kjøpt en adapter som lar meg koble pc`n til diagnoseuttaket og lese samt resette feilkoder, og nå er en restrictor plate til egr-ventilen på vei fra ebay. Tar ikke sjansen på å blokkere ventilen helt.

Forhåpentligvis blir bilen til å leve med ei stund framover med disse tiltakene, selv om den har et anfall av råtten tomgang på varm motor igjen. Håper at det går over denne gangen også.

EDIT: Satte på fjærklemmer for sikkerhets skyld. Det var nok bra, for jeg måtte stramme dem ganske bra for å få skrudd sammen igjen.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 27 okt 2011, 12:10

Da er EGR demontert og rengjort. 7000km med BSR-trim har knapt medført nedsoting, og jeg monterte med uoriginal restrictor plate fra ebay til den nette sum av kr. 41 ferdig levert i postkassa. Ser ut til å fungere uten at motorlampa tennes så langt.

http://www.ebay.com/itm/120796498281?ss ... 1497.l2649

EDIT: Dette er hva som skrives på Wikipedia om EGR-ventiler:
In diesel engines

By feeding the lower oxygen exhaust gas into the intake, diesel EGR systems lower combustion temperature, reducing emissions of nitrous oxides. This makes combustion less efficient, compromising economy and power. Diesel EGR also increases soot production, though this was mitigated in the US by the simultaneous introduction of diesel particulate filters. EGR systems can also add abrasive contaminants and increase engine oil acidity, which in turn can reduce engine longevity.

Though engine manufacturors have refused to release details of the effect of EGR on fuel economy, the EPA regulations of 2002 that led to the introduction of cooled EGR were associated with a 3% drop in engine efficiency, bucking a trend of a .5% a year increase.

Svar