Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Pasient N657 » 16 okt 2008, 17:57

Okei, saken er som følger:

For en god stund siden, så fikk jeg noen problemer med bilen. Den rykket voldsomt med pådrag, og viste ikke rett ladetrykk. Etter litt feilsøking og masse bannskap konkluderte vi med at magnetventilen var gåen. Greit nok, bestilte ny fra speedparts og monterte den. Bilen gikk som den skulle og alt var fantastisk.

Så i dag skulle jeg ut på E10. Vanlig pådrag i form av full gass og plutselig så rykker bilen noe sinnsykt. Jeg slipper gassen og stopper på ei busslomme og lurer på hva som nettopp skjedde. Etter en kjapp sjekk under panseret for og se at ingen slanger var defekte eller hoppet av, så kjører jeg videre. Prøver på samme manøver som sist, men holder et øye på turbotrykksmåleren. Vanligvis går den opp til 1 bar og blir der, men her så gikk den opp til 1,3-1,4 og i noen tilfeller 1,5 før den kutter. Jeg vet ikke hva som slår inn, men det må vel være en eller annen form for beskyttelse mot for høyt ladetrykk. For såvidt meg bekjent har den aldri laddet over 1,1.

Så jeg stopper på esso og begynner og tenke hva jeg har gjort med bilen i det siste. Jeg kommer fram til at det siste jeg gjorde var og montere turbotrykksmåleren på ordentlig vis. Dette ble gjort ved at slangen som orginalt gikk til avlastningsventilen ble koblet sammen med slangen til måleren i et t-stykke. I den trede utgangen på t-stykket går det en helt vanlig slange kjøpt på esso, denne slangen går til dumpventilen. Når jeg vridde på denne slangen, eller generelt holdt på med den, så kom det en suselyd fra den, nesten som falskluft eller noe sånt.

"Okei, det MÅ være den da!", tenker jeg. Jeg kobler vekk måleren, kaster slangen i bagasjerommet, og kobler den orginale slangen på dumpen. Suksess, nå kutter ikke bilen!

Meeeeen... Den går ikke sånn som den skal! Den går akkurat like bra som når den forrige magnetventilen var ødelagt. Og det er ikke noe særlig og hoppe i taket over. Er vel kanskje 170-185 hester i den nå, kontra 225 som det skal være.

Så, dere kloke saab-hoder, vær så snill og hjelp meg med dette, for nå blir jeg nesten sinnsyk. Er det magnetventilen min som er gått åt skogen igjen, eller er det en annen forklaring på hvorfor bilen ikke går som den skal?

Og før jeg glemmer det, bilen er en M96 9000CS 2.0 LTT med Steg 1 chip fra SP og SP dumpventil (den blåe RFL-look saken). Ellers er bilen orginal motormessig.

Tusen takk for svar!
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Pasient N657 » 16 okt 2008, 18:56

Mener det var kopi, kosta ca 1350,-.

Har nå lagt opp nye slanger fra innsuget til t-stykket, og fra t-stykket til dumpen. Gjennomsiktig og fancy :P

Så i skrivende stund står bilen og går seg varm.. Skal ut og teste nå som jeg vet at alle slanger er inntakte, og jeg kan lese av turbotrykket.

Hvordan sjekker jeg at utgangen er brent? Kan jeg se det fysisk, eller må jeg måle og gjøre andre ting jeg ikke har peiling på?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Edward N812 » 16 okt 2008, 19:45

hei! jeg setter en femmer på at du nå kjører på grunnladetrykk. og jeg setter en tier på at drivstega i hjernen din er brent (samme som daniel tipper) veldig typisk oppførsel da. og da må du ikke finne på å bytte magnetventil for å løse problemet. den vil ryke like fort, samme hvor original den er ;)

hvis du ikke har lyst til å måle deg fram til om drivstega i boksen din er gåene, eller bytte dem ut når (merk, NÅR ;) ) du finner ut at en eller fler av dem har tatt kvelden, så kan du sende boksen din i posten til meg, så kan jeg fikse problemet gratis. har også nye transistorer liggende (drivsteg)

jeg kan selvsagt ikke si med hundre prosent sikkerhet at det er akkurat det som er feilen, men alle symptomene er der. jeg har også opplevd (slik som deg) at bilen kanskje veksle mellom GLT og sprellende høyt turbotrykk (null kontroll).

