900 sedan eller ei??
Moderator: Moderatorer
- Anders N95
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
900 sedan eller ei??
Fikk bare så lyst til dette Flere inne på forumet som har 900 sedan som de sverger til? Har ikke sett mange...
Vørterøl og svisker!!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
kremt, kremt....Børre N17 skrev:...kremt: DET MANGLER ET ALTERNATIV DER!!!
Tre alternativ takk, få då med 3 dørs coupe, 2 dørs sedan og cabben i tilegg også.... Og skal en vere veldig nøyen (og det er vi vel ) bør vel også 900 CD (forlenga 4d) vere med også.
Hadde som kjent (kanskje ) ein 900 4d sedan før eg kjøpte 3d-en, og sånn totalt sett er det 3d-en som _er_ sjølve identiteten til SAAB.
Den er igrunnen alt som SAAB står for...
So min favoritt er og vert 3d-en. Ein nr. 2 er nok cabben, og må en velge noko praktisk vert det 5d, igjen på grunn av tradisjonar. 4d/2d vert for upraktisk, sidan bagasjeromsluka er for lita. Når eg hadde 4d-en køyrde eg stort sett med baksete nede for å kunne transportere det som eg hadde behov for. Grunnen var rett og slett at det vart for lavt baki der, slik at ting som PC-skjermar ol. vart for stort for både innlastingsluka og sjølve koffertloket, noko som bagasjeromsloket bar preg av frå tidligare eigar, som brukte bilen til å frakte ein del markiser og persienner, det var fullt i små utoverbulkar...
BTW: Einaste plassen å transportere ein 17" skjerm i embalasje i ein 4d 900 er i framsetet, det går akkurat, en har vel eit par cm klaring når du legg inn reversen. På combi modellane går en 17" fint i bagasjeromet utan å legge ned seter, men 19" i embalasje går akkurat ikkje. Då må baksetet leggast ned.
- Anders N95
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 31
- Registrert: 10 mar 2003, 01:00
- Sted: Sula MR
Vil bare si det sånn; 5-D=Saab med ryggsekk, 4-D=Excecutive Saloon, 3-D=Sport Coupé, 2-D=Excecutive Coupé. Jeg rangerer bilene slik når det kommer til utseende: 3d,4d,2d,5d. En 3 dørs med araberfront er aldri feil, en fin post-87 4 dørs er alltid rett (representasjonsvogn), 2 dørs er greit nok for to mens 5 dørs bare er praktisk. Det er noe som skurrer rundt C-stolpen der. Kanskje det er operafönsteret?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Araberfront?Møttemjøl racing skrev:Vil bare si det sånn; 5-D=Saab med ryggsekk, 4-D=Excecutive Saloon, 3-D=Sport Coupé, 2-D=Excecutive Coupé. Jeg rangerer bilene slik når det kommer til utseende: 3d,4d,2d,5d. En 3 dørs med araberfront er aldri feil, en fin post-87 4 dørs er alltid rett (representasjonsvogn), 2 dørs er greit nok for to mens 5 dørs bare er praktisk. Det er noe som skurrer rundt C-stolpen der. Kanskje det er operafönsteret?
Ja, enig i at glaset i C-stolpen på 5d krev litt tilvenning for å seie det mildt.
- Anders N95
- 1.2 bar
- Innlegg: 294
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Bil: Ingen for tiden.
- Sted: Stavanger
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 31
- Registrert: 10 mar 2003, 01:00
- Sted: Sula MR
Araberfront, det kommer av en uttalelse fra motorjournalist Bjørn "Ausjen" Johannesen i en test av en 900 T-16 Aero 1986 modell mot en 1998-99 Mitsubishi Carisma GDI , der Ausjen mente at 900'en med den gamle rett-opp-og-ned fronten minner om en morsk araber, type Ben Redik Fy-Fasan. Bare leig Flåklypa, og se etter selv... han har rett.
Inngikk det ikke i den testen å kjøre fra en bensinstasjon i Oslo til Kløfta og tilbake? Såvidt jeg husker så var 900'en tilbake i Oslo en god stund før Mitsu'n fordi han hadde holdt fartsgrensa med den og bare brukt littebitte granne mer enn Mitsu'n som måtte lunke etter for å ikke bruke for mye?
Godt mulig jeg favoriserer litt her nå...hehe
Godt mulig jeg favoriserer litt her nå...hehe
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Jauda, Flåklypa er obligatorisk.Møttemjøl racing skrev:Araberfront, det kommer av en uttalelse fra motorjournalist Bjørn "Ausjen" Johannesen i en test av en 900 T-16 Aero 1986 modell mot en 1998-99 Mitsubishi Carisma GDI , der Ausjen mente at 900'en med den gamle rett-opp-og-ned fronten minner om en morsk araber, type Ben Redik Fy-Fasan. Bare leig Flåklypa, og se etter selv... han har rett.