la tråden ligge og godgjøre seg litt, vent på svar fra de gode gutta, hehe. så kan du kontakte meg om du kommer fram til at det må være drivstega som er gåene.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 okt 2008, 19:48

Og for å feilsøke på drivsteg: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=113657" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Pasient N657 » 17 okt 2008, 01:29

Tusen takk for svar! :)

Edward: Jeg har den orginale styre enheten liggende, så i værste fall får bilen gå med 150 hk mens du tukler litt. Og du må nesten få betalt for en slik jobb :P

Og bilen går ikke på GLT, den går opp til 0,8 på nåla, men bikker aldri 1. Så den går ikke dårlig, men den mangler "det lille ekstra" om dere skjønner. Og det er sporadisk effekt, beskrevet litt lengre ned i innlegget.

Jeg har vært ute og tukla med slanger og sett at ingenting er galt der. Men når jeg var ute og kjøre skjedde noe rart, jeg skulle gi på i andre, og fra 2500 til 4000 rpm skjedde det ikke noe særlig, var som den mangla trykk. Nesten som om clutchen slura, men var ikke det. Også plutselig kom den seg, og da var det greit med trykk, men ikke helt hvor det skal være...

Men om det er drivstegene som er ødelagte, ville ikke magnetventilen bli ødelagt med engang? Har kjørt et par uker på fult trykk før dette skjedde. Eller kan det bare skje sånn plutselig?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Edward N812 » 17 okt 2008, 08:36

jeg og har opplevd litt "både og" når jeg har svidd mine magnetventiler pga svidde drivsteg (og omvendt, ikke glem det, hehe)

siste gangen det skjedde, husker jeg at bilen først gikk på grunnladetrykk eller noe rundt der, og midt under pådrag kunne den finne på å skyte så høyt at den kutta. det skjedde derimot ikke veldig mange ganger før det var helt over, og det som kjennetegnet en svidd magnetventil var et faktum: null kontroll over ladetrykket, det bare skøyt i været.

også kom jeg på en ting: de gangene dette har skjedd med meg, har ikke bilen vært i stand til å gå på GLT engang. så prøv å dra ut sikringa til APC ved hanskerommet ditt, og se hva som skjer. går den noe i det hele tatt over GLT kan vi nok være sikre på hva vi har å hanskes med ;)

og forresten, ikke sett i 150hk boksen din mens du har kobla i magnetventilen, for som sagt funker dette fenomenet begge veier ;) da har du plutselig ingen hjerner!
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Pasient N657 » 17 okt 2008, 12:36

Såpass ja. Kan prøve og ta ut APC sikringa i dag og se hva som skjer. Om bilen da går noe over 0,3, så har jeg en ødelagt tironic boks?

Om jeg setter i den orginale hjernen, så må jeg vel fjerne magnetventilen. Eller bare dra ut kontaktstykket, da går det vel greit?
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Edward N812 » 17 okt 2008, 17:45

Pasient N657 skrev:Såpass ja. Kan prøve og ta ut APC sikringa i dag og se hva som skjer. Om bilen da går noe over 0,3, så har jeg en ødelagt tironic boks?

Om jeg setter i den orginale hjernen, så må jeg vel fjerne magnetventilen. Eller bare dra ut kontaktstykket, da går det vel greit?

hehe, grunnladetrykket ditt er nok høyere enn som så. men er det noe særlig over 0.4 ~ 0.45 så er nok drivstega dine mer eller mindre svidd, er jeg redd.

ja om du bare kobler ut magnetventilen så går alt flott ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Pasient N657 » 17 okt 2008, 18:27

Okei, nå har jeg vært ute og kjørt uten sikringa til APC. Og trykket ligger plantet på GLT! Bilen går latterlig dårlig, og nåla på måleren går ikke en halv millimeter over 0,45.

Så nå vet jeg ihvertfall ikke hva som skjer/har skjedd...
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Tor N12 » 17 okt 2008, 18:36

Daniel N683 skrev:
Du sier du har kjøpt ny ventil før - var det en orginal eller en kopi på SP? de kopiene er billigere, ja - men også mye dårligere..
Jeg har også handlet endel av de magnetventilene fra Scanparts (4-5), er vel kun 1 av dem som fortsatt virker så jeg holder meg i allefall til de orginale.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Pasient N657
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 654
Registrert: 20 apr 2006, 21:18
Medlemsnummer: N657
Bil: MY01 SAAB 9-5 2.3T
Sted: Lillehammer

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av Pasient N657 » 18 okt 2008, 18:13

Er det mulig at det bare er tilfeldigheter? At på mystisk vis så har bilen min slukt to magnetventiler på 2 måneder, uten at tironic boksen er svidd?

Og om den er svidd, burde jeg ringe speedparts og kreve ny på garanti? Kjøpte trimsettet i august/september 2007.
Mitt 9-5 2,3T prosjekt: S-4 dødare - By Speedparts <-- SELGES HBO 120 000,-

Speedparts | H&R | Bilstein | Forge | Quafie | SPEC+ | TSW USA | Ferrita | Pioneer | Powerflex | WP PRO

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av doo-kie » 18 okt 2008, 18:25

Pasient N657 skrev:Er det mulig at det bare er tilfeldigheter? At på mystisk vis så har bilen min slukt to magnetventiler på 2 måneder, uten at tironic boksen er svidd?

Og om den er svidd, burde jeg ringe speedparts og kreve ny på garanti? Kjøpte trimsettet i august/september 2007.
Jeg ville tatt en tlf til sp, og hørt hva de tror, både når det gjelde MV du kjøpte og boksen!
Uansett om det er boksen eller MV som e defekt er det jo garantisak mener jeg!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av xeonze » 02 mai 2011, 20:49

Blåser liv i denne jeg. Har hatt samme problem som trådstarter, har siden jeg kjøpte bilen min følt at den ikke yter det den skal ( jeg har en Saab 9000 2.0 T 1996(97)model, Chippet/trimmet Steg 2 Nordic Tuning ( 240 Hk-350NM)Ved gasspådrag merker jeg ikke så mye nøkking/rykking, men kan høre at turbo jobber ustabilt, og trykket kan variere alt fra 0.5-0.6 til 0.7-0.8 i feks 3 og 4 gir.(ligger gjerne stabilt i et av disse aspektene ved gasspådrag, altså noen ganger 0.6, noen ganger 0.8-0.9 til tider) Prøvde som nevnt over her å ta ut sikring for APC, og tok meg en liten kjøretur. Da viste nemlig turbomåleren min ikke mer en max 0.2 Bar, og det virket som den strebet med å komme opp i selv det.

Har lenge lurt på hva som har redusert turbotrykket,men kan ødelagt APC ventil være årsaken i mitt tilfelle? Eller bør jeg bruke mangfoldige tusener på å feilsøke videre? :roll:

Setter pris på alle svar takk =)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av na_X » 02 mai 2011, 21:17

Feil GLT kan jo også forårsake feil ladetrykk...
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
xeonze
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 70
Registrert: 20 sep 2010, 23:10
Bil: Saab 9000 2.0T, Steg 2
Sted: Bergen

Re: Jeg tror bilen min spiser magnetventiler...

Legg inn av xeonze » 02 mai 2011, 21:22

Oki, så det er trygt å bare justere opp Tubrotrykket igjen?

Svar