Men '86 900 Aero mot '99 Mitsu Carisma (noko den manglar totalt), der då rått parti, og ein noko merkelig test?
- Jørgen N237
- MAX BOOST
- Innlegg: 6464
- Registrert: 05 jun 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N237
- Navn: Jørgen Tveiterås
- Bil: GM
- Sted: Geiranger, sunnmøre
- Kontakt:
Sedan...
Jeg drømmer om en hvit 2dørs 900 sedan med turbo.. Med lakkerte sideskjørter og støtfangere. Helst -90 og etter det... Men kjører nå en 99 2dørs, albastergul -79.. Fullrestaurert av familimedlem i et halvt år, Deilig bil å kjøre.. Kom i familiens eie i fjor sommer, da den ble innkjøpt i ålesund. Nå kjører den på bergensveier..
Mvh Freshmaker
Mvh Freshmaker
Styrer med DAB og AUX
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 31
- Registrert: 10 mar 2003, 01:00
- Sted: Sula MR
Re: Sedan...
Mr. Tveiterås I presume? Takk for sist, det er min støtfanger dere har. (Fra hvit 900 GLE) Godt å høre at bilen går bra, er det muligheter for å få noen bilder på mail av den?Freshmaker skrev: Men kjører nå en 99 2dørs, albastergul -79.. Fullrestaurert av familimedlem i et halvt år, Deilig bil å kjøre.. Kom i familiens eie i fjor sommer, da den ble innkjøpt i ålesund. Nå kjører den på bergensveier..
Mvh Freshmaker
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 149
- Registrert: 08 mar 2003, 01:00
- Sted: Lørenskog
Den lekreste 900, også i sammenligning med resten av utvalget fra SAAB, er kanskje 900 Aero cab. 2dørs. i gult.
Den testen Rune nevner startet med at Carismaen hadde bensingaranti.
Dvs. du skulle få igjen penger hvis den gikk over et visst forbruk.
Gode gamle Ausjen tok sønnens 900 Turbo og utmannet direktøren på Mitsubitsi. Dermed var "krigen" igang.
Imidlertid var Carismen inn på verskstedet før kjøringen og fikk sikkert strupt alt som kunne strupes......
Ausjen kjørte visstnok også med airconditionen på en stund, til han kom på at det var en konkurranse. Jeg tror også han kjøret med vinduet nede en stund også. Og han var tilbake i Oslo lenge før Carismaen.
OG bensinforbruket på 900 var bare en tanke høyere enn på Carismaen.
NOT BAD!
Det kan nevnes at Carismaens bensingaranti etterhvert forsvant.
Den testen Rune nevner startet med at Carismaen hadde bensingaranti.
Dvs. du skulle få igjen penger hvis den gikk over et visst forbruk.
Gode gamle Ausjen tok sønnens 900 Turbo og utmannet direktøren på Mitsubitsi. Dermed var "krigen" igang.
Imidlertid var Carismen inn på verskstedet før kjøringen og fikk sikkert strupt alt som kunne strupes......
Ausjen kjørte visstnok også med airconditionen på en stund, til han kom på at det var en konkurranse. Jeg tror også han kjøret med vinduet nede en stund også. Og han var tilbake i Oslo lenge før Carismaen.
OG bensinforbruket på 900 var bare en tanke høyere enn på Carismaen.
NOT BAD!
Det kan nevnes at Carismaens bensingaranti etterhvert forsvant.
Lars
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Ja, ein 900 monte carlo som den er kalla er då aldri feil...Lars H N40 skrev:Den lekreste 900, også i sammenligning med resten av utvalget fra SAAB, er kanskje 900 Aero cab. 2dørs. i gult.
Den testen Rune nevner startet med at Carismaen hadde bensingaranti.
Dvs. du skulle få igjen penger hvis den gikk over et visst forbruk.
Gode gamle Ausjen tok sønnens 900 Turbo og utmannet direktøren på Mitsubitsi. Dermed var "krigen" igang.
Imidlertid var Carismen inn på verskstedet før kjøringen og fikk sikkert strupt alt som kunne strupes......
Ausjen kjørte visstnok også med airconditionen på en stund, til han kom på at det var en konkurranse. Jeg tror også han kjøret med vinduet nede en stund også. Og han var tilbake i Oslo lenge før Carismaen.
OG bensinforbruket på 900 var bare en tanke høyere enn på Carismaen.
NOT BAD!
Det kan nevnes at Carismaens bensingaranti etterhvert forsvant.
Mitsu prøvde seg vel med bensingaranti, men GDI-en slo vel aldri heilt til.
Såg ein test i Drive for noko sidan også, der dei testa ein av FSI motoren til VAG. trur det var 1.8 FSI, 1.8 vanlig og 1.8 turbo. Trur det var 1.8 vanlig som enda opp med å vere snildast på suppa. Meinar det var Golfar som vart testa